Het KB volledig lezen, ajb, niet alleen die artikels waarvan je denkt dat ze jouw standpunt steunen.K.B. 01/12/1975 – Art 2.20.
“Vierwieler met motor", elk vierwielig motorvoertuig, andere dan die welke als bromfietsen worden beschouwd, met een lege massa van ten hoogste 400 kg of 550 kg voor voertuigen gebruikt voor het goederenvervoer en met een netto-maximumvermogen van de motor van ten hoogste 15 kW. Voor de elektrische voertuigen geldt die massa zonder de batterijen.
Bevestiging van een aanhangwagen aan een vierwieler met motor brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.
Behoudens bijzondere bepalingen, moeten de bestuurders van die vierwielers met motor dezelfde regels naleven als de bestuurders van auto's.
voila dus gewoon b rijbwijs
Het is een vierwieler met motor, en géén auto. Rijbewijs B geldt niet.K.B. 01/12/1975 – Art 2.21.
"Auto" : elk motorvoertuig, met inbegrip van de trolleybus, dat niet beantwoordt aan de bepalingen van de bromfiets, van de motorfiets, van de drie- en van de vierwieler met motor.
K.B. 16/03/1968 – Art 1§2.1
"auto", elk motorvoertuig waarvan de eigen massa hoger is dan 400 kg met uitzondering van de bromfietsen en de motorfietsen zoals die omschreven zijn in artikel 1 van het koninklijk besluit van 10 oktober 1974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen;
Zo te zien heb je inderdaad gelijk. Ik moest wel even zoeken; het staat vrij ver achteraanWel, voor wie de moed heeft om eraan te beginnen: klik eens >>> hier voor het recentste KB met de laatste wijzigingen mbt het rijbewijs.
Daarin staat ondermeer te lezen:
5° Categorie B :
auto’s met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 3 500 kg en ontworpen en gebouwd voor het vervoer van ten hoogste acht passagiers, de bestuurder niet meegerekend; aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 750 kg worden gekoppeld. Aan de auto’s van deze categorie kan een aanhangwagen met een maximale toegelaten massa van meer dan 750 kg worden gekoppeld, mits de maximale toegelaten massa van dit samenstel niet meer dan 4 250 kg bedraagt. Vierwielers met motor behoren eveneens tot deze categorie.
Ik denk dus dat TDI1500 het inderdaad bij het rechte eind heeft, en dat een rijbewijs B wel degelijk geldig is, mits die quad een ledige massa heeft van maximum 400 kg (of 550 kg indien het een voertuig betreft dat gebruikt wordt voor goederenvervoer) en het netto-maximumvermogen van de motor hoogstens 15 kW bedraagt. Bij elektrische voertuigen geldt de massa zonder de batterijen.
En dan ben ik nog maar 5 minuten bezig...cat B
Voertuigen
- waarvan de M.T.M. max. 3.500 kg bedraagt,
- bestemd voor het vervoer van personen, ingericht voor max. 8 (passagiers) + 1 (bestuurder) of voor het vervoer van zaken.
Hieraan mag een aanhangwagen max. M.T.M. van 750 kg.
Indien de M.T.M. v/d aanhangwagen + 750 kg bedraagt, is de cat. B nog geldig indien aan de 2 volgende voorwaarden voldaan is:
•M.T.M. auto + aanhangwagen max. 3.500 kg. en
•M.T.M. v/d aanhangwagen mag niet meer zijn dan de tarra van de auto. ==> klopt niet meer. Deze voorwaarde is intussen vervallen.
Leeftijd : 18 jaar
Wie na 31 augustus 2001 een rijbewijs cat. B had behaald mocht na 2 jaar niet meer automatisch met een Moto (met een cilinderinhoud van hoogstens 125 cm3 en een vermogen van hoogstens 11kW.) rijden.
Vanaf 1 maart 2007 mag dit weer.
==> onvolledig: wie na 1 mei 2011 zijn rijbewijs B behaald heeft, moet hiervoor 4u rijles volgen in een erkende rijschool en code 372 laten aanbreng op het rijbewijs. (geen praktijkexamen verplicht)
B + E afbeelding auto met caravan Indien aan het voorgaande niet kan voldaan worden. Trekkend voertuig MTM max. 3,5 ton
Aanhangwagen + 750 Kg. ==> onvolledig: de aanhangwagen mag maximaal MTM van 3.500 kg hebben, anders wordt het een C1+e categorie
==> Er wordt ook geen melding gemaakt van rijbewijs B+code 96 (nodig indien MTM aanhangwagen > 750 kg, en de MTM van de sleep > 3.500 kg, maar maximaal 4.250 kg bedraagt ) uiteraard B+e is ook geldig voor B+code 96
Leeftijd : 18 jaar
Dus, de verbalisanten raken er niet meer wijs uit. Dat verbaast me niks. Dit zijn de gevolgen van het prutswerk dat de overheid heeft afgeleverd. Namelijk: een KB alweer wijzigen door een nieuw KB, nog voor het eerste in het Staatsblad gepubliceerd werd.(...) maar zo zelf geloofde ze mij niet..
ze gingen het eens in brussel vragen zeiden ze mij..
Wat bij mij dan de bedenking ontlokt: wanneer de verbalisanten er zelf niet meer wijs uit raken, waar halen ze dan de zelfverzekerdheid om mensen te verbaliseren?Dus, de verbalisanten raken er niet meer wijs uit. Dat verbaast me niks. Dit zijn de gevolgen van het prutswerk dat de overheid heeft afgeleverd.