50€ cash betalen bij arbeidsongeval

de reden
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

50€ cash betalen bij arbeidsongeval

#1 , 25 mar 2013 16:52

heb vandaag vernomen dat uitzendkrachten die een arbeidsongeval hebben in de haven van antwerpen en die daarbij gewond zijn 50€ cash moeten betalen aan ambulancier om verzorging te kunnen krijgen , ik als erkend havenarbeider moet dat niet .

mag een ambulancier geld vragen vooralleer men de gewonde werknemer verzorgd ?
is hier niet minstens sprake van discriminatie van uitzendkrachten
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 25 mar 2013 22:04

dat zal wel een fabeltje zijn.

de siwha, bevoegd om in eerste instantie de 100 dienst te verzorgen in de haven, is en blijft een 100 dienst zoals 1 uit een ziekenhuis.

dat wilt dus zeggen, dat indien de siwha een noodoproep krijgt, zij uitrukken in opdracht van het 100 centrum of van een persoon, het blijft dus een 100 rit.

deze dienen NOOIT op voorhand te worden betaald, nog mogen ambulanciers van de sihwa dit vragen.

doch het klopt dat deze ritten niet gratis zijn, maar de factuur word dan opgestuurd naar het slachtoffer, dewelke deze al dan niet kan binnenbrengen bij de ziekenkas

de reden
Topic Starter

#3 , 26 mar 2013 05:36

de siwha, bevoegd om in eerste instantie de 100 dienst te verzorgen in de haven, is en blijft een 100 dienst zoals 1 uit een ziekenhuis.

dat wilt dus zeggen, dat indien de siwha een noodoproep krijgt, zij uitrukken in opdracht van het 100 centrum of van een persoon, het blijft dus een 100 rit.

deze dienen NOOIT op voorhand te worden betaald, nog mogen ambulanciers van de sihwa dit vragen.

doch het klopt dat deze ritten niet gratis zijn, maar de factuur word dan opgestuurd naar het slachtoffer, dewelke deze al dan niet kan binnenbrengen bij de ziekenkas

een uitzendbureau is een externe werkgever , Siwha vzw staat voor Sociale Inrichting der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen ...
allicht heeft het hiermee te maken, de vraag is of zij geld mogen vragen aan de werknemers(interimers) zelf van externe firma's alvorens die te verzorgen

graag antwoorden met wetteksten ik ga dit zeker nagaan en eventueel aanklagen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

JPV

#4 , 26 mar 2013 09:42

dat mag een werkgever zeker niet, de werkgever kan geen voorschot eisen voor het transport van een werknemer van hen naar een ziekenhuis. Zeker gezien het over een arbeidsongeval gaat en dat toch door de arbeidsongevallenverzekering terugbetaald kan worden.

de reden
Topic Starter

#5 , 26 mar 2013 13:20

dat mag een werkgever zeker niet, de werkgever kan geen voorschot eisen voor het transport van een werknemer van hen naar een ziekenhuis. Zeker gezien het over een arbeidsongeval gaat en dat toch door de arbeidsongevallenverzekering terugbetaald kan worden.
niet de werkgever maar de ambulanciers moeten 50€ vragen , de eerst volgende vergadering gooi ik dit op tafel en waarnaar kan ik verwijzen dat dit niet mag ?

heb zondag verzorging nodig gehad en de ambulanciers wisten dit te vertellen , als ik interimer was moest ik eerst 50€ betalen het is ook niet voor het transport maar voor de plaatselijke verzorging zelf , transsport naar ziekenhuis zal dan allicht nog iets duurder zijn .

JPV

#6 , 26 mar 2013 13:56

Koninklijk besluit van 15 december 2010 betreffende de eerste hulp die verstrekt wordt aan werknemers die slachtoffer worden van een ongeval of die onwel worden

Nergens staat dat de werkgever een deel van de kosten mag afwimpelen op de werknemer. Als het natuurlijk niet meer gaat over EHBO, maar over een effectieve verzorging ná de eerste hulp bij ongevallen, kan dit mss wel, al vraag ik me af of men daar bevoegd voor is als ambulancier.

Drone

#7 , 27 mar 2013 13:40

een uitzendbureau is een externe werkgever , Siwha vzw staat voor Sociale Inrichting der Werkgevers aan de Haven van Antwerpen ...
allicht heeft het hiermee te maken, de vraag is of zij geld mogen vragen aan de werknemers(interimers) zelf van externe firma's alvorens die te verzorgen

graag antwoorden met wetteksten ik ga dit zeker nagaan en eventueel aanklagen

vanaf dat men de 100 belt, komt 9/10 sihwa ter plaatse, de rest word gedaan door vooruitgeschoven posten van de brandweer, het noorden van de haven word een deel gedekt door de 100 van kapellen.

ongeacht of ge als interim aan het werk zijt, bij een 'noodgeval', ook al is het maar een verstuikte enkel, zal de 100 dienst ter plaatste komen (sihwa/brandweer/ziekenhuis/...) en het slachtoffer meenemen naar ofwel de sihwa (voor de minder erge gevallen) of naar het dichts bijzijnde ziekenhuis, zoals de wetgeving betreffende de DGH van 1964 duidelijk vermeld;

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1964070831" onclick="window.open(this.href);return false;

dat de ambulanciers daar geld voor zouden vragen lijkt mij onwaarschijnlijk en onwettelijk, de factuur word later opgestuurd.

indien het een nutteloze rit is, slachtoffer wilt niet mee bv, dan is er nog altijd het fonds voor dringende geneeskunde hulpverlening om de kosten te dekken.

de reden
Topic Starter

#8 , 28 mar 2013 02:25

indien het een nutteloze rit is, slachtoffer wilt niet mee bv, dan is er nog altijd het fonds voor dringende geneeskunde hulpverlening om de kosten te dekken.
hebt u het hier niet over het fonds voor havenarbeiders die een factuur kregen(250€) ingeval de verzekering het ongeval niet aanvaard heeft of bij ziekte ?
want daar zal een interimer geen tussenkomst mogen verwachten mijne inziens onterecht .

en in hoeverre kan een werkgever verplichten bij plotse ziekte de werknemer zich te laten onderzoeken en de werkgever hiervoor een ambulance belt en de factuur laten opsturen naar de werknemer ?

Drone

#9 , 28 mar 2013 14:25

ik heb het over het fonds om de kosten te vergoeden bij nutteloze 100 ritten :)

een 100 rit kost +/- 60euro, bij wet vastgelegd (in de praktijk kost het 4 keer zoveel, ma bon).

indien de patient niet mee wilt, kan deze niet opgezadeld worden met de kosten van de rit, immers hij vroeg er (waarschijnlijk) zelf niet achter, vandaar dat het fonds voor DGH er is, om de kosten van de nutteloze rit voor een deel te vergoeden.

ik ben ook maar ne simple ambulancier, de rest valt buiten mijn kennis :|

hebt u het hier niet over het fonds voor havenarbeiders die een factuur kregen(250€) ingeval de verzekering het ongeval niet aanvaard heeft of bij ziekte ?
want daar zal een interimer geen tussenkomst mogen verwachten mijne inziens onterecht .

en in hoeverre kan een werkgever verplichten bij plotse ziekte de werknemer zich te laten onderzoeken en de werkgever hiervoor een ambulance belt en de factuur laten opsturen naar de werknemer ?

evgoeth

#10 , 02 apr 2013 17:03

Moet je op dat moment maar eens geen geld op zak hebben ...

Lijkt me zéér onlogisch.

timoVP

#11 , 08 apr 2013 23:31

Neen klopt helemaal niet. Ken zelf mensen die in de haven werken en nooit problemen mee gehad.

de reden
Topic Starter

#12 , 08 mei 2013 12:12

Neen klopt helemaal niet. Ken zelf mensen die in de haven werken en nooit problemen mee gehad.

klopt wel degelijk dat uitzendkracht gevraagd wordt eerst 50€ te betalen en afgeleid uit hetgeen wordt geantwoord kan het wel degelijk

de antwoorden op mijn vraag ;
-------------------------------------
beste

naar ik vernomen heb moeten uitzendkrachten aan de ambulance(sihwa) eerst 50€ cash betalen of document tekenen alvorens verzorging te kunnen krijgen bij een arbeidsongeval in de haven van antwerpen
is dit wel wettelijk ?

mvg
++++
-----------------------------------------------------------------------------

Geachte,

Voor een antwoord op je vraag dien je contact op te nemen met het Fonds voor arbeidsongevallen.

contactgegevens:

1050 Brussel - Troonstraat 100

tel. 02/506.84.84

[email protected]

MVG

++++++++++
sociaal inspecteur
-----------------------------------------------------

mijnheer,

wanneer het ongeval als arbeidsongeval erkend wordt, zijn de kosten voor het ziekenvervoer ten laste van de verzekeraar arbeidsongevallen waarbij het interimbureau aangesloten is. Probleem is waarschijnlijk dat de ambulancedienst op zekerheid wenst te spelen ingeval het ongeval niet erkend wordt als arbeidsongeval en daarom een contante betaling verlangt.,
Ik denk dat u dit best met uw interimkantoor bespreekt, dewelke dan contact kunnen opnemen met het bedrijf waar de interim werkt. Zo kan het interimbureau vragen dat voorafgaandelijk het akkoord moet gevraagd worden bij inzet van een ambulance.

++++++++++++
Sociaal Inspecteur

Drone

#13 , 08 mei 2013 16:58

klopt wel degelijk dat uitzendkracht gevraagd wordt eerst 50€ te betalen en afgeleid uit hetgeen wordt geantwoord kan het wel degelijk

de antwoorden op mijn vraag ;
-------------------------------------
beste

naar ik vernomen heb moeten uitzendkrachten aan de ambulance(sihwa) eerst 50€ cash betalen of document tekenen alvorens verzorging te kunnen krijgen bij een arbeidsongeval in de haven van antwerpen
is dit wel wettelijk ?

mvg
++++
-----------------------------------------------------------------------------

Geachte,

Voor een antwoord op je vraag dien je contact op te nemen met het Fonds voor arbeidsongevallen.

contactgegevens:

1050 Brussel - Troonstraat 100

tel. 02/506.84.84

[email protected]

MVG

++++++++++
sociaal inspecteur
-----------------------------------------------------

mijnheer,

wanneer het ongeval als arbeidsongeval erkend wordt, zijn de kosten voor het ziekenvervoer ten laste van de verzekeraar arbeidsongevallen waarbij het interimbureau aangesloten is. Probleem is waarschijnlijk dat de ambulancedienst op zekerheid wenst te spelen ingeval het ongeval niet erkend wordt als arbeidsongeval en daarom een contante betaling verlangt.,
Ik denk dat u dit best met uw interimkantoor bespreekt, dewelke dan contact kunnen opnemen met het bedrijf waar de interim werkt. Zo kan het interimbureau vragen dat voorafgaandelijk het akkoord moet gevraagd worden bij inzet van een ambulance.

++++++++++++
Sociaal Inspecteur

indien dat daadwerkelijk gebeurd is dit niet wettelijk.

het enige "feit" dat vast staat is dat er op dat moment een persoon "in nood" is en deze conform de wetgeving dient geholpen te worden, al dan niet onder de DGH (100/112) wetgeving.

indien het ongeval niet erkend zou worden dient de ambulancedienst de factuur naar het slachtoffer te sturen, indien deze niet betaald zijn er de geijkte juridische wegen om aan het geld ter geraken.

bij inschrijving op de spoed word er door de ambulancediensten altijd een klever gevraagd van de persoon

de persoon word meestal ingeschreven aan de hand van het paspoort en/of sis-kaart, ambulancediensten hebben dus de gegevens van de persoon om bij niet betaling de nodige stappen te ondernemen.

ongelukbelaagd

#14 , 08 mei 2013 22:40

Dit lijken me al net zo'n wanpraktijken als ZW A* doorvoert.
De arbeidsuren van de ambulanciers doorrekenen...

Indien een ambulancier me weigert mee te nemen als ik die €50 niet kan/wil betalen, kan hij/zij vervolgd worden voor weigeren van hulp bij mens in nood. Niet?

ex Siwha-aan

#15 , 02 okt 2013 03:42

IK heb zelf flink wat jaren gewerkt op SIWHA.
De vork zit zo aan de steel:
SIWHA staat voor "Sociale Inrichting van de Werkegevers aan de haven van Antwerpen".
Dit betekend dat de erkende havenbedrijf jaarlijks een deel van hun inkomsten afstaan aan SIWHA voor organisatie van haar (vastgelegde) taken.
In de oprichtingstatuten van 1947 staat dat SIWHA werd opgericht voor de verzorging van de gekwetste en zieke havenarbeider. later is daar dan ook nog de organisatie van het transport mee tot de taken van Siwha gaan behoren.
Voor het aspect verzorgen van zieke en /of gewonde havenarbeiders werd door alle aangesloten havenbedrijven een deel gestort in de werkingskosten van SIWHA. Hoe hoog het gestorte bedrag diende te zijn werd berWerkgeversekend op het aantal geleverde arbeidsprestaties.
In ruil kregen de bedrijven een ambulanceploeg met goed getraind personeel en up to dait materiaal. Indien de HAVENarbeider het werk kan hervatten word er niets aangerekend aangezien er voor deze service reeds betaald werd via het fonds.
Addertje: transport van het slachtoffer staat niet mee beschreven in de oprichting. Dus indien een SO moet vervoerd worden tgv van een arbeidsngeval dan wordt er nadien een factuur opgemaakt ten laste van de werkgever. Vervoer door andere oorzaken (ziekte, ;;;,...) komt ten laste van de patiënt.

NU HET VERHAAL VOOR DE INTERIMMERS:Deze mensenZIJN GEEN WERKNEMERS van erkende havenbedrijven maar wel van het interimkantoor. Deze laatste stort geen bijdrage in het fonds voor arbeidsongevallen, meer nog zij kunnen dit ook niet aangezien zij geen erkend havenbedrijf zijn. Aangzien SiWHA ingeval van een interimarbeider niet uit het bestaande fonds kan ontvanen is er slechts één blijvend middel en dat is direct onvangen aan de bron (bij het SO) en deze adviseren om samen met het geleverd betaalbewijs de bedrag terug te innen bij zijn werkgeven. Vervoer met de ziekenwagen word in eerste instantie gerricht aan de werdgever pas wanneer deze kan aantonen de om duidelijke redenen de factuur aan de gekweteste dient te worden gezonden dat dit zo dan ook zal geschieden

Terug naar “Arbeidsongevallen”