moeilijke vraag=>wie betaald nu notariskosten en verkoopkost

moonlady
Topic Starter

moeilijke vraag=>wie betaald nu notariskosten en verkoopkost

#1 , 28 feb 2013 14:24

koppel is gescheiden en bezitten een huis volledig afbetaald.dit huis wordt nu openbaar verkocht. vrouw bezit al half afbetaald huis en wil met nieue partner de andere helft kopen (haar ex-man uitkopen). De notaris zegt tegen vrouw en haar nieuwe partner, dat ze best op een andere manier het huis kopen, omdat nieuwe partner van vrouw hoge regisstratiekosten moet betalen. Daarom raadt notaris aan bij de openbare verkoop dat vrouw zelf heel huis terug koopt, dat vrouw en nieuwe partner dan huwt en dat ze dan met een huwelijkscontract een half huis in de huwgemeenschap inbrengt; zodoende heeft vrouw 3/4 woning en nieuwe partner 1/4 woning. huis is gekocht voor 225.000€. in december 2006 lenen vrouw en haar nieuwe partner 130.000€ hypothecaire lening voor aankoop huis. 15.000€ voor verbouwingswerken. 110.000€ overbruggingskrediet omdat vrouw heel huis dient te betalen bij openbare verkoop. pas na 11 maanden komt bij vereffening-verdeling met 1ste ex-man het geld vrij van haar betaalde helft van het huis. hiermee wordt dan het overbruggingskrediet afgelost. de drie leningen worden afgesloten voor het huwelijk en 50% op naam van vrouw en 50% op naam van man. met huwelijkscontract worden deze leningen in de huwgemeenschap gebracht. leningen worden afgesloten in december 2006 en het huwelijk heeft plaats op 14/2/2007. met de lening van verbouwingswerken van 15.000€ zijn er bijna 14.000€ betaald voor verkoopkosten openbare verkoop notaris. dan nog registratiekosten, aktekosten...... samen voor een 20.000€. Koppel scheidt omdat 2de man zijn stiefdochter misbruikt heeft. en wil nu na de echtscheiding die 20.000€ terug recupereren. hij zegt ik heb een lening afgesloten 50%/50%. doch zegt hij vrouw is 3/4 eigenaar en man slechts 1/4 eigenaar. kan hij dat geld nu zomaar terugvorderen. huwelijk met gemeenschap van goederen waarbij een half huis van vrouw in de huwgemeenschap is ingebracht.
als man liegt in rechtbank echtscheiding dat vrouw drie inwonende kinderen heeft waarvan 2 beroepsactief, terwijl ze nog studeren in Leuven; kan man dan zeggen dat de hypothecaire lening die vrouw alleen aflegd na scheidingsdatum, alleen ten laste is van vrouw en hij bij vereffening-verdeling niet de helft zou moeten terugbetalen omdat rechter voorlopige maatregel nam dat lening ten laste is van vrouw. telt dan huwelijkscontract niet dat zegt lening ieder 50%/50% of de leningsakte van bank die zegt lening ten laste voor beide partijen 50%?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2013 14:32

Een 6de maal op een paar weken tijd dezelfde post plaatsen gaat u heus geen ander antwoord verschaffen dan de vorige 5 posts. (heb ze niet exact geteld, schat 5)

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 28 feb 2013 14:37

Van de totaal verwarde uitleg snap ik niets. Gelieve u te beperken tot ter zake doende elementen, bijzaken en ruzies doen niets ter zake.
Alleszins kan ik wel zeggen dat uw notaris blundert: bij een openbare verkoop geldt het goedkopere verdelingsrecht niet, de veel duurdere tarieven van openbare verkoop worden toegepast.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

moonlady
Topic Starter

#4 , 28 feb 2013 15:32

ik heb bij de openbare verkoop toen slechts 1% registratiekosten moeten betalen omdat ik al 50% eigenaar was.

pebbles

#5 , 01 mar 2013 07:50

@ moonlady,ik welk jaar was die aankoop?
Ik heb hetzelfde probleem,wil mijn partner uitkopen,er is een akkoord over de prijs,alleen moet ik dan alle andere zaken laten vallen,wat ik dus niet kan doen,dus mag heel de wereld het kopen,behalve ik.
Op mijn vraag of ik via de openbare verkoop de woning kon terugkopen,en dan ook verminderde registratierechten had kreeg ik volgend antwoord zoals roharro zegt,de "normale" tarieven worden toepast,ook al ben je al voor de helft eigenaar.Ook moet je het volledige bedrag betalen,en krijg je dan na ...... maanden je eigen helft terug.

Groetjes,

moonlady
Topic Starter

#6 , 01 mar 2013 09:17

Pebbles, wanneer je met preferentiële toewijzing je huis terugkocht dien je momenteel 2% registratiekosten te betalen, bij mijn bank betaal ik 250€ om mijn ex van de lening te laten schrappen. hoeveel ik juist bij de notaris dien te betalen om een nieuwe akte te laten opmaken dat ik dan alleen eigenaar ben dat weet ik nog niet.
de eerste keer heb ik mijn huis teruggekocht in december 2006, toen met een openbare verkoop. ik betaalde toen 1% registratiekosten => sinds augustus 2012 is het 2% geworden. ik heb toen 13500€ notariskosten betaald voor de openbare verkoop van het huis. en ik denk een 350€ aktekosten. Wanneer je uw huis kocht met preferentiële toewijzing dien je enkel het gemeenschappelijk deel op tafel te leggen en heb je geen verkoopkosten woning van de notaris. wanneer je uw huis kocht op openbare verkoop heb je hoge notariskosten om huis te verkopen, en dien je gans het bedrag van heel het huis op tafel te leggen. pas na lange tijd wachten op de definitieve-vereffening-verdeling bij de notaris, krijg je dan uw eigen deel terug. je dient dus een overbruggingskrediet te nemen tot je uw geld terugkrijgt van notaris na vereffening-verdeling wat maanden jaren kan duren

lucgescheiden

#7 , 02 mar 2013 12:03

De procedure van vereffening en verdeling wordt gescheiden afgehandeld van enige schuldvraag betreffende de echtscheiding.
Nog meer; er wordt in het geheel van de echtscheidingsprocedures geen enkele schuldvraag meer gesteld.
Als leek, vrees ik dat; u daarmede verplicht wordt om een aparte procedure op te starten voor uw niet behandelde klachten.
Dat is inderdaad tweeslachtig vanwege de rechtbank.
Langs de andere kant verhindert dit dat een ouder tweemaal wordt veroordeeld voor dezelfde fout.
(éénmaal tijdens de vereffening en verdeling, en andermaal via het strafrecht)

De twee procedures onafhankelijk laten lopen, doch ze op een bepaald ogenblik laten samen vallen
had wellicht meer succes gehad, dan alles in de echtscheidingsprocedure naar boven te brengen.
Afhankelijk van zijn huidige veroordeling zijn dit mogelijk vijgen na Pasen, besef ik best.

Wat uw vraag betreft:
mogelijk is het nuttig om het echtscheidingsvonnis nog eens onder de loep te nemen, bij ons
staat daar specifiek in dat de kosten van de vereffening en verdeling ten koste vallen van de gemeenschap...
Handige documenten voor Personenrecht

djirki

#8 , 31 aug 2016 15:38

Hoi,

Ik ben 5 jaar geleden gescheiden en woon in het oorspronkelijke woning waar wij vroeger samenwoonde (we zijn overigens getrouwd) samen met onze 2 kinderen. IK heb de lening ook volledig zelf moeten afbetalen terwijl wij die 5 jaar in het huis wonen + !!! 150€ gezien als huur. De huur van het huis was geschat op 750€. Ik betaal 600€ af dus moet ik hier na al die jaren 150€ x al die maanden dat ik er reeds woon =9000€ aub. Zo blijf je alleen achter met de kids , moeten vechten voor alimentatie (wat ik uiteindelijk allemaal aan de rechter heb moeten uitbesteden om alimentatie te verkrijgen) . Nu wil ik het huis overnemen tegen de schattingsprijs die de notaris onlangs heeft vastgesteld, en mijn ex gaat hier nu 20.000€ over. Zo geef je je huis af en moet ik noodgedwongen met de kinderen een ander huis gaan kopen. Ik weet niet of ik dit gerechtigheid kan noemen???

Sirkii

#9 , 03 sep 2016 07:49

Als je huis in de gemeenschap zat moet je maar een halve huur betalen (375€) want de andere helft van de huur betaal je aan jezelf. Voorts moet je ex mee de lening afbetalen en zijn kosten (zoals onroerende voorheffing) elk de helft. Uw ex staat dus bij u in t krijt. Wat zegt je advocaat?

basejumper

#10 , 03 sep 2016 15:18

U heeft voor die operatie een notaris nodig. Waarom laat u die geen berekening maken? Hij kent het dossier perfect en kan een correcte berekening maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”