afzien van co-ouderschap

lammens
Topic Starter

afzien van co-ouderschap

#1 , 21 jun 2013 13:15

We zijn reeds enkele jaren gescheiden, met in de EOT co-ouderschap, maar de kinderen zijn fiscaal 100% ten mijnen laste en bij mij gedomicilieerd.
Sinds november vorig jaar ben ik ernstig ziek gworden en leef sindsdien van een ziekteuitkering.
Er werd mij gezegd dat ik na 6 maanden verhoogd kindergeld kon aanvragen (voor het kindergeld hebben we nog een gemeenschappelijke rekening op naam van ons beiden).
Ik kreeg echter dit antwoord :
Wij hebben doorgekregen via het ziekenfonds dat u arbeidsongeschikt bent vanaf 12/11/2012.
Wanneer wij uw ziekteprestaties over mei 2013 ontvangen hebben van uw ziekenfonds, zal er een vragenlijst model P19 verstuurd worden.
Aangezien de kinderbijslag aan mevr betaald wordt, zal de vragenlijst aan haar verzonden worden.
Indien haar bruto inkomen per maand lager is dan 2230,74 EUR kan er een toeslag betaald worden.

Mijn ex heeft echter een full time job en wordt goed betaald.
Kan zij afzien van het co-ouderschap ? De kinderen zijn ondertussen 15 en 20 en blijven toch om de week bij de andere.

Heeft dit ook invloed op de aanvraag van een studiebeurs ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 21 jun 2013 13:21

Je bedoelt de VERBLIJFSco-ouderschap.
Je meerderjarige kind van 20 jaar beslist zelf of het bij jou of je moeder woont. Dus niemand kan over de meerderjarige beslissen dat zij of hij in verblijfsco-ouderschap of niet bij de ene of de andere ouder moet verblijven.

Ik begrijp je vraag niet helemaal: maar als er verblijfsco-ouderschap is geregeld per EOT of per vonnis, dan kan je onder elkaar wel een andere regeling afpsreken. Maar als je het officieel en juridisch geregeld wil zien, zal je samen een herziening van de regeling moeten laten akteren op de jeugdrechtbank. voor je kind van 15.
Want jullie 20jarige beslist zelf of ze de kinderbijslag kan ontvangen en waar ze wil wonen.

lammens
Topic Starter

#3 , 21 jun 2013 16:12

Het is niet zozeer waar de kinderen verblijven dat het probleem is, dat regelen we gewoon onder elkaar, het probleem is dat ondanks het feit dat ze bij mij gedomicilieerd staan, en 100% fiscaal ten mijnen laste, er voor het kindergeld rekening wordt gehouden met het inkomen van de moeder. Daar willen we van af om van een verhoogd kindergeld te genieten.
Alles is met een EOT geregeld, en we praten nog met elkaar. Dus er zal wel een wederzijds akkoord zijn om dit te regelen.

Reclame

lammens
Topic Starter

#4 , 22 jun 2013 11:23

wat ik eigenlijk bedoel : hoe de kinderbijslag op mijn krijgen ? ex is akkoord.

j.demoor

#5 , 23 jun 2013 14:44

“Art.69. § 1...Wanneer de twee ouders...die niet samenwonen het ouderlijke gezag gezamenlijk uitoefenen in de zin van artikel 374 van het Burgerlijk Wetboek...wordt de kinderbijslag volledig aan de moeder betaald. De kinderbijslag wordt echter volledig aan de vader betaald vanaf diens aanvraag, als het kind en hijzelf op die datum dezelfde hoofdverblijfplaats hebben in de zin van artikel 3, eerste lid, 5°, van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen. Als een van de ouders de opportuniteit betwist van de betaling van de kinderbijslag op grond van de bepalingen van het derde en het vierde lid, kan hij de arbeidsrechtbank vragen hemzelf als bijslagtrekkende aan te wijzen, in het belang van het kind...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

‘ondanks het feit dat ze bij mij gedomicilieerd staan’

U kan dus aanvragen dat de kinderbijslag volledig aan de vader betaald wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”