10 november 2007 tekende ik een compromis voor de aankoop van een huis, waarop ik een voorschot betaalde. (zonder tussenkomst notaris)
De verkoper beloofde de nodige contacten met de notaris te leggen zodat de akte kan verleden worden begin januari 2008.
Het compromis is te reduceren tot datum, identiteit koper en verkoper, het betrokken pand, prijs en het betaalde voorschot.
Op diezelfde dag 10 november, kreeg ik al de sleutels (dubbels bleven bij de eigenaar) omdat ik het pand nog door een electricien en andere vaklui wou laten betreden om later enige renovatiewerken uit te voeren.
Donderdag 15 november sprak ik dus af met een electricien, om het één en ander na te kijken qua mogelijkheden. Toen deze de keldertrap afdaalde (het was daar donker, maar de electriciteit werkte), dondert hij plots naar beneden doordat een trede van de trap het begaf. Hij zal 2 maanden werkonbekwaam zijn.
Volgens de verkoper van het onroerend goed ben ik aansprakelijk voor het schadegeval.
Kan dit zomaar? Hij zegt bv dat er geen clausule in het contract stond waarin staat dat de verzekering tegen brand en andere risico's bij de verkoper rust tot de ondertekening van de notariele akte. Door het gebrek van die clausule zou ik aansprakelijk zijn?