Scheiding -erfenis

Crammeke
Topic Starter

Scheiding -erfenis

#1 , 18 mar 2013 20:24

Ik ben gehuwd met gemeenschap van goederen en nu wil ik scheiden.
Tijdens ons huwelijk heeft mijn echtgenote een huis geërfd van haar ouders, het huis waar we nu al bijna 30 jaar in wonen.
Heb ik enig recht op een deel van deze woning???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 19 mar 2013 00:14

Indien je gehuwd bent met "algehele gemeenschap van goederen" dan is deze woning bij de erfenis in jullie gemeenschap terecht gekomen.
Ze is dus de helft van U ...

Dit impliceert dat U moeten tekenen hebt voor de ontvangst van deze erfenis destijds ...

k.b.

pebbles

#3 , 19 mar 2013 03:30

Ik dacht dat erfenissen,zelfs met een gemeenschap van goederen huwelijkscontract toch persoonlijk bezit bleven van de "erver" ?

Reclame

k.b.

#4 , 19 mar 2013 08:54

Ik dacht dat erfenissen,zelfs met een gemeenschap van goederen huwelijkscontract toch persoonlijk bezit bleven van de "erver" ?
Dat is zo in het wettelijk stelsel ... in de volksmond ook wel eens "gemeenschap van goederen , scheiding van aanwassen" genaamd.

Indien je gehuwd bent met een huwelijkscontract " algehele gemeenschap" zijn er geen eigen goederen , enkel een "gemeenschap"

Dit impliceert dan dat in geval van een erfenis beide partners dienen te handtekenen.

k.b.

eylis

#5 , 19 mar 2013 09:14

k.b. misschien toch even verduidelijken aan de poster dat "algehele gemeenschap" een specifiek stelsel/huwelijkscontract is waarvoor je langs de notaris passeerde om het op te stellen. Het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen is standaard het stelsel als je géén akte opstelt bij een notaris. Dus de vraag die we aan poster moeten stellen is: ben je wel of niet langs de notaris gepasseerd voor een akte bij je huwelijk;
En ik vermoed heel sterk dat het gaat over het gewone wettelijk stelsel.
In dat geval is het huis heel en al van mevrouw natuurlijk. Tenzij hij aantoonbaar kan bewijzen dat er met geld uit de gemeenschap verbouwingen/verbeteringen aan het huis zijn gebeurd, en dan is er wel een schuld ontstaan aan de gemeenschap. Nl. de helft van de restauratiekosten. Maar dan moet dat kunnen brwezen worden.
Dacht ik.

k.b.

#6 , 19 mar 2013 10:40

k.b. misschien toch even verduidelijken aan de poster dat "algehele gemeenschap" een specifiek stelsel/huwelijkscontract is waarvoor je langs de notaris passeerde om het op te stellen. Het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen is standaard het stelsel als je géén akte opstelt bij een notaris. Dus de vraag die we aan poster moeten stellen is: ben je wel of niet langs de notaris gepasseerd voor een akte bij je huwelijk;
En ik vermoed heel sterk dat het gaat over het gewone wettelijk stelsel.
In dat geval is het huis heel en al van mevrouw natuurlijk. Tenzij hij aantoonbaar kan bewijzen dat er met geld uit de gemeenschap verbouwingen/verbeteringen aan het huis zijn gebeurd, en dan is er wel een schuld ontstaan aan de gemeenschap. Nl. de helft van de restauratiekosten. Maar dan moet dat kunnen brwezen worden.
Dacht ik.
Inderdaad ... "de algehele gemeenschap" kan er enkel zijn door notarieel huwelijkscontract (maar het is eigenlijk niet zo zeldzaam).
Dit impliceert dat TS een huwelijkscontract heeft aangegeen waarin bovenvermelde beschreven is.

En als ik niet mis ben is de desbetreffende erfenis dan ook verplichtend via een notaris gelopen en heeft TS hier ook moeten handtekenen als erfgename.

k.b.

wanton

#7 , 19 mar 2013 17:14

hallo ,

het wettelijk stelsel is eigenlijk een stelsel van scheiding van goederen , gemeenschap van aanwinsten. Is anders dan k.b. zegt.
En zelfs bij een stelsel van algehele gemeenschap hoeft dat huis niet in de gemeenschap te komen. Daar was zelfs geen notaris voor nodig.
Indien in de loop van de jaren verbouwings- of uitbreidingswerken zijn gedaan ( en betaald door de gemeenschap) heb jij nu recht op de helft van de meerwaarde ten gevolge van die werken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Crammeke
Topic Starter

#8 , 19 mar 2013 19:28

Wij zijn inderdaad bij de notaris geweest voor ons huwelijkscontract.
Ook bij de erfenis zijn we allebei bij de notaris geweest.
en er zijn ook tijdens die 30 jaar heel wat verbouwingen en verbetering geweest.

dit alles zou dan dan willen zeggen dat ik rechts zou heel op toch een deel van de de waarde van de woning?

trouwens bedankt voor alle reacties tot nu toe!!!

k.b.

#9 , 20 mar 2013 00:21

Ik heb toch een vermoeden dat we hier een huwelijkscontract hebben waarbij de partners geen eigen vermogen meer hebben maar alles in de gemeenschap komt.
TS heeft dus recht op de helft van de geerfde woning (omdat de erfenis in de gemeenschap is gevallen) en de helft van de verbouwingswerken (omdat deze betaald zijn met gemeenschapsgelden)
Dus de helft ...

Kan je eens juist vermelden wat er in je huwelijkscontract staat ... althans toch die enkele zinnen waarover het hier heel specifiek gaat ...

k.b.

wanton

#10 , 20 mar 2013 18:10

Als dat zou zijn staat er ook gewoonlijk een artikel bij hoe , bij echtscheiding , de ingebrachte eigen goederen terug worden verdeeld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Echtscheiding”