Hallo allemaal,
Wij wonen in een huurhuis sinds begin van het jaar en zitten sinds een tijdje met het probleem dat er héél veel vocht in het huis is . Zo erg dat het in de slaapkamer gewoon van het plafond druipt en smorgens de dekens nat zijn ! De muren zijn precies met de tuinslang nat gespoten.
Bij de aanvang van de huur heeft de huisbaas enkele roosters in een aantal muren laten boren met als uitleg dat het nodig was omdat we op aardgas verwarmen en dat de ketels veel zuurstof verbruiken. Ook vroeg hij om regelmatig te verluchten. Dat is allemaal geen probleem want dat moet altijd gebeuren. Volgens de vorige huurders die ik gecontacteerd heb zouden ze eens in een kamertje een vochtplek gehad hebben , maar dat is net het enige kamertje in het hele huis dat niet vochtig is nu.
De vensters een week openlaten staan op de volledige verdieping heeft niet geholpen . Een week goed verwarming ook totaal niets.
We zijn beiden zeer vaak ziek en geraken moeilijk van onze kwalen af .Volgens de dokter kan het vele vocht in huis zeker de reden zijn hiervan. Zelfs de kat haar neus druipt...
Nu is mijn vraag : We zouden graag snel weg willen uit dit huis omdat dit volgens ons een echt ongezonde leefsituatie is . We hebben nog niet echt het lef gehad om de huisbaas 'op het matje' te roepen . Maar ook al gaat hij er 'ooit' iets aan doen , toch willen zo snel het gaat in een andere woning terecht komen. Kan ik op een of andere manier mijn huur opzeggen zonder de nodige maanden schadevergoeding te moeten betalen?
Alvast bedankt