Rijbewijs G

freelance
Berichten: 2615

Re: Rijbewijs G

#16 , 24 feb 2013 17:55

Iemand een parlementaire vraag laten stellen , waar de bevoegde staatssecretaris moet op antwoorden.
En verder wachten op een boer(in ) die het waagt tot in Cassatie te gaan .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#17 , 24 feb 2013 22:29

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties. Het lijkt hier wel dood te lopen.

Toch nog een belangrijke vraag.

Mag een rechter de wet zo naast zich neerleggen en tegen de wet in een uitspraak doen? Ik zie namelijk geen wettelijke motivatie voor zijn uitspraak. Hij doet wel een verwijzing naar twee artikels maar doet zijn uitspraak in tegenovergestelde zin.

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#18 , 25 feb 2013 19:08

Uit de samenlezing van de artikelen 1, 9° en 2, §1, 9° van het KB van 23 maart 1998, kan wel worden afgeleid dat landbouw- en bosbouwtrekkers enkel tot de categorie G behoren indien zij gebruikt worden voor landbouw- of bosbouwdoeleinden. Deze visie wordt ook opgelegd door de Europese Commissie, die stelt dat art. 3.3 van richtlijn 91/439/EEG (heden vervangen door art. 4.4, tweede streepje, van richtlijn 2006/126EG) aldus dient gelezen te worden.

Verder kan er ook verwezen worden naar het vonnis van de Politierechtbank van Mechelen van 30 maart 2009 over dit onderwerp (Pol. Mechelen 30 maart 2009, T. Pol.2009, 119-120.), waaruit blijkt dat een bestuurder van een landbouwtrekker deze alleen met een rijbewijs categorie G mag besturen in het kader van landbouw- of bosbouwactiviteiten. Zoniet moet de bestuurder, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel, houder zijn van het daarmee overeenstemmend rijbewijs.

Een andere lezing van de Belgische reglementering zou ondernemers overigens in staat stellen oneerlijke concurrentie te voeren door het oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen in bvb. de (wegen)bouwsector.


Deze uiteenzetting kreeg ik vandaag van een medewerker van GOCA.
Waar kan ik die tekst van die richtlijn vlot terugvinden?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#19 , 25 feb 2013 20:34

Uw correspondent bij GOCA dient zich nader te specifieren omtrent
a/ het politievonnis Mechelen
b/ "een andere lezing " over ondernemers en concurrentie .
Zonder bronvermelding kunnen we dit ook niet terugvinden.

2006/126EG is een duidelijke bron , die kan teruggevonden worden .
Deze stelt uitdrukkelijk en identiek hetzelfde als de Belgische artikelen zoals hier besproken :

4.4. tweede streepje :
- onder "landbouw- of bosbouwtrekker" wordt verstaan elk gemotoriseerd voertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen voor personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 126:NL:NOT" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

j.demoor
Berichten: 10360

#20 , 26 feb 2013 10:15

Ik onderscheid :
“Art.21.Niemand mag op de OPENBARE WEG een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van, en tevens bij zich heeft, een rijBEWIJS in België regelmatig afgegeven...Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).
en
“Bijlage 12. rijGETUIGSCHRIFT voor landbouwtractor...Dit getuigschrift is enkel geldig op het TRAJECT van de hoeve naar het veld en omgekeerd en op Belgisch grondgebied”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs,in B.S. 25-09-2002 ).

“Art.19...§ 4. Het rijbewijs geldig voor de categorie G, afgeleverd aan een kandidaat die jonger is dan 18 jaar, laat enkel toe voertuigen te besturen van de categorie G waarvan de maximaal toegelaten massa niet meer is dan 20 000 kg. Deze beperking wordt vermeld op het rijbewijs onder de vorm van de in bijlage 7 voorziene code. De houder van het rijbewijs bedoeld in het eerste lid, mag, eenmaal de leeftijd van 18 jaar is bereikt, alle voertuigen van de categorie G besturen, zonder hiervoor een nieuw rijbewijs te moeten behalen. Art.20.§ 1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :...10° het rijbewijs geldig verklaard voor de categorie C+E wordt eveneens geldig verklaard voor het besturen van voertuigen van de categorieën C1+E en G...§ 3. De rijbewijzen geldig verklaard voor de categorie B, B+E , C1, C1+E of C laten het besturen van voertuigen van de categorie G toe met een maximale toegelaten massa gelijk aan die van de auto's die onder de dekking van die rijbewijzen mogen bestuurd worden...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

RijBEWIJS G laat toe alle voertuigen van de categorie G te besturen op de openbare weg (mits in achtneming van de beperking uit voornoemd art.19,§4).

‘De agenten maakten hen wijs dat zij met rijbewijs G enkel landbouwactiviteiten mochten uitvoeren.’
Uit Pol. Mechelen 30 maart 2009, T.Pol. 2009, afl. 3, 119,kan hier niet met zekerheid afgeleid worden dat het een rijbewijs of een rijvergunning betrof. Evenmin is het traject vermeld,noch de leeftijd ,noch de massa. Verder onderzoek vereist een CITAAT van het vonnis.

Toevoegen aan de wet komt alleen de wetgever toe. Tegen foute vertaling van de wet door de administratie kan u zich wenden tot :Federale Ombudsman(Wet 22 maart 1995) = http://www.federaalombudsman.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

freelance
Berichten: 2615

#21 , 26 feb 2013 16:37

j.demoor doet een verdienstelijke poging om het kluwen van betreffende wetgeving te ontwarren .Waarvoor dank .
Wat kunnen we hieruit leren ?

Art. 21 is in het algemeen gesteld : in principe moet men op de OPENBARE WEG over een rijBEWIJS beschikken .
In het K.B. 23 maart 1998 is een bijlage 12 die gaat over een rijGETUIGSCHRIFT voor landbouwvoertuigen .
Ik citeer uit het Belgisch Staatsblad 25-09-2002 /

" Een tweede herziening is de invoering, na een grondige samenwerking
met de landbouwsector, in twee fasen van een bijzonder rijbewijs
voor het besturen van landbouwtractoren. In een eerste fase zullen de
bestuurders van landbouwtractoren een theoretisch examen over de
wegcode moeten afleggen om landbouwvoertuigen op de weg van de
hoeve naar het veld en omgekeerd te mogen besturen.
Onderzoek van de artikelen.
1. Artikelen 1, 11, 13, 14, 22, 24, 28 en 29
Deze artikelen voeren voor de bestuurders van landbouwtractoren
en hun aanhangwagens, alsook van landbouwmaterieel, motorploegen
en maaimachines, die zich van de hoeve naar het veld en omgekeerd
begeven, de principeverplichting in om houder en drager te zijn van
een getuigschrift van slagen in een theoretisch examen. Deze verplichting
is niet van toepassing op de bestuurders die voor 1 september 2002
de leeftijd van 16 jaar bereikt hebben.

Dit examen dat over het reglement betreffende de politie op het
wegverkeer zal gaan, zal in het bijzonder de nadruk leggen op de op
landbouwtractoren toepasselijke regels. Het getuigschrift, dat geen
rijbewijs is, zal afgegeven worden door het examencentrum waar men
het examen aflegde.
De invoering van deze bepalingen gaat samen met de verandering
van de minimumleeftijd voor het besturen van landbouwmachines op
de weg van de hoeve naar het veld en omgekeerd (artikel 29 van het
ontwerp). Voortaan zal men inderdaad vanaf 16 jaar landbouwtractoren
en hun aanhangwagens, alsook van landbouwmaterieel, motorploegen
en maaimachines, tot 15 ton (in plaats van 7,5 ton) op de weg van
de hoeve naar het veld en omgekeerd mogen besturen.
Om voertuigen van meer dan 15 ton te besturen, moeten de
bestuurders 21 jaar oud zijn, of 18 jaar als ze houder zijn van een
getuigschrift van vakbekwaamheid.

De bestuurders van landbouwtractoren en hun aanhangwagens,
alsook van landbouwmaterieel, motorploegen en maaimachines, die
niet van de hoeve naar het veld of omgekeerd rijden, zullen minstens
18 jaar moeten zijn of, voor voertuigen van meer dan 7,5 ton, minstens
21 jaar,
tenzij ze houder zijn van een getuigschrift van vakbekwaamheid;
ze moeten houder zijn van een rijbewijs geldig naargelang de
categorie van de landbouwvoertuig, tenzij ze voor 1 oktober 1982
geboren zijn.

Het is de bedoeling om in een later stadium een specifiek rijbewijs
voor het besturen van landbouwvoertuigen in te voeren
na raadpleging
van de sector en het uitwerken hiertoe van de modaliteiten voor de
theoretische en praktische examens in samenspraak met de GOCA
(Groepering van erkende organismen voor de automobielcontrole).

Deze bijlage is bedoeld geweest voor relatief jonge personen ( er is sprake van verschillende leeftijden in samenhang met het MTM van het voertuig , en ALTIJD voor verkeer van en tussen de hoeve en het veld ) .
Bestuurders met een dergelijk getuigschrift ( dus geen echt rijbewijs ) moeten zich uiteraard aan deze regels houden .
Het zal hier wellicht in praktijk over een beperkte groep gaan ( tussen 16 en 21 jaar ) , waarbij de beperkingen voor het gebruik van het voertuig dan ook nog onderhevig zijn aan het al of niet bezitten van een getuigschrift van vakbekwaamheid ( als landbouwer veronderstel ik ) .
Gezien latere wetgeving durf ik zelfs te betwijfelen of dergelijk getuigschrift heden ten dage nog geldig is .


Hoogstwaarschijnlijk is er sinds deze publicatie B.S. nog een recentere aanpassing geweest , aangezien Art. 19§4 al een ruimere versoepeling toestaat wat betreft leeftijd ( jonger dan 18 jaar ) en het MTM die hier als grens 20.000 kg heeft . Ofwel is dit artikel ondertussen ook al weer achterhaald .
Art. 19 § 4 K.B. 23 maart 1998
In de loop der jaren zijn er aanpassingen geweest met betrekking tot de materie "landbouwvoertuigen " ; zoals o.m.
Belgisch Staatsblad 06-09-2006 /


1 SEPTEMBER 2006. — Koninklijk besluit tot wijziging van het
koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs en
van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen
reglement op de politie van het wegverkeer en van het
gebruik van de openbare weg
VERSLAG AAN DE KONING
Sire,
Het ontwerp van koninklijk besluit waarvan ik de eer heb het voor
ondertekening aan Zijne Majesteit voor te leggen, voorziet in een
aanvulling van de categorieën van ons rijbewijs met de categorie « G »,
welke een specifieke nationale categorie is voor het besturen van landen
bosbouwvoertuigen en hun aanhangwagens alsook de als landbouwmaterieel,
landbouwmotor of maaimachine ingeschreven voertuigen.
Dit ontwerp wil tegemoetkomen aan de verschillende eisen zoals de
technische evolutie van deze voertuigen, de noodzaak voor het beroep
om zich meer en meer over de openbare weg te begeven, de
voortdurende zoektocht naar een betere veiligheid voor de gebruikers
en tenslotte, een wettelijke leemte invullen om het vrije verkeer van het
beroep in de uitoefening van zijn activiteiten te reglementeren.
Vanaf 15 september 2006 zal aldus iedereen die een voertuig van de
categorie G op de openbare weg wil besturen houder en drager moeten
zijn van een rijbewijs, geldig voor de categorie G.


Na het slagen voor het praktisch examen kan de kandidaat het
rijbewijs geldig voor de categorie G bekomen. Indien de kandidaat
minder dan 18 jaar oud is, bekomt hij een rijbewijs dat beperkt is tot het
besturen van een voertuig van de categorie G met een maximum
toegelaten massa die niet meer is dan 20 000 kg (20 ton).
Er werden overgangsmaatregelen voorzien teneinde rekening te
houden met de situatie van een aantal bestuurders.
Bestuurders geboren vóór 1 oktober 1982 zijn vrijgesteld van de
verplichting houder te zijn van een rijbewijs van de categorie G.
Zij mogen bijgevolg voertuigen van de categorie G besturen zonder
dat zij een rijbewijs G hoeven aan te vragen. Deze vrijstelling is niet
beperkt in de tijd.
Bestuurders geboren in de periode van 1 oktober 1982 tot en met
31 augustus 1986 alsook bestuurders geboren sinds 1 september 1986 en
houder van een getuigschrift voor het besturen van een landbouwtrekker
of van een rijbewijs B zijn tot en met 31 december 2008 vrijgesteld
van de verplichting houder te zijn van een rijbewijs G, op het traject van
de hoeve naar het veld en omgekeerd. Vanaf die datum zullen zij
houder moeten zijn van een rijbewijs G, ongeacht welk traject wordt
afgelegd.


Op de andere trajecten moet de bestuurder houder zijn van een
rijbewijs G of van een rijbewijs van een andere categorie dat toelaat om
een voertuig van de categorie G te besturen.

Artikel 1. In artikel 2, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998
betreffende het rijbewijs, worden de volgende wijzigingen aangebracht
:
1° § 1 wordt aangevuld als volgt :
« 9° Categorie G
Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de
voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of
maaimachine. »;
2° in § 3 worden de woorden « landbouw- of » geschrapt.

Art. 2. In artikel 4, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij de koninklijke
besluiten van 5 september 2002 en 22 maart 2004, worden de volgende
wijzigingen aangebracht :
1° onderdeel 11° wordt opgeheven;
2° onderdeel 12° wordt vervangen als volgt :
« 12° de bestuurders, geboren vóór 1 oktober 1982 en de bestuurders
die aan de voorwaarden van artikel 3 niet beantwoorden, van
voertuigen van de categorie G en van voertuigen van traag vervoer
omschreven in artikel 1, § 1, 15 van het koninklijk besluit van
15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen
waaraan de auto’s, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun
veiligheidstoebehoren moeten voldoen; »;
3° een onderdeel 16° wordt toegevoegd als volgt :
« 16° de bestuurders van voertuigen van de categorie G die de
opleiding « bestuurder van landbouwvoertuigen » waarvan het programma
door de Minister werd goedgekeurd, in een landbouwschool
of een landbouwopleidingscentrum volgen. »
Art. 3. Artikel 5, § 1, van hetzelfde besluit, vervangen bij het
koninklijk besluit van 10 juli 2006, wordt aangevuld als volgt :
« Elke kandidaat voor een rijbewijs geldig voor de categorie G moet
een scholing doorlopen :
1° hetzij door in een erkende rijschool, het praktische onderricht
bedoeld in artikel 15 te volgen;

Art. 7. In artikel 19, van hetzelfde besluit, gewijzigd bij het koninklijk
besluit van 5 september 2002, worden de volgende wijzigingen
aangebracht :
1° § 1 wordt vervangen als volgt :
« § 1. Het rijbewijs wordt geldig verklaard voor het besturen van
voertuigen van de categorie A3, A, B, B+E, C, C+E, D, D+E of G of van
de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E. ».
2° een § 4 wordt toegevoegd als volgt :
« § 4. Het rijbewijs geldig voor de categorie G, afgeleverd aan een
kandidaat die jonger is dan 18 jaar, laat enkel toe voertuigen te besturen
van de categorie G waarvan de maximaal toegelaten massa niet meer is
dan 20 000 kg. Deze beperking wordt vermeld op het rijbewijs onder de
vorm van de in bijlage 7 voorziene code.
De houder van het rijbewijs, bedoeld in het eerste lid, mag, eenmaal
de leeftijd van 18 jaar is bereikt, alle voertuigen van de categorie G
besturen, zonder hiervoor een nieuw rijbewijs te moeten behalen.

De volgende aanpassing aan Art. 19 gebeurt bij
4 MEI 2007. — Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs, de
vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen
van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1,
C1+E, D1, D1+E

Hierin is voor het eerst sprake van het begrip "oneerlijke concurrentie " in het wegverkeer .


In overweging zes tenslotte heeft de Richtlijn oog voor het voorkomen
van ongelijke concurrentievoorwaarden en legt ze de verplichting
op niet alleen aan de onderdanen van de lidstaten maar ook aan de
bestuurders uit derde landen, die in dienst zijn van of werken voor een
in een lidstaat gevestigde onderneming
Rekening houdend met deze overwegingen dient artikel 2, g) van de
Richtlijn limitatief geïnterpreteerd te worden, met name moet tegelijk
aan drie voorwaarden worden voldaan om onder de uitzondering te
kunnen vallen :
1. De bestuurder moet materieel of uitrusting vervoeren;
2. De bestuurder moet dit (zelf) voor zijn werk nodig hebben;
3. Met het voertuig rijden mag niet de voornaamste activiteit van de
bestuurder zijn.

Deze wetgeving spreekt echter nergens over het rijbewijs G .

Andermaal doet de wetgever uitgebreide aanpassingen bij :
KONINKLIJK BESLUIT VAN 28-04-2011 GEPUBL. OP 04-05-2011

Doch hierin wordt geen enkele substantiële wijziging aangebracht aan voorgaande artikels . ( 124 pagina's tekst ) .

Waarbij mag besloten worden dat de ganse alinea Art. 19...§4 van j.demoor de meest recente wetgeving zou zijn.
En waarbij ook kan besloten worden dat :
Het bijvoegsel van de FOD mobiliteit op NIETS berust .
Tenzij ik iets over het hoofd zou gezien hebben , wat gelet op mijn beperkte capaciteiten tot geduld , en de honderden pagina's wettekst , niet uitgesloten kan worden .
Het staat iedereen vrij bovenstaande teksten te analyseren , en bijkomend opzoekwerk te doen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#22 , 28 feb 2013 22:47

Bedankt voor al dat opzoekingswerk.
Rekening houdend met deze overwegingen dient artikel 2, g) van de
Richtlijn limitatief geïnterpreteerd te worden, met name moet tegelijk
aan drie voorwaarden worden voldaan om onder de uitzondering te
kunnen vallen :
1. De bestuurder moet materieel of uitrusting vervoeren;
2. De bestuurder moet dit (zelf) voor zijn werk nodig hebben;
3. Met het voertuig rijden mag niet de voornaamste activiteit van de
bestuurder zijn.


Deze wetgeving spreekt echter nergens over het rijbewijs G .
Die drie voorwaarden maken toch gewoon deel uit van de voorwaarden voor vrijstelling van de vakbekwaamheid voor bestuurders van categorie C en D en hun subcategorieën. De eerste vrijstelling is trouwens: "1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;"
nummer zes is dan geworden: "6° van voertuigen of combinaties van voertuigen die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is."(4 MEI 2007. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuig en van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E.
[BS 10.05.2007])

freelance
Berichten: 2615

#23 , 28 feb 2013 23:26

Ik heb deze passage er in gelast ( B.S. 10.05.2007 ) vanwege volgende uitspraak ( die u gegeven was door GOCA ) :

Een andere lezing van de Belgische reglementering zou ondernemers overigens in staat stellen oneerlijke concurrentie te voeren door het oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen in bvb. de (wegen)bouwsector.


Deze uiteenzetting kreeg ik vandaag van een medewerker van GOCA.
Ik heb uiteraard niet alle honderden pagina's wetswijzigingen gelezen ( maar toch vluchtig doorbladerd ) . En vond alleen deze "overweging van ongelijke concurrentievoorwaarden " waar GOCA zich mogelijks zou kunnen op baseren .
Deze overweging gaat wel over "oneerlijke concurrentie " , maar heeft verder niets te maken met landbouwvoertuigen ( rijbewijs G ) .

GOCA verbergt zich dus achter zaken die zeer betwistbaar zijn .
*Wat Europa er van denkt is ondertussen aangetoond .
* "de andere lezing van de Belgische reglementering " : zeer betwistbaar
* blijft nog over het vonnis Politierechter .
Waar hebt u die laatste gevonden ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#24 , 01 mar 2013 00:20

Op de pagina "definities categorie G " van GOCA wordt de wettekst ANDERMAAL zeer eng GEINTERPRETEERD :
Het rijbewijs G kan enkel gebruikt worden bij voertuigen:

ingeschreven als landbouw- of bosbouwvoertuig EN
die gebruikt worden voor landbouw- of bosbouwdoeleinden.

Worden aan beide gebruiksvoorwaarden niet voldaan, dan dien je in het bezit te zijn van één van de volgende rijbewijzen, overeenkomstig de maximaal toegelaten massa van het voertuig:

C-C1
CE-C1E
B/BE afgeleverd voor 15 september 2006

http://www.goca.be/nl/p/definitie-categorie-G" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier wordt de wetgeving over het MTM van 20.000 kg ( die toegelaten is voor rijbewijs G ) gemakshalve onder de mat geveegd , en word de indruk gewekt dat een rijbewijs C zou nodig zijn .
Zo ook de zinsnede ( in onderstaande definities ) " en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;"
wordt volledig genegeerd . Een uitzondering die nochtans in praktijk voorkomt .

Hier is op zijn minst sprake van gebrekkige informatie , zo niet volksverlakkerij.

23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs.
(B.S. 30.04.1998)
Titel I. Definities
9° «landbouw- en bosbouwtrekkers», elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;


Deze definitie wordt trouwens INTEGRAAL overgenomen door de site "Mobiliteit " van de overheid ( met bijvoeging van de betwiste passage ) .

De administratie Mobiliteit gaat hier duidelijk zijn boekje te buiten .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#25 , 01 mar 2013 23:30

*Wat Europa er van denkt is ondertussen aangetoond .
* "de andere lezing van de Belgische reglementering " : zeer betwistbaar
* blijft nog over het vonnis Politierechter .
Waar hebt u die laatste gevonden ?
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... ijbewijs-g" onclick="window.open(this.href);return false;
en
http://wegcode.be/forum/archive/index.php/t-30392.html" onclick="window.open(this.href);return false;
een paar citaten uit die tweede link:
Dirk Quirynen
"Er is ook een brief van de Europese Commisie aan de FOD mobiliteit waarin men stelt dat wanneer een landbouwtrekker niet wordt gebruikt voor landbouwdoeleinden, de bestuurder houder moet zijn van een rijbewijs B,C1,C,C1+E of C+E, afhankelijk van de maximale toegelaten massa van de trekker of de sleep."

geen verdere info over die brief natuurlijk
Dirk Deckx
"Volgens de FOD Mobiliteit en Vervoer heeft Europa gesteld dat een landbouwtrekker zijn hoedanigheid van landbouwvoertuig verliest als deze voor iets anders ingezet wordt dan voor landbouw.
Men stelt daar ook dat er in geen enkel geval gebruik kan gemaakt worden van de vrijstelling, dus ook niet de bestuurders geboren voor 1/10/82.

Wij van onze kant volgen de redenering dat de hoedanigheid van 'landbouwvoertuig' ontnomen wordt bij afwijkend gebruik, maar we volgen niet dat ook de hoedanigheid van 'voertuig voor traag vervoer' ontnomen wordt."

Duidelijke visie hé!?
http://wegcode.be/forum/archive/index.php/t-30137.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Stefan Peeters geeft een citaat dat volgens zijn bewering van de fod. mob. komt.
"Ik kan alleen maar herhalen (zie eerste alinea van mijn eerder antwoord) dat u artikel 1, 9° aanhaalt (definitie landbouwtrekker en bostrekker), terwijl ik u heb proberen een antwoord te geven op wat men met een categorie G allemaal mag.
Misschien wordt het duidelijker als ik u de vraag zou stellen met welke rijbewijscategorie een landbouwer met woonplaats in De Moeren (tegen de Franse grens) een veld moet gaan bewerken dat ligt in Les Moeres, in Frankrijk dus, pal aan de overkant van de grens.
Het antwoord is niet categorie G, want categorie G is eigenlijk alleen maar geldig in België. Nochtans is de aard van het voertuig niet veranderd, nl. landbouwvoertuig.
Het antwoord is, in de veronderstelling dat de MTM van de tractor bijvoorbeeld 8000 kg is, en met een flinke aanhangwagen erbij, categoriel C+E."

G is een Belgisch rijbewijs ja.
Johan Casier
"Bestuurder landbouwtractor geboren na 01/10/82 :
Land- of bosbouwactiviteiten : rijbewijs cat. G
Andere activiteiten : rijbewijs naargelang de MTM (meestal wel C(+E))."

Zij hebben ondertussen allemaal wijselijk besloten geen antwoorden meer te geven. Forum gesloten.
Laatst gewijzigd door stefto op 04 mar 2013 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

lohabra
Berichten: 1023

#26 , 03 mar 2013 11:35

Stefan Peeters
"Ik kan alleen maar herhalen (zie eerste alinea van mijn eerder antwoord) dat u artikel 1, 9° aanhaalt (definitie landbouwtrekker en bostrekker), terwijl ik u heb proberen een antwoord te geven op wat men met een categorie G allemaal mag.
Misschien wordt het duidelijker als ik u de vraag zou stellen met welke rijbewijscategorie een landbouwer met woonplaats in De Moeren (tegen de Franse grens) een veld moet gaan bewerken dat ligt in Les Moeres, in Frankrijk dus, pal aan de overkant van de grens.
Het antwoord is niet categorie G, want categorie G is eigenlijk alleen maar geldig in België. Nochtans is de aard van het voertuig niet veranderd, nl. landbouwvoertuig.
Het antwoord is, in de veronderstelling dat de MTM van de tractor bijvoorbeeld 8000 kg is, en met een flinke aanhangwagen erbij, categoriel C+E."

G is een Belgisch rijbewijs ja.
Deze woorden kwamen niet van Stefan Peeters himself. Stefan Peeters citeert hier een mail die ze ontvingen van de Fod.Mob.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

freelance
Berichten: 2615

#27 , 03 mar 2013 14:32

Was mij ook al opgevallen . Ook de specialisten van wegcode.be laten zich in de luren leggen door FOD mob.

Afhankelijk van de vraag die S.Peeters gesteld heeft , zal het antwoord wellicht ook totaal naast de kwestie zijn ( om er toch maar van onderuit te muizen ) .
Rijbewijs G is idd. een Belgisch fenomeen .
Dat je daar niet mee in Frankrijk mag rijden is duidelijk .
Maar ging de vraag wel daarover ?

Nog een andere van wegcode.be :
citaat : " Dirk Quirynen
"Er is ook een brief van de Europese Commisie aan de FOD mobiliteit waarin men stelt dat wanneer een landbouwtrekker niet wordt gebruikt voor landbouwdoeleinden, de bestuurder houder moet zijn van een rijbewijs B,C1,C,C1+E of C+E, afhankelijk van de maximale toegelaten massa van de trekker of de sleep."

Om te beginnen spreekt Europa zich helemaal niet uit over ons rijbewijs G . ( dit is een nationale kwestie ) .
En waar is het bewijs dan van die brief ?
FOD mob . schermt maar al te gemakkelijk met argumenten , waar ze zelf geen bewijs van leveren . Het komt telkens op hetzelfde neer .
En iedereen ( wegcode.be / GOCA / gratis rijbewijs ) legt zich daar bij neer , zoals schapen die naar de slachtbank geleid worden ....
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#28 , 04 mar 2013 13:56

Definitie van een "land- en bosbouwtrekker": elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt

Met andere woorden: een tractor die permanent of hoofdzakelijk wordt ingezet voor goederenvervoer is geen landbouwtrekker, waarvoor een rijbewijs G zou volstaan.

Een rijbewijs G is een "eenvoudiger" (en goedkoper) rijbewijs dan een rijbewijs C. Boeren hebben het zo al moeilijk genoeg, en het heeft weinig zin om zware vereisten op te leggen aan een boer die zijn tractor gebruikt om zijn veld te ploegen en af en toe eens materiaal te vervoeren van en naar het veld. Wanneer die tractor echter gebruikt wordt in plaats van een vrachtwagentrekker om goederenvervoer mee te doen (bijv. bij wegenwerken), dan is er geen reden meer om van die chauffeurs geen rijbewijs C te vragen: zij doen exact hetzelfde werk als hun collega-vrachtwagenchauffeurs, zij rijden op de openbare weg, enz.

Ik heb de tekst van het vonnis van Mechelen niet gelezen, maar er lijken mij twee mogelijkheden: ofwel heeft de politierechter op basis van de feiten vastgesteld (of gemeend) dat het in casu niet om bijkomstig goederenvervoer ging, ofwel is het verweer niet in die zin gevoerd geweest en is de beklaagde er zelf ook van uit gegaan dat een rijbewijs C noodzakelijk was.

Ik kan mij echt niet voorstellen dat politieagenten de boer van achter de hoek, bij wie zij 's zaterdags patatten gaan kopen, zouden stilhouden of beboeten omdat hij met een kar met palen en rollen prikkeldraad naar zijn wei rijdt zonder een rijbewijs C te hebben. Als het daarentegen gaat om grondvervoer bij wegwerkzaamheden ...

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#29 , 04 mar 2013 19:57

Stefan Peeters
"Ik kan alleen maar herhalen (zie eerste alinea van mijn eerder antwoord) dat u artikel 1, 9° aanhaalt (definitie landbouwtrekker en bostrekker), terwijl ik u heb proberen een antwoord te geven op wat men met een categorie G allemaal mag.
Misschien wordt het duidelijker als ik u de vraag zou stellen met welke rijbewijscategorie een landbouwer met woonplaats in De Moeren (tegen de Franse grens) een veld moet gaan bewerken dat ligt in Les Moeres, in Frankrijk dus, pal aan de overkant van de grens.
Het antwoord is niet categorie G, want categorie G is eigenlijk alleen maar geldig in België. Nochtans is de aard van het voertuig niet veranderd, nl. landbouwvoertuig.
Het antwoord is, in de veronderstelling dat de MTM van de tractor bijvoorbeeld 8000 kg is, en met een flinke aanhangwagen erbij, categoriel C+E."

G is een Belgisch rijbewijs ja.
Deze woorden kwamen niet van Stefan Peeters himself. Stefan Peeters citeert hier een mail die ze ontvingen van de Fod.Mob.
Excuses. Bedankt om mij hierop attent te maken. Ik heb verbetering aangebracht.

stefto
Topic Starter
Berichten: 60

#30 , 04 mar 2013 22:54

Met andere woorden: een tractor die permanent of hoofdzakelijk wordt ingezet voor goederenvervoer is geen landbouwtrekker, waarvoor een rijbewijs G zou volstaan.
Dat is correct. Als het geen land- of bosbouwtrekker is volstaat rijbewijs G niet. (welk rijbewijs dan wel?)
Het probleem is dat de fod. mob. beweert dat, als je die land- en bosbouwtrekkers gebruikt voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg, de bestuurder moet beschikken over rijbewijs C+E. Zij maken geen onderscheid tussen bijkomstig, hoofdzakelijk of permanent. (We zijn het er toch over eens dat het bijkomstig gebruik toegelaten is hé?) En dat is nu juist hun grote denkfout.

"Bijkomstig: een andere zaak dan de hoofdzaak aanduidend"
http://www.woorden.org/woord/bijkomstig" onclick="window.open(this.href);return false; en http://nl.wiktionary.org/wiki/bijkomstig" onclick="window.open(this.href);return false;


Fod. mob. zegt dat je voor ELK ander gebruik rijbewijs C+E nodig hebt.
U hebt het probleem correcter geschetst. Als dat "andere" gebruik hoofdzakelijk of permanent is klopt de inschrijving als "land- of bosbouwtrekker" niet meer. Zolang het "andere" gebruik bijkomstig is klopt de inschrijving (definitie) wel en dus ook het rijbewijs G.

Dan gaan we de juridische toer op. (en dat is niet mijn vakgebied)
1) Kan je een percentage plakken op "bijkomstig"? (vb. niet meer dan 49%)
2) Bij wie ligt de bewijslast? (Moet de politie bewijzen dat het voertuig hoofdzakelijk of permanent voor "ander" vervoer ingezet werd? Moet de chauffeur of eigenaar bewijzen dat dat slechts bijkomstig was/is? Over welke periode moet dat bekeken worden? (dag, maand, jaar, ganse levensloop voertuig))
3) Moet men bij vaststelling van "hoofdzakelijk of permanent" gebruik de inschrijving als categorie G vernietigen?
4) Hoe moeten die tractoren dan ingeschreven worden en welk rijbewijs hebben de bestuurders nodig?

Dat zijn volgens mij enkele vragen die de fod. mob. zichzelf eens moet stellen.
Ik kan mij echt niet voorstellen dat politieagenten de boer van achter de hoek, bij wie zij 's zaterdags patatten gaan kopen, zouden stilhouden of beboeten omdat hij met een kar met palen en rollen prikkeldraad naar zijn wei rijdt zonder een rijbewijs C te hebben.
Gevaarlijke redenering. Als ze hem kennen is het OK? Anders: KASSA.
... met palen en rollen prikkeldraad naar zijn wei rijdt zonder een rijbewijs C te hebben.
Als het met aanhangwagen is zal het C+E zijn hé. Volgens mij zou dat trouwens onder landbouw(gerelateerde)activiteiten kunnen vallen. Zoniet is het weer de vraag of het om een bijkomstige activiteit gaat. Als hij enkel rijbewijs G heeft zal dat wel volstaan zeker.
Als het daarentegen gaat om grondvervoer bij wegwerkzaamheden ...
Eérste vraag. Bijkomstig, hoofdzakelijk of permanent? ...

Nog even dit. Verschillende chauffeurs vertelden me dat op een aantal van die werven geen vrachtwagen kan komen. Zij rijden zich nl. beduidend sneller vast in modder en losse grond.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”