"Herstelling" door loodgieter die niets oplevert

afterburn
Topic Starter
Berichten: 2

"Herstelling" door loodgieter die niets oplevert

#1 , 14 mei 2013 16:29

Korte omschrijving van het probleem:

> Loodgieter installeert een pomp in de garage om water uit regenput te kunnen oppompen
> Pomp lijkt te werken, factuur 1 wordt betaald
> Pomp blijkt na enkele dagen niet meer te werken zoals het hoort zonder duidelijke reden. Werkt soms wel, dan weer wekenlang niet, enz.
> Loodgieter vermoedt een productiefout vd pomp en komt een nieuwe installeren, rekent hiervoor ook geen extra kosten aan, mooi zo
> De nieuwe pomp heeft nog steeds dezelfde problemen als voorheen
> Na lang, lang aandringen komt de loodgieter langs om het probleem verder uit te zoeken. Hij vermoedt een link met een haperende vlotter in het toilet (die vreemde geluiden maakt) en vervangt deze
> De pomp heeft nog steeds dezelfde problemen als voorheen, toilet maakt nog steeds dezelfde vreemde geluiden
> Loodgieter stuurt zijn kat ondanks vele, vele telefoontjes met de vraag om opnieuw langs te komen
> Factuur 2 (dus die voor het 3de bezoek van de loodgieter) arriveert
> Loodgieter blijft herhaaldelijk zijn kat sturen
> Betalingsherinnering voor factuur 2 arriveert
> Loodgieter geeft na een vijandig klinkend telefoontje toe dat hij niet weet waar het probleem zit, en probeert nu te beweren dat het toilet pobleem en het pomp probleem onafhankelijk zijn van elkaar

Moet ik deze factuur betalen? Een deel ervan?
Ja, er is werk geleverd en de loodgieter is geen helderziende om meteen te achterhalen waar het probleem juist zit. Maar ik ben er niet mee geholpen en bovendien weigert hij terug te komen. Bovendien, zelfs al zou hij willen terugkomen, is de kans groot dat dit probleem door deze loodgieter nooit kàn opgelost worden omdat hij niet weet wat te doen.

Wat kan ik doen?
Wat zou u doen?

Alle tips zijn welkom...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22590
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 mei 2013 16:53

Mogelijks zit het probleem in de aanvoerleiding of de terugslagklep van de aanvoerleiding. Haal al die dingen eens uit je regenwaterput.
Een link tussen pomp en geluiden in uw toilet is er niet, tenzij het geluid van lucht in de leidingen.
Probeer anders uw pomp eens in een groote vat met water. Als ze dan werkt ligt het waarschijnlijk aan de leidingen.
Betaals alleszins toch 80 à 90 % van de faktuur. De pomp werd toch geleverd, en het is nog helemaal niet zeker dat daar het probleem zit. Ik stel me ook vragen bij de bekwaamheid van uw loodgieter.

afterburn
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 14 mei 2013 16:59

Bedankt voor de snelle reactie en de tips.
Betaals alleszins toch 80 à 90 % van de faktuur. De pomp werd toch geleverd, en het is nog helemaal niet zeker dat daar het probleem zit.
De openstaande factuur gaat enkel over het komen plaatsen van een nieuwe vlotter in de wc (dus: vlotter + werkuren (zeg maar: werkminuten) + transportkosten). De factuur voor de pomp en de levering ervan werd eerder al 100% betaald.
Wat dus te doen met deze factuur?...

Reclame

mava105
Berichten: 22590
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 14 mei 2013 20:02

Gezien je nu toch een nieuwe vlotter hebt, zou ik betalen, maar laat eens een ander loodgieter naar uw pomp en regenwaterinstallatie kijken. Een dergelijke installatie heeft nl een zuigleiding, en blijkbaar weten veel loodgioeters daarvan niets of bitter weining van af.
Neem eens via internet kontakt op met de fabrikant van de pomp en leg daar uw probleem uit. Mogelijks kunnen ze u verwijzen naar een plaatselijke loodgieter die al meer met hun materiaal heeft gewerkt.

artemis
Berichten: 3303

#5 , 14 mei 2013 20:09

Loodgieter is een klotejob. Je weet nooit wat er zich precies tussen A en B afspeelt, tenzij je er met een camera door gaat maar dat kost ook geld. De problemen kunnen complex zijn.

Sirkii
Berichten: 5632

#6 , 14 mei 2013 21:45

Loodgieter is een klotejob. Je weet nooit wat er zich precies tussen A en B afspeelt, tenzij je er met een camera door gaat maar dat kost ook geld. De problemen kunnen complex zijn.
Niet overdrijven hé ;-) : met een simpele druktest op de aanzuigleiding kan gecontroleerd worden of deze lekvrij is en de afsluitklep in de regenput nog naar behoren functioneert. Als de aanzuigleiding niet lekvrij is dan "duik" je eerst de regenput in om de afsluitklep te controleren/vervangen. Vlinderpompjes hebben immers de grootste moeite van de wereld om voldoende onderdruk te maken om een leeggelopen aanzuigleiding aan te zuigen. (Zuigerpompen (à la Storck) kunnen daar beter mee overweg)

Terug naar “Gebrekkige Producten”