vervangingscontract zwangerschapsrust altijd maar verlengd!!

mertensels
Topic Starter

vervangingscontract zwangerschapsrust altijd maar verlengd!!

#1 , 06 nov 2007 18:19

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende.
18 juni 2007 ben ik beginnen werken bij de mutualiteit als verzorgende. Ik heb 2 vervangingscontracten van 19 uur per week. Op het contract staat:
De werkgever neemt de werknemer in dienst in hoedanigheid van arbeider voor een bepaalde tijd: te rekenen van 18/06/07 tot na bevalingsrust van ...(naam van collega)
Normaal gezien kwamen ze alletwee begin januari terug en ging ik dan een vast contract krijgen. Nu blijkt dat de ene begin januari terugkomt en de andere pas in maart. Van een vast contract weten ze nog niet zeker of ik het wel ga krijgen of niet. Dat weten ze pas eind december.
Nu is mijn vraag:

wat is bevallingsrust? Is het enkel het bevallingsverlof, of wordt daar ook ouderschapsverlof en lactatieverlof bij gerekend?

En als het enkel het bevallingsverlof is, dan is dat natuurlijk al maanden voorbij, is het dan zoals altijd dat mijn contracten dan zijn omgezet in contracten van onbepaalde duur?

Alvast bedankt

Groetjes
Els

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 08 nov 2007 12:13

“Art.1.§ 1. Tijdelijke arbeid in de zin van deze wet is de activiteit die op grond van een arbeidsovereenkomst wordt uitgeoefend en tot doel heeft in de vervanging van een vaste werknemer te voorzien of...Art.4.Deze overeenkomst moet schriftelijk worden vastgesteld uiterlijk op het tijdstip waarop de werknemer in dienst treedt.De reden, alsmede in voorkomend geval, de duur van de overeenkomst en de reden van de vervanging moeten in de bij het eerste lid bedoelde overeenkomst worden opgenomen...”(24 JULI 1987. - Wet betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers).

‘tot na bevallingsrust’ houdt in : “Art.39...De werkneemster mag geen arbeid verrichten vanaf de zevende dag die de vermoedelijke datum van de bevalling voorafgaat tot het verstrijken van een periode van negen weken die begint te lopen op de dag van de bevalling.Op haar verzoek wordt de arbeidsonderbreking na de negende week verlengd met een periode waarvan de duur gelijk is aan de duur van de periode waarin zij verder gearbeid heeft vanaf de zesde week vóór de werkelijke datum van de bevalling of...”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

mertensels
Topic Starter

#3 , 08 nov 2007 17:36

de ene collega is in augustus bevallen en komt pas in maart terug, zij heeft ouderschapsverlof gekregen en nu heeft zij nog enkele maanden extra aangevraagd en gekregen. Dus in principe is mijn contract niet meer geldig als er echt staat bevallingsrust? Of zie ik dat fout?
En als dat zo is, dan is mijn contract al omgezet in eentje van ombepaalde duur

Reclame

Terug naar “Andere”