verkoop op lijfrente.

lieve
Topic Starter

verkoop op lijfrente.

#1 , 19 nov 2007 11:36

Geachte,

Ik had de volgende vraag :
Stel je koopt een woning op lijfrente. Wat gebeurt er indien de bejaarde naar een rusthuis gaat en de woning leeg staat.
Dat je maandelijks moet verder betalen is logisch maar moet men de oude woning laten vervallen of is het zo dat men de woning mag opknappen en verhuren, of dergelijke van zodra de bewoner (eigenaar ?)definitief de woning verlaat ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 19 nov 2007 18:47

U heeft het over de formule: verkoop met voorbehoud van vruchtgebruik voor de verkoper.

Als vruchtgebruiker moet de 'bejaarde' instaan voor het onderhoud als een goede huisvader van de woning; daar dus ook kosten aan doen en werken op korte en op lange termijn.
Een woning onverwarmd laten leegstaan zonder andere zorg is niet wat een goede huisvader zou doen.

In geen geval mogen de kopers er echter al in knutselen.

De verkoper mag natuurlijk wel verhuren.

lieve
Topic Starter

#3 , 19 nov 2007 19:43

Bedankt,

maar gezien het al een huis is van rond de honderd jaar is het toch niet goed om het jaren onverwarmd en niet onderhouden te laten leegstaan.
Is hier niets aan te doen ?

Reclame

Beachcomber

#4 , 20 nov 2007 12:18

Dit heet de figuur van zaakswaarneming. U kan het huis onderhouden (enkel onderhouden!) indien de bejaarde persoon dat niet meer kan en indien het huis risico loopt op zware schade, wat in dit geval wel gerechtigd lijkt.

U kan deze kosten dan terugvorderen van de bejaarde persoon.

wanton

#5 , 20 nov 2007 15:56

Interessante website met info over lijfrente :

www.valimmas.be/lijfrente

zie onder 'diverse aspecten.'
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”