Huurovereenkomst met duister kantje?

Sanne_vanhooren
Topic Starter

Huurovereenkomst met duister kantje?

#1 , 16 jul 2013 16:56

Hallo,

mijn vriend en ik hebben EINDELIJK het huisje gevonden dat we willen huren.
Vandaag kreeg ik deze mail (bedragen en namen heb ik geschrapt)

Aansluitend het telefonisch onderhoud van gisteren maandag 15 juli bevestigen wij uw afspraak voor woensdag 31/07/2013 te 9u met de heer xxxxx, zaakvoerder xxxx voor ondertekening van de huurovereenkomst

Volgende bedragen dienen contant te worden vereffend bij ondertekening van de huurovereenkomst

1ste maand huur xxxx
2 maanden waarborg xxxxx
plaatsbeschrijving xxx
Totaalbedrag xxxxx

U dient eveneens een brandverzekering voor te leggen met aanvangsdatum 31/07/2013, zodat indien het mogelijk, is u diezelfde dag ook de sleutels kunt ontvangen.
Voor de overname van de meters elektriciteit, gas en water verzoeken wij u de vertrekkende huurder te contacteren om samen de meters op te nemen.
Hierbij de gegevens :xxxxxxxx

Met andere woorden: zij vragen de huurwaarborg cash + de plaatsbeschrijving is al gemaakt zonder ons. En wat met die brandverzekering?

Klopt dit wel allemaal?

Vriendelijke groeten!

Sanne

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 16 jul 2013 17:00

huurwaarborg cash pas op reageren enige weken na inwonen in pand.

Plaatsbeschrijving, daar heeft u enige dagen de tijd om gebreken te melden die niet in de plaatsbeschrijving zijn opgenomen. Normaliter hoeft u deze niet ter plaatse te ondertekenen.

Brandverzekering dient in orde te zijn op de dag van de overhandiging van de sleutels.

LegalLimbo

#3 , 31 jul 2013 17:50

Neen dit klopt allemaal niet en staat garant dat uw huisbaas u later in de zak zal proberen te zetten. Mocht u toch tekenen, en pas reageren op de vraag in cash nadien zoals Vandebos, zeker een getekend ontvangstbewijs vragen (dit geldt voor alles in cash). Verhuurder moet als ik mij niet vergis na de huurperiode de marktrente betalen op de huurwaarborg wat al eens 100-200 euro kan bedragen en durft soms wel eens na te laten dit te doen, rekening houdend dat sommige huurders opzien tegen proceskosten. Plaatsbeschrijving zeker NOOIT ondertekenen indien niet klopt met werkelijkheid/nog niet zelf gecontroleerd.

Als hij dit durft vragen, zou ik best het contract zelf ook nog allemaal eens goed nalezen en proberen vorige huurders op te sporen (als uw toekomstige huisbaas weigert hun namen/contactgevens op te geven, weet u zeker hoe laat het is).

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 31 jul 2013 20:24

Neen dit klopt allemaal niet en staat garant dat uw huisbaas u later in de zak zal proberen te zetten. Mocht u toch tekenen, en pas reageren op de vraag in cash nadien zoals Vandebos, zeker een getekend ontvangstbewijs vragen (dit geldt voor alles in cash). Verhuurder moet als ik mij niet vergis na de huurperiode de marktrente betalen op de huurwaarborg wat al eens 100-200 euro kan bedragen en durft soms wel eens na te laten dit te doen, rekening houdend dat sommige huurders opzien tegen proceskosten. Plaatsbeschrijving zeker NOOIT ondertekenen indien niet klopt met werkelijkheid/nog niet zelf gecontroleerd.

Als hij dit durft vragen, zou ik best het contract zelf ook nog allemaal eens goed nalezen en proberen vorige huurders op te sporen (als uw toekomstige huisbaas weigert hun namen/contactgevens op te geven, weet u zeker hoe laat het is).
Voor mij is dit alles perfect in orde. Zo doe ik het ook met uitzondering van waarborg in cash. Ik vraag waarborg op geblokkeerde rekening bij bank.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 31 jul 2013 22:09

Met nu te reageren op de waarborg cash zal men mogelijk naar het contract kunnen fluiten.
Met iets later te reageren hebt u het contract en moet de verhuurder zich in regel stellen en hebt u recht op de wettelijke intrest.

Verhuurder stelt zelf voor de overdracht met de huurders te regelen dus wat is dan volgens u het probleem?

Vandebos

#6 , 31 jul 2013 22:15

Snap ook het probleem niet als de woninghuurwet zelf met dwingend recht een perfecte oplossing voor dit probleem voorziet...

LegalLimbo

#7 , 01 aug 2013 13:47

Sorry voor mijn reactie maar mijn vorige huisbaas was van het niet eerlijke type. Hield volledige waarborg achter van een koppel dat cash had betaald zonder ontvangstbevestiging, hield de interest achter voor een andere medebewoner die cash had betaald MET ontvangstbevestiging, houdt nog steeds mijn huurwaarborg in die gelukkig op een geblokkeerde rekening staat. De vorige huurder wou er zo snel mogelijk uit en had ons van de aard van de huisbaas alsmede van de vochtproblemen van het appartement niets verteld. Een goede raad: praat eens met de buren, probeer met een ex huurder die er al is uitgetreden (eventueel via huidige huurder) in contact te komen, kortom informeer u of uw huisbaas correct zal zijn.

Terug naar “Huren”