#1 , 03 mar 2013 18:01
Hallo iedereen
Ik heb een vraagje voor een vriendin van mij. Zij heeft maandag een aankoopbelofte getekend voor een huis.
Nu mijn zus heeft in de tijd ook een huisje gekocht bij hetzelfde vastgoedkantoor en toen ik m'n vriendin haar verhaal hoorde, leek het krak
op mijn zus'...
Het zit namelijk zo dat beiden wat onder druk werden gezet om te tekenen omdat er zogezegd al een tweede geïnteresseerde koper in het spel zou zijn die de volgende dag voor de derde maal zou langskomen om definitief te beslissen. Uiteraard zouden ze hier geen rekening mee mogen houden, maar als starters die al heel wat panden hebben bezocht en dan eindelijk iets vinden wat hun past, laten ze zich (misschien te) snel overhalen.
Die vriendin is na haar bezoek onmiddellijk nog eens gaan kijken met haar pa, beide bezoeken waren in het donker dus dat is ook al nadelig mi.
Ik denk niet zozeer dat zij teveel heeft betaald, maar ze heeft het verkoopspraatje van de makelaar wel met haar ogen dicht aangenomen...
Net zoals mijn zus. De makelaar vertelde onmiddellijk de zogenaamde bodemprijs van de verkopers. Het is ook aan die prijs dat zij het
heeft gekocht... Waarna een aankoopbelofte werd opgemaakt, waar buiten haar gegevens, de prijs en een artikel over een forfaitaire vergoeding van 10% indien ze afziet van haar aankoop, niet veel meer op staat. Beide partijen hebben dit ondertekend. Maar enkel de makelaar heeft het exemplaar meegenomen... Is dit de normale gang van zaken?
Ik had zowel aan m'n zus in de tijd als die vriendin nu gezegd dat ze er best een opschortende voorwaarde inzitten mits goedkeuring lening,
voorleggen bodemattest en geldige stedenbouwkundige vergunningen. De makelaar daarentegen zei dat dat niet nodig was voor de aankoopbelofte
en hij dat nog altijd in de compromis kan verwerken...
Ook heeft m'n vriendin geen enkel document op voorhand kunnen inkijken wat betreft elektriciteit, ecp, ... De makelaar zou dit meteen overmaken, ze wacht er nu al een weekje op. Dinsdag as. zou de compromis ondertekend worden.
Ook vertelde de makelaar (zelfde verhaal bij m'n zus) dat er nog wat kosten zijn aan de elektriciteit, eerst was het 1000 euro, dan max. 2000 euro...
Nu is bij m'n zus gebleken dat er nog een goeie 6000 euro kosten waren aan de elektriciteit! Zij heeft toen de makelaar hierover aangesproken en die reageerde dat hij nog altijd zelf geen elektricien is en dus de exacte kosten niet had kunnen inschatten...Maar het keuringsbewijs werd pas overgemaakt na ondertekenen van de compromis dus het was toen al te laat.
Ik wil die vriendin van me van een dergelijke tegenvaller besparen.. Dus heb ik haar aangeraden dat ze geen compromis tekent tot ze alle documenten heeft. Ze loopt wel het risico dat de termijn tot ondertekenen van de compromis vermeld in de aankoopbelofte verloopt... Maar wat zegt de wet hier allemaal over? Kan zij indien blijkt dat de kosten aan de elektriciteit ook meer bedragen dan de makelaar beweerde in zijn verkoopspraatje, onder de aankoopbelofte van uit? Moeten die documenten trouwens wettelijk gezien niet voordien overgemaakt worden? Of kan ze de aankoopprijs laten herzien indien blijkt dat ze ipv 2000 euro, 6000 euro zal moeten uitgeven.
Groet!