gemeenschappelijke rekeningen

Fiekes
Topic Starter

gemeenschappelijke rekeningen

#1 , 14 feb 2013 10:21

Wat gebeurd er met gemeenschappelijke rekeningen bij overlijden van 1 van de partners en de partners zijn geen erfgenamen van elkaar ?
De kinderen van beide partners zijn de erfgenamen (beiden kinderen uit vorige relaties en er zijn geen gezamelijke kinderen)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 feb 2013 13:45

Die rekening wordt normaal geblokkeerd. De helft wordt toebedeeld aan elke partner. Het deel van de overledene zit in de erfenis. De rekening wordt vrijgegeven na een attest van erfopvolging , met handtekening van de partner en alle erfgenamen van de overledene.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fiekes
Topic Starter

#3 , 19 feb 2013 20:57

Mijn ervaring leert me dat de bank die gemeenschappelijke rekeningen niet blokkeert ...

Reclame

k.b.

#4 , 19 feb 2013 21:16

Wat is het punt.
Het saldo op tijdstip van overlijden wordt opgevraagd aan de financiele instelling en hiervan dient de helft in de nalatenschap gestoken te worden van de overledene ...

Maar dergelijke situaties leiden wel eens tot ongenoegen ... er is immers altijd nog wel iets om "op te merken" ...
- Loonstorting van begonnen maand , afrekening van betaalkaart , een cash opvraging van enkele honderden euro's een half uur voor het overlijden , ....
Kortom altijd wel iets over te zeggen ...

k.b.

wanton

#5 , 20 feb 2013 22:27

Saldo om 00.00 u van dag van overlijden is hetgeen wordt doorgegeven. Zonder discussie. Afrekening betaalkaart als Visa via die rekening : de helft is schuld van nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”