de visie van de verzekering wordt bevestigd door rechtspraak, o.a. Arbrb. Bergen 4/12/1997: "Het afstappen van de voettrede van een voertuig en het verzwikken van de voet op het moment dat men de voet op de grond plaatst, zonder het uitvoeren van een bijzondere beweging of inspanning is een banale en onbeduidende handeling die zich op iedere andere plaats en op ieder ander moment kon voordoen en is dus geen plotselinge gebeurtenis, voorwaarde voor het begrip arbeidsongeval."
De rechtspraak is enorm geëvolueerd op dat vlak sinds een 15-tal jaar terug, volledig in het voordeel van de slachtoffers.
Waar het louter omslaan van een voet twintig jaar geleden nooit of toch heel moeilijk zou erkend worden, wordt dit vandaag echt wel erg vaak door een rechtbank weerhouden als een plotse gebeurtenis. Als schadebeheerder arbeidsongevallen ben ik de voorbije jaren zelfs geen gelijkaardige zaak meer tegen gekomen die negatief uitdraaide (
Ook niet in Brugge, maar we hebben daar wel een heel goeie advocaat ).
De verzekeringsmaatschappijen blijven het echter steevast weigeren, omdat veel slachtoffers er zich bij neer leggen.
Ik vind het in elk geval frappant dat jij toch zo'n andere ervaringen hebt met die zaken >_>
Ik vond sowieso al dat de rechtspraak véél milder is geworden bij het beoordelen van de "plotse gebeurtenis" sinds de jaren '00, maar het viel mij persoonlijk het sterkst op bij die ongevallen omtrent het omslaan van een voet.
Oh en toch nog even moeten kunnen neuten over dat "speciaal element"
:
Het is geen vereiste dat het element speciaal is. Het element moet enkel
aanwijsbaar zijn in tijd en ruimte als datgene dat het letsel kan hebben veroorzaakt. Het element moet dus niet "speciaal", "bijzonder", "uitzonderlijk" of wat dan ook zijn, er is geen bijzondere inspanning vereist, en het moet ook niet los staan van de arbeidstaak.
Verzekeraars blijven vasthouden aan de term "speciaal element", om een verkeerde indruk te wekken. In principe zouden we moeten spreken over het "aanwijsbaar element". (maar dat klinkt niet "speciaal" genoeg zeker?
)