Een autobestuurster opende haar deur en ik reed er tegen met mijn moto. Dit was rond 8h15. Het bleek mijn buurvrouw te zijn (75 jaar). We spraken af om het formulier 'savonds thuis in te vullen.
Persoonlijk zou ik NOOIT op dergelijk verzoek ingaan. Zo geef je de tegenpartij (teveel) de gelegenheid om haar versie te verdraaien zoals het haar beter uitkomt. Wil de tegenpartij niet ter plaatse blijven, en gezamenlijk de dienstige vaststellingen doen ==> zeggen dat u klacht zal indienen wegens vluchtmisdrijf, indien zij de plaats van het ongeval wil verlaten.
Ze wil nr2 niet aankruisen waarin staat "opende portier". Ze zegt dat de deur al op een kier openstond. Ze duidt enkel 1 aan ( Auto stond geparkeerd ). Wanneer dit zo blijft, reed ik tegen een geparkeerde wagen, wat dus niet het geval is.
Dat is dan helaas wat u krijgt, als stank voor dank omdat u begaan was met uw oude buurvrouw...
Aan mijn moto is er schade aan de zijkant. Haar deur is op de "kop" ingedeukt.
Er zijn geen getuigen.
Aie, uw woord tegen het hare ...
Of het portier nu pas geopend werd toen hij kwam aangereden, dan wel of het portier reeds geopend was, de vrouw heeft hoe dan ook een overtreding begaan:
Artikel 28. Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.
Anderzijds, vrees ik dat een reeds geopend portier wellicht als een voor u voorzienbare hindernis zal aanzien. Om het bot te stellen. Het is niet omdat een wagen geparkeerd staat met de deur open, dat er zomaar tegen gereden zou mogen worden.
Ik vermoed dat men gaat kijken naar de verklaring: "deur stond open" -> aanrijder is in fout / "deur ging onverwacht open" -> geparkeerd voertuig is in fout. Je hebt er dus inderdaad alle belang bij dat het ook ZO wordt aangekruist op het EAF. Als je het EAF meteen had ingevuld, was de kans wellicht groter geweest dat ze wat eerlijker was in haar verklaring. Nu heeft ze
-als ik je goed begrijp- nét iets teveel tijd gekregen om erover na te denken, en haar versie te gaan verdraaien zoals het in haar kraam past. Door je menslievendheid, zit je nu lelijk met de gebakken peren.
Hoe pak ik dit aan
Niks ondertekenen waar u niet mee akkoord gaat. Ik zou zelfs geneigd zijn aangifte te doen bij de politie, liefst VOOR dat zij het doet, en u bvb nog zou gaan beschuldigen van vluchtmisdrijf. Want zou je pas écht gesjareld zijn.
Hoe pak ik dit aan, ze opende wel degelijk de deur en ik wil dat ook zo op het aanrijdingsformulier zien.
Daar heb je inderdaad alle belang bij.