Ik denk dat het er niet toe doet wat de naam van die venootschap is, maar wel eerder of ze een merknaam hebben ingediend.
Maar mijn bescheiden mening is dat de eerste gebruiker van die naam deze kan blijven gebruiken, ook al heeft een ander de merknaam geregistreerd (op latere datum dan). Ik vermoed dat dan ofwel de eerste gebruiker een punt kan maken in de rechtbank, ofwel dat de eerste gebruiker die naam mag blijven gebruiken, maar dat de geregistreerde merknaam enkel daarna nog gebruikt mag worden door de venootschap die registreerde, met als gevolg dat ook zij alle inkomsten daaruit kunnen genereren als derden die merknaam zouden gebruiken. Maar met uitzondering van die eerste gebruiker(s).
Waarom denk ik dit:
Ik ken iemand die een format bedacht heef tvoor op de televisie. Dit format heeft hij verkocht en die andere firma heeft er een patent op genomen, maar de oorspronkelijke bedenker, die ik ken, mag deze format ook nog gebruiken (maar kan hem natuurlijk niet meer verkopen, in licentie geven, ...).
Herinner u trouwens nog het verhaal van Kamiel Spiessens? Die zou gebasseerd zijn op de naam van iemand in West-Vlaanderen?
Ik vermoed dat Chris Vandendurpel daar gelijk gehaald heeft voor de rechtbank. Waarschijnlijk met de reden dat die echte Spiessens enkel een 'handelsnaam' was terwijl onze Kamiel Spiessens misschien geregistreerd was bij het 'merkenbureuau of zelfs nog niet (maar die ander dus ook niet). Stel dat dit zo zou zijn, dan zou je toch niet kunnen eisen dat die echte Spiessens, die zijn zaak al 40 jaar heeft, van naam moet veranderen.
Of ik juist zit met mijn visie, weet ik niet, maar het is dan ook maar mijn mening. Zeker niet juridisch gestaafd.
Verbeter me....
En laat je ons trouwens weten hoe het ondertussen gegaan is?