regenwaterput te hoog gelegd, wie is aansprakelijk?

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: regenwaterput te hoog gelegd, wie is aansprakelijk?

#16 , 12 jul 2013 20:24

Zelf heb ik ook een put van 10.000 l. Hierop zijn aangesloten 2 Wc's, een wasmachine, en 2 kraantjes voor kuis en tuinwater. Gezien mijn kinderen ondertussen de deur uit zijn, is dat ruim genoeg voor een gezin van 2. Mijn totale horizontale dakoppervlakte is 110 m².
Op 10 jaar dat de put er nu staat ben ik nog maar 3 maal moeten overschakelen naar drinkwater, omdat hij leeg was.
Meestal staat hij voor 80 a 100 % vol. Aan regenwater is er geen gebrek :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RedAttack

#17 , 13 jul 2013 11:23

Als de aanemer de regenput vrijmaakt is het materiaal toch aanwezig om de put te hijsen, dieper uit te graven en opnieuw te plaatsen?
En jij denkt dat die annemer dat materiaal zomaar ter beschikking zal stellen van de topic starter, die waarschijnlijk nog nooit met een kraan gewerkt heeft? De aannemer zal de regenput terug vrijgraven, kraan terug op de camion en weg. En dan kan de topic starter voor de rest zijn plan trekken...
Nee inderdaad, de aannemer zal de TS niet zelf met het materiaal aan de slag laten gaan, maar waarschijnlijk wel tegen vergoeding de put opnieuw plaatsen.

Denk trouwens dat je het probleem van de TS met een korreltje zout moet nemen.

Oorspronkelijk was maar een put van 5000 voorzien en nu zit er een put van 10.000, waarvan hij zoals zelf verklaard 7000liter kan gebruiken. Dus daar zie ik het probleem niet. TS spreekt zich daarenboven tegen want eerst zit de put bijna gelijk met het maaiveld en nu is de put plotseling met 15cm gezakt? Buizen zitten op 3meter op 60cm en dan plots weer op 45cm?

TS heeft toen de put werd geplaatst toch bevestigd dat hij ermee akkoord ging? Had hij de moeite gedaan om even op te staan en de werken te bekijken, dan had hij nu hoogstwaarschijnlijk geen "probleem" gehad.

Wie zich verbrand moet op de blaren hgaan zitten en niet steeds een andere ervoor trachten te laten opdraaien.

mava105
Juridisch actief: Nee

#18 , 13 jul 2013 11:35

Wat ik me ook al afvraag: waar zit de overloop?
Is er een aanzet voorzien bovenaan de put, of moet die nog worden voorzien in de putrand die bovenop de put dient gemetseld?
Men maakt zomaar geen gat in de wand van een regenwaterput om de afloop op eender welke hoogte aan te brengen. Krijg je nooit weer degelijk waterdicht.
Als uitleg van TS klopt dat er maar 7000 l zou kunnen worden gebruikt, zou de overloop dus op 7/10e van de hoogte van de put moeten worden aangebracht.

Reclame

RedAttack

#19 , 01 aug 2013 14:35

Probleem is blijkbaar opgelost?

Deftone82
Topic Starter

#20 , 28 aug 2014 13:13

Voor iets anders nog eens op dit forum geweest en dit topic nog eens geopend.
Het probleem is nog altijd niet opgelost. We zullen het moeten doen met hoe het nu is.

Toch wil ik op RedAttack zijn scherpe post reageren omdat hij of de zaken niet goed las of ik de zaken niet voldoende duidelijk omschreven heb.

Die 5000 liter waterput heeft de gemeente opgelegd heeft bij de bouwaanvraag. Dat is het minimum voor onze dakoppervlakte van 130m². Ik denk niet dat ze bij deze berekening kijken naar hoeveel water er met hoeveel personen er wordt afgenomen. Het is op aanraden van onze architect dat we beslist hebben om een put van 10.000 liter te steken. We zullen straks met 4- personen zijn en sluiten er 2 toiletten, een wasmachine en een buitenkraan op aan.
Die 7.000 liter is mijn eigen schatting van het nog 'bruikbare' volume. En dat zou inderdaad ook wel voldoende kunnen zijn. Dan wordt het water iets sneller ververst ook!

Ivm het maaiveld...onze bouwgrond helt in twee richtingen af: een gebuur ligt hoger dan de andere (straat loopt dus af...of op, afhankelijk van waar je staat!!) en het huis staat wat hoger boven het straatniveau.

Bovenkant put NU: gelijk met het huidige maaiveld en 30cm ONDER afgewerkte binnenvloer. Dus als we geen opstap van 30cm willen, moeten we opvullen. Maar dat zal dus maar ongeveer 15 cm zijn. Dan blijft er nog een kleine opstap naar binnen over. Dus bovenkant put zal later maar 15cm onder het toekomstige maaiveld zitten. De overloop buis zit aan de put zelf op zo'n 45cm onder het maaiveld. Enkele meters verder waar de vertakking naar de straat vertrekt, ligt die buis al op 60cm...

En hét probleem is dus inderdaad dat ik de grondwerkers heb gevraagd om zelf die diepte te bepalen en later 'akkoord' ben gegaan.

Ik tracht niet STEEDS een ander er voor te laten opdraaien. Vreemde uitspraak als je mij niet kent.
Ook het opnieuw plaatsen tegen vergoeding, wou de grondwerker niet doen. Hij zei onmiddellijk dat hij (of wie ook) hem wrschl zou kapot trekken.

@ mava105: er is bovenaan de put niets voorzien voor een overloop. Er zijn aan de zijkanten 'uitsparingen' gelaten (dunner gedeelte beton) waar aan en afvoer op dient aangesloten te worden. Zoals hij nu is aangesloten, lijkt het voorlopig wel ok te zijn...

k.b.

#21 , 23 sep 2014 16:15

Of een put overloopt hangt niet af van de inhoud , doch van de neerslaghoeveelheid en van de hoeveelheid regenwater dat men herbruikt ...
éénmaal de put vol is en je doet er 1000 liter uit ... dan duurt het bij beide putten even lang tot het moment dat hij overloopt ...

Trouwens ... het zou U verbazen hoe snel dat dergelijke putten vol zijn ...

k.b.

Terug naar “Andere”