de put heeft een diameter van 2m80 en een hoogte van 2m10. Aangezien we op de bouwgrond wonen en voor die noodwoning riolering hebben moeten leggen, weten we precies welke diepte alles ligt. Ook de overloop van het regenwater ligt er al, op +/- 3 meter van de put op ongeveer 45 cm diepte. Dat heb ik ook aan de grondwerkers gezegd.
Volgens bouwvoorschriften moesten we maar een put van 5000 liter leggen, maar we willen er inderdaad twee toiletten, wasmachine en tuinwater op aansluiten.
En over afloop: het afgewerkte-binnenvloer-peil ligt op 15cm boven het maaiveld. De betonput ligt 15cm ONDER het maaiveld (oftewel 30cm onder afgewerkte vloerniveau).
Er worden maar twee dakafvoeren aangesloten (twee aan achterkant huis, waar ook de put ligt) op de put. De verste afstand bedraagt 5,5 meter van af afvoerbuis tot putwand, dus er moet maar 5 cm verval zijn. De overloop moet lager liggen dan de toevoer.
Dus in principe zou je na +/-22 cm onder het maaiveld (15cm grond + 7cm putdeksel) met bovenkant van buis 110mm binnenkomen.
Dat wil ook zeggen dat de overloop (ook 110 of 125mm?) onderkant buis al op 41 of 51cm zit... Dus je verliest sowieso al een deel water met de overloop, of heb ik dat mis?
Hoe diep moeten buizen / put liggen zodat water niet bevriest? In extreme omstandigheden kan het tot 60cm diep vriezen, maar vriest het zo diep in zo'n betonnen bunker?
Water in de buizen staat praktisch nooit stil, dus dat zie ik zo snel niet bevriezen, of toch wel?
ps: ik ben meer aan het vragen over de constructie, dan over de juridische kant van dit verhaal
)