Ik ben gehuwd met gemeenschap van goederen en nu wil ik scheiden.
Tijdens ons huwelijk heeft mijn echtgenote een huis geërfd van haar ouders, het huis waar we nu al bijna 30 jaar in wonen.
Heb ik enig recht op een deel van deze woning???
Dat is zo in het wettelijk stelsel ... in de volksmond ook wel eens "gemeenschap van goederen , scheiding van aanwassen" genaamd.Ik dacht dat erfenissen,zelfs met een gemeenschap van goederen huwelijkscontract toch persoonlijk bezit bleven van de "erver" ?
Inderdaad ... "de algehele gemeenschap" kan er enkel zijn door notarieel huwelijkscontract (maar het is eigenlijk niet zo zeldzaam).k.b. misschien toch even verduidelijken aan de poster dat "algehele gemeenschap" een specifiek stelsel/huwelijkscontract is waarvoor je langs de notaris passeerde om het op te stellen. Het wettelijk stelsel van gemeenschap van goederen is standaard het stelsel als je géén akte opstelt bij een notaris. Dus de vraag die we aan poster moeten stellen is: ben je wel of niet langs de notaris gepasseerd voor een akte bij je huwelijk;
En ik vermoed heel sterk dat het gaat over het gewone wettelijk stelsel.
In dat geval is het huis heel en al van mevrouw natuurlijk. Tenzij hij aantoonbaar kan bewijzen dat er met geld uit de gemeenschap verbouwingen/verbeteringen aan het huis zijn gebeurd, en dan is er wel een schuld ontstaan aan de gemeenschap. Nl. de helft van de restauratiekosten. Maar dan moet dat kunnen brwezen worden.
Dacht ik.