Hallo iedereen,
Hierbij mijn verhaal.
Ik ben zelfstandig en bouw websites voor bedrijven. De plaats waar ik deze website host huur ik bij een (bekende) hostingpartner. Hiervoor huur ik dus ruimte die ik betaal en vervolgens doorfactureer aan mijn klanten.
Toen ik op 10 april terugkwam van anderhalve week vakantie en ik naar de website van 1 van mijn klanten probeerde te surfen ontdekte ik dat deze niet meer bereikbaar was. Ik kwam terecht op een standaard pagina.
Toen ik wou inloggen via FTP op de hostingomgeving kon ik hier niet meer op.
Na ettelijke malen contact genomen te hebben met de helpdesk van die firma bleek dat hetvolgende zich had voorgedaan: Zij hadden een aantal taken uitgevoerd, die ik niet had aangevraagd.
Tijdens een van deze taken is het misgegaan en hebben zij de omgeving van mijn klant volledig en permanent verwijderd. Na ettelijke dagen en aandringen kwamen zij tot de conclusie dat ze ook geen herstel van een back up meer konden doen gezien zij deze slechts 5 dagen bijhouden. Op 28 maart hadden zij de omgeving reeds permanent verwijderd.
Blijkbaar hadden zij wel mailtjes gestuurd naar mijn klant, terwijl dit niet de gewoonte is, gezien ik als 'Reseller' werk. Mijn klant had geen belang gehecht aan deze e-mails. Wat er exact in de e-mail stond is voorlopig nog onbekend. Zeker is alvast dat er niemand via e-mail of telefoon (ik of mijn klant) heeft bevestigd dat de hostingpartner mocht overgaan tot het verwijderen van alle bestanden en data op de omgeving.
De SLA's van de hostingpartner schrijven enerzijds voor dat ik als klant ten allen tijde eigenaar blijf van de gegevens. Anderzijds schuiven zij elke aansprakelijkheid af in hun algemene voorwaarden.
Ik zal allereerst overgaan tot het ingebreke stellen van deze firma, maar ik wil graag ook de mening van jullie horen. Kan ik aanspraak maken op een schadevergoeding?
Alvast bedankt.