ibannr doorgeven -> gevaarlijk?

Bartdepauw
Topic Starter

ibannr doorgeven -> gevaarlijk?

#1 , 07 mei 2013 21:29

Beste,

Even een kleine schets. Ik ben al 3 mnd aan het mailen met een Poolse vrouw. Het startte onschuldig en ondertussen zijn het toch 2 tot 3 mails per week. Of in het weekend hoe de weekend plannen zijn en van die toestanden. Ik weet het, het klinkt verdacht, en ik doe het ook maar voor de fun. Nu, zij baat een kledingzaak uit en heeft een lingerieproject lopen dat ze probeert te verkopen in het buitenland. Een Duits bedrijf is geïnteresseerd in in haar project en wil het kopen. Nu heeft ze een mail naar mij gestuurd dat er problemen zijn ivm de betaling. Het bedrijf kan de transfer niet doen omdat het iban-systeem in Polen niet naar behoren werkt. Zij zou in een ander Europees land een rekening moeten openen (behalve in Polen, Spanje en Servië) en dan via die rekening gaan werken. Nu vraagt ze aan mij om haar 'trustee' te zijn en mijn bankgegevens (iban, bic) door te geven. Natuurlijk houdt het nu voor mij op.

Maar nu vraag ik mij af, in hoeverre kan het kwaad of kan men geld van mijn rekening halen als men deze gegevens heeft? Op elke factuur van een bedrijf staan toch deze gegevens dus zou dat toch gemakkelijk zijn? Kan mij iemand hier meer over vertellen?

Groetjes, Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
WP002

#2 , 07 mei 2013 21:35

Hierop ingaan is om problemen vragen. Stel dat die vrouw een financiële krater heeft achtergelaten, dan kan men bij u wellicht komen aankloppen. Los daarvan ruikt dit uren in de wind naar een Nigeria 419 Scam.

Bartdepauw
Topic Starter

#3 , 07 mei 2013 21:42

Inderdaad, dit ruikt inderdaad naar een scammer. Maar toch blijft mijn vraag, als je gewoon bankgegevens doorgeeft, wat je in feite overal kunt vinden, in hoeverre kan men daar misbruik van maken? Het kan toch niet zijn dat men gewoon geld van mijn rekening kan halen?

Reclame

Jabo

#4 , 07 mei 2013 22:45

Probeer eens een afspraak te maken met die vrouw in 'real life'. Polen is niet het einde van de wereld.
Jabo

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mei 2013 09:38

Probeer eens een afspraak te maken met die vrouw in 'real life'. Polen is niet het einde van de wereld.
Jabo
Als het echt een Nigeria scammer is moet u dit dus vooral niet doen, tenzij u uw leven beu bent.

eylis

#6 , 08 mei 2013 09:54

je vertelt heel vriendelijk dat je aan dit verzoek niet kan voldoen. En eens kijken of Mevrouw nog 3 maal per week "vriendschappelijk" met je zal blijven mailen ...

Een van de vuurvaste wetten van "penpalling" is dat je met elkaar schrijft, mailt en converseert, puur voor het plezier van het contact. Je vraagt NOOIT gunsten in het kader van financiele transacties of handelszaken.
Dan MOET je onraad ruiken.

Kali

#7 , 08 mei 2013 10:33

Er is hieromtrent onlangs een omzendbrief onder advocaten geweest mbt een nieuwe scam (maar ik vind ze momenteel niet terug), lijkt me hiernaartoe te neigen. (misschien iemand die deze nog wel terugvind?)

Oude Belg

#8 , 08 mei 2013 11:28

Inderdaad, dit ruikt inderdaad naar een scammer. Maar toch blijft mijn vraag, als je gewoon bankgegevens doorgeeft, wat je in feite overal kunt vinden, in hoeverre kan men daar misbruik van maken? Het kan toch niet zijn dat men gewoon geld van mijn rekening kan halen?
Op zich niet nee. De volgende stap is dat het bedrijf wel wil betalen, maar dat er eerst een voorschot nodig is omdat de bank het geld anders niet wil vrijgeven. U mag raden wie moet opdraaien voor het voorschot. De ploeg die zich voordoet als die (zo goed als zeker onbestaande) mevrouw zit waarschijnlijk 24 uur per dag achter hun computers om u en uw medeslachtoffers professioneel te pluimen. Eens gepluimd kan u de pot in.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Bartdepauw
Topic Starter

#9 , 08 mei 2013 11:49

Ik dacht ook wel dat het niet kon dat men geld kan afhalen enkel door je iban vrij te geven. Tegenwoordig circuleren er ook van die mails rond waar men zogezegd een soort van lotto gewonnen heeft. Dan moet je ook je gegevens doorgeven. Achteraf vragen ze inderdaad om eerst iets te storten, voordat zij het bedrag kunnen overmaken. En toch, er bestaan mensen die daar intrappen. Man man man.

mava105

#10 , 08 mei 2013 12:07

Waarom geeft je niet eens een fake IBAN en BIC nummer op. Je zal snel zien wat haar/zijn reactie is.

Joeri_J

#11 , 08 mei 2013 12:26

Of het wordt gebruikt als wit-was praktijken...

persoon X is de fraudeur, die geld van Y wilt krijgen en geen spoor wilt.

Y betaald aan A, A betaald aan B, B betaald aan C ... etc

de ene keer met iban betaling, dans eens met exotischere instanties...
om zo de hele keten van halen/ontvangen te ontdekken kan men lang bezig zijn...

Dit wordt gekenmerkt als zijnde 'muilezel fraude' (je deel is enkel het geld van a naar b te verplaatsen, zonder de hele ketting te weten,...)

https://www.belfius.be/www.dexia.be/nl/ ... curity.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Laat uw bankrekening niet misbruiken

Er is een golf van e-mailberichten waarbij de ontvanger een mooie bijverdienste wordt beloofd. Een goed betaalde baan met weinig inspanning, wie wenst het niet? Als u daarvoor uw bankrekening ter beschikking moet stellen om geld te innen en over te dragen naar een andere rekening, wordt het echter een heel ander verhaal. U wordt dan gebruikt om geld wit te wassen. En dat is een strafbaar feit. Al wie hierop ingaat, wordt een ‘muilezel’ genoemd (dit komt van het Engelse ‘money mule’). Muilezels worden altijd gepakt!
of: http://en.wikipedia.org/wiki/Money_mule" onclick="window.open(this.href);return false;

dako

#12 , 10 mei 2013 10:23

Het bedrijf kan de transfer niet doen omdat het iban-systeem in Polen niet naar behoren werkt. Zij zou in een ander Europees land een rekening moeten openen (behalve in Polen, Spanje en Servië) en dan via die rekening gaan werken....
Ik zou hier het spreekwoord "koekje van Eigen deeg" toepassen...

Zeg dat jij, omwille van het iban-systeem in Polen natuurlijk, ook geen geld kan overschrijven naar daar.

Stel haar onmiddellijk voor dat je natuurlijk wel "als vriend/om haar te helpen" hier een rekening wil openen op haar naam waar dat wel mee kan. Zeg haar wel dat daar hier in Belgie vb 250€ kosten aan verbonden zijn, en dat ze jou dit geld mag toesturen met vb Western Union, ook weer omdat "je bank betalingen uit Polen niet kan verwerken".....

Benieuwd of je er nadien nog iets van hoort ;-)

neira

#13 , 04 jun 2013 11:46

Van een iets andere orde misschien, maar toch, we proberen online zaken te verkopen, en krijgen af en toe reactie binnen in belachelijk slecht nederlands, ik vind het hoogst verdacht:

Dank u voor de snelle antwoord, ik ben ok met de prijs en ik zal graag betaling onmiddellijk om dit item veilig te stellen. Ik ben het maken van de aankoop voor mijn dochter die snel wordt steeds getrouwd.

met betrekking tot betaling, ik ben momenteel niet in Europa, ik ben in een olieveld in de Golf werkt als een aannemer. dus betaling krijgt u van mijn baas via een gecertificeerde bank cheque en kunt u het geld in 3 dagen van uw bank. mijn baas zal extra bedrag toevoegen aan de betaling ter dekking van de verzendkosten. Maak je geen zorgen over de verzending. Nadat u het geld krijgen, zal een verzending bedrijf agent komen naar uw locatie voor pick. u betaalt hen met het extra geld toegevoegd aan de betaling.

Ik moet je please email me de hieronder details voor betaling:

Name.....................Adres...Post code...City....................Land...Telefoonnummer...Email....................
uw overeengekomen uiteindelijke prijs...

Als ik de bovenstaande details te krijgen, krijgt u uw geld in een paar dagen.

Hier is mijn adres:

Londen

dringende reactie zal hoogst gewaardeerd worden.

mijn groeten aan je familie.

Een prettige dag.

Lanox

#14 , 04 jun 2013 12:53

Yup, niet doen. Ongedekte cheques.

Vandebos

#15 , 04 jun 2013 16:00

typische scam.

Terug naar “Bank & Beurs”