welke rijbewijs voor quad ? tegengehouden door politie

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

welke rijbewijs voor quad ? tegengehouden door politie

#1 , 03 jul 2013 00:17

Hallo,

dus ik ben net tegengehouden door de politie voor een controle.
ik heb een banshee 350cc.

ze zeggen mij dat ik de quad niet mag besturen met b rijbewijs indien hij meer dan 125cc is. ( wat namelijk niet klopt )

Ik moet morgen op bureau gaan voor een verhoor.

wat raden jullie mij nu aan om morgen te vertellen ?



ik zocht wat info op internet ( wegcode.be goca.be enz ) waar er zou moeten staan, vierwieler mag bestuurd worden met B rijbws maar ik vond niet echt iets duidelijk..

kunnen jullie wat tips geven of waar het duidelijk opstaat ?

alvast bedankt !
ben van Belgiè

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 jul 2013 00:38

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... e-besturen" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie
Berichten: 15970
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2013 08:42

Als hij 350cc is dan heb je een rijbewijs rijbewijs A nodig 24 jaar zijn of 22 jaar indien je al minstens 2 jaar een A2 hebt.

Dit is vanaf 1 mei 2013
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#4 , 03 jul 2013 17:42

K.B. 01/12/1975 – Art 2.20.

“Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een vierwieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van die vierwielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.



voila dus gewoon b rijbwijs

denlowie
Berichten: 15970
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 jul 2013 19:50

Ja de politie zal zich moeten bijscholen zeker ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 03 jul 2013 20:35

Hing het type rijbewijs voor een motor niet af van wanneer je je rijbewijs voor de auto had behaald, vóór een bepaald jaar volstond rijbewijs B voor de wagen zonder motorrijexamen. Ná een bepaald jaar, verplicht motorrijexamen en bijhorend type rijbewijs? Zo rij ik ook met de motor met mijn rijbewijs B.

Oude Belg
Berichten: 3190

#7 , 04 jul 2013 07:45

K.B. 01/12/1975 – Art 2.20.

“Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een vierwieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van die vierwielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.



voila dus gewoon b rijbwijs
Het KB volledig lezen, ajb, niet alleen die artikels waarvan je denkt dat ze jouw standpunt steunen.

K.B. 01/12/1975 – Art 2.21.

"Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.

K.B. 16/03/1968 – Art 1§2.1

"auto", elk motorvoertuig waarvan de eigen massa hoger is dan 400 kg met uitzondering van de bromfietsen en de motorfietsen zoals die omschreven zijn in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;
Het is een vierwieler met motor, en géén auto. Rijbewijs B geldt niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1028

#8 , 04 jul 2013 09:11

Wel, voor wie de moed heeft om eraan te beginnen: klik eens >>> hier voor het recentste KB met de laatste wijzigingen mbt het rijbewijs.

Daarin staat ondermeer te lezen:

5° Categorie B :

auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie.

Ik denk dus dat TDI1500 het inderdaad bij het rechte eind heeft, en dat een rijbewijs B wel degelijk geldig is, mits die quad een ledige massa heeft van maximum 400 kg (of 550 kg indien het een voertuig betreft dat gebruikt wordt voor goederenvervoer) en het netto-maximumvermogen van de motor hoogstens 15 kW bedraagt. Bij elektrische voertuigen geldt de massa zonder de batterijen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Oude Belg
Berichten: 3190

#9 , 04 jul 2013 09:33

Wel, voor wie de moed heeft om eraan te beginnen: klik eens >>> hier voor het recentste KB met de laatste wijzigingen mbt het rijbewijs.

Daarin staat ondermeer te lezen:

5° Categorie B :

auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt.
Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie.

Ik denk dus dat TDI1500 het inderdaad bij het rechte eind heeft, en dat een rijbewijs B wel degelijk geldig is, mits die quad een ledige massa heeft van maximum 400 kg (of 550 kg indien het een voertuig betreft dat gebruikt wordt voor goederenvervoer) en het netto-maximumvermogen van de motor hoogstens 15 kW bedraagt. Bij elektrische voertuigen geldt de massa zonder de batterijen.
Zo te zien heb je inderdaad gelijk. Ik moest wel even zoeken; het staat vrij ver achteraan :-)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15970
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 jul 2013 10:47

En waarom rijden ze dan toch met een motorplaat, geel met zwarte cijfers?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3190

#11 , 04 jul 2013 11:03

Mooi overzicht. :wink:
Toont mijn ongelijk aan :oops:

http://verkeerweb.be/rijbewijs/overzichtcat.html
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

lohabra
Berichten: 1028

#12 , 04 jul 2013 11:12

Oppassen met dat overzicht, er staan fouten in.
cat B

Voertuigen
- waarvan de M.T.M. max. 3.500 kg bedraagt,
- bestemd voor het vervoer van personen, ingericht voor max. 8 (passagiers) + 1 (bestuurder) of voor het vervoer van zaken.

Hieraan mag een aanhangwagen max. M.T.M. van 750 kg.


Indien de M.T.M. v/d aanhangwagen + 750 kg bedraagt, is de cat. B nog geldig indien aan de 2 volgende voorwaarden voldaan is:
•M.T.M. auto + aanhangwagen max. 3.500 kg. en
•M.T.M. v/d aanhangwagen mag niet meer zijn dan de tarra van de auto. ==> klopt niet meer. Deze voorwaarde is intussen vervallen.
Leeftijd : 18 jaar


Wie na 31 augustus 2001 een rijbewijs cat. B had behaald mocht na 2 jaar niet meer automatisch met een Moto (met een cilinderinhoud van hoogstens 125 cm3 en een vermogen van hoogstens 11kW.) rijden.
Vanaf 1 maart 2007 mag dit weer.

==> onvolledig: wie na 1 mei 2011 zijn rijbewijs B behaald heeft, moet hiervoor 4u rijles volgen in een erkende rijschool en code 372 laten aanbreng op het rijbewijs. (geen praktijkexamen verplicht)

B + E afbeelding auto met caravan Indien aan het voorgaande niet kan voldaan worden. Trekkend voertuig MTM max. 3,5 ton
Aanhangwagen + 750 Kg. ==> onvolledig: de aanhangwagen mag maximaal MTM van 3.500 kg hebben, anders wordt het een C1+e categorie

==> Er wordt ook geen melding gemaakt van rijbewijs B+code 96 (nodig indien MTM aanhangwagen > 750 kg, en de MTM van de sleep > 3.500 kg, maar maximaal 4.250 kg bedraagt ) uiteraard B+e is ook geldig voor B+code 96


Leeftijd : 18 jaar
En dan ben ik nog maar 5 minuten bezig...
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

TDI1500
Topic Starter
Berichten: 43

#13 , 05 jul 2013 02:19

ja oke voila danku allemaal !


ik heb het allemaal afgeprint en gaan tonen op het bureau, maar zo zelf geloofde ze mij niet..

ze gingen het eens in brussel vragen zeiden ze mij..

lohabra
Berichten: 1028

#14 , 05 jul 2013 16:29

(...) maar zo zelf geloofde ze mij niet..
ze gingen het eens in brussel vragen zeiden ze mij..
Dus, de verbalisanten raken er niet meer wijs uit. Dat verbaast me niks. Dit zijn de gevolgen van het prutswerk dat de overheid heeft afgeleverd. Namelijk: een KB alweer wijzigen door een nieuw KB, nog voor het eerste in het Staatsblad gepubliceerd werd.

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat er op dit forum nog wel meer vragen zullen komen mbt vereiste categorie rijbewijs, en niet enkel voor quads of trikes....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

gusteman
Berichten: 54
Locatie: Vlaams-Brabant

#15 , 05 jul 2013 17:41

Dus, de verbalisanten raken er niet meer wijs uit. Dat verbaast me niks. Dit zijn de gevolgen van het prutswerk dat de overheid heeft afgeleverd.
Wat bij mij dan de bedenking ontlokt: wanneer de verbalisanten er zelf niet meer wijs uit raken, waar halen ze dan de zelfverzekerdheid om mensen te verbaliseren?

Ik heb iets gelijkaardigs mee gemaakt: de wijkagent kwam langs om te zeggen dat er "klachten waren over de aanwezigheid van distels in mijn voortuintje, en dat dit verboden is".
Ik heb die wijkagent er zelf moeten op wijzen dat het veldwetboek het enkel heeft over het feit dat een eigenaar "moet voorkomen dat distels kunnen tot zaadvorming overgaan".
Een jonge distel mag probleemloos in de tuin, is niet verboden.
De arme man wist niet waar hij het had en smeekte mij om de plant toch maar te verwijderen, anders bleef het klachten regenen.
Toen ik hem er op wees dat hij de indiener van de klacht kon confronteren met het veldwetboek had hij het helemaal niet meer.
Arme, onverdraagzame, maatschappij, waar de overheid blundert, de dienaars van de wet niet meer aan de wet zelf uit kunnen, en de behoeders van de wet liever werken met "flexibel interpreteren" dan dat ze foute interpretaties kordaat uit de wereld helpen.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Terug naar “Actuele Thema's”