ontslagverlening hypotheek

gustje
Topic Starter

ontslagverlening hypotheek

#1 , 13 mei 2013 20:04

Dag,

Ik ben recent gescheiden en heb de woning overgenomen. De bestaande hypothecaire lening heb ik eveneens overgenomen, weliswaar met een langere looptijd.

Bij de bank zou nu nog een ontslagverlening hypothecair krediet voor m'n ex moeten worden ondertekend zodat hij niet langer mee verantwoordelijk is voor deze lening en niet aansprakelijk kan worden gesteld bij wanbetaling.

Wat zijn de eventuele gevolgen voor mij als ik deze ontslagverlening voor m'n ex niet onderteken?

Groetjes G

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 14 mei 2013 15:15

ik ben ook bezit na echtscheiding om de lening alleen op mijn naam te laten zetten en de woning zelf te kopen met preferentiële toewijzing. de lening wordt NIET op mijn naam alleen gezet VOORDAT mijn ex een document voor handlichting ondertekend heeft. gaat hij hier niet mee akkoord, dan dient de zaak naar de rechtbank te gaan.

gustje
Topic Starter

#3 , 14 mei 2013 15:52

Dank jewel voor je reactie. Alle aktes zijn ondertekend en geregistreerd door de notaris, het betreft hier enkel nog een ondertekening bij de bank.

Nog een vraagje: lening staat nog op beide namen: ex en mijn naam, ex is echter sedert dec2011 verhuist en daar gedomicilieërd, echtscheiding sept2012; kan ex de hypothecaire lening nog aangeven bij belastingen 2013 ?

grtjs

Reclame

moonlady

#4 , 15 mei 2013 09:18

normaal gezien kan hij de lening enkel inbrengen voor de belastingen indien men effectief mee de lening aflost. mijn ex staat op de lening als hoofdlener. hij krijgt van de bank alleen het fiscaal attest en brengt de lening dus in voor zijn belasting; ook al betaald hij gans het jaar geen enkele euro af. ikzelf dien gans de lening helemaal alleen af te betalen. doch ik sta als tweede persoon op de lening en moet dus bellen en bellen naar mijn bank om zelf het fiscaal attest te bekomen om de lening te kunnen inbrengen voor de belastingen. Doch, mijn ex brengt wel de lening in voor zijn belastingen omdat hij toch het fiscaal attest krijgt van de bank. doch, hij betaald van gans het jaar geen enkele euro. wanneer ik klacht zou indienen bij de belastingen, dan heeft hij belastingsfraude aan zijn been en daar zijn ze niet mals mee hoor. de staat oplichten wordt serieus gestraft.

Vandebos

#5 , 15 mei 2013 09:54

Voor de bedragen betaalt in 2012 voor de echtscheiding wel, daar heeft hij recht op de fiscale aftrek.

gustje
Topic Starter

#6 , 15 mei 2013 12:18

Mijn bankkantoor vertelde me dat ex er wel nog moet gedomicilieërd staan om van fiscale aftrek te kunnen genieten, zelf voor aftrek voor de echtscheiding ... ?

moonlady

#7 , 15 mei 2013 12:31

niet waar, het moet gaan over eerste, enige woning en dan dien je daar niet op gedomicilieerd te staan. mijn woning staat leeg en ik kan perfect gans het jaar inbrengen voor belasting. mijn ex woont er al jaren niet meer en brengt eveneens nog in. doch wanneer fiscus weet dat je in werkelijkheid NIETS betaald voor de lening, dan pleeg je fraude en dat wordt wel gestraft!!!!

Terug naar “Echtscheiding”