Schadebeding (3m vergoeding) + 3m opzegging - Korte huur

AnthonyV
Topic Starter

Schadebeding (3m vergoeding) + 3m opzegging - Korte huur

#1 , 18 feb 2013 17:31

Gegroet,

Ik huur sinds 1 augustus 2011 een appartement te Schaarbeek.

Het huurcontract stelt uitdrukkelijk dat de huur wordt afgesloten voor een looptijd van 1 jaar. Na afloop van de eerste periode van één jaar (i.e. op 1 augustus 2012), werd de huur automatisch verlengd met 1 jaar, in overeenstemming met de contractuele bepalingen. Er werd geen nieuwe overeenkomst aangegaan of ondertekend. Op 1 augustus 2013 zal aldus de derde huurperiode automatisch ingaan, enzovoort.

Ik bevind mij momenteel in de 7de maand van de 2de huurperiode. Het contract is niet geregistreerd door mij. Ik vermoed dat de verhuurder dit evenmin heeft gedaan.

Wegens persoonlijke redenen dien ik te verhuizen. Dit is echter niet dringend. Ik moet ten laatste op 1 september 2013 verhuisd zijn, maar wens dit wel zo spoedig mogelijk te doen (besparen huurgelden).

Het contract is een beetje verwarrend wat betreft de opzeggingsmogelijkheden.
1. Volgens artikel 2 kan ik het contract opzeggen per 1 augustus 2013, mits opzeg van drie maanden (dwz. ten laatste opzeg op 30 april); indien ik wens te vermijden dat het contract de derde huurperiode ingaat.
2. Volgens artikel 2, 2de lid kan ik het contract echter vandaag reeds opzeggen (ten allen tijde), mits opzegperiode van 3 maanden. Het contract stelt echter dat ik in dergelijk geval een bijkomende schadevergoeding van 3 maanden huur dien te betalen. (Het contract voorziet eveneens in een schadevergoeding ten belope van 2 maanden huur, ingeval van opzeg in jaar 3; en 1 maand huur in geval van opzeg in jaar 4).

Mijn vraag is de volgende:
Mijn voorkeur gaat uit naar opzegging vandaag, maar wat is de afdwingbaarheid van dergelijk schadebeding? Ik heb geen probleem met de drie maanden opzegtermijn, maar drie bijkomende maanden schadevergoeding lijken mij wel wat excessief. Huur bedraagt ongeveer 1000 EUR.

Ik heb tot op heden nog geen communicatie gestuurd / ontvangen van huisbaas mbt voortijdige opzegging.

Alvast hartelijk bedankt bij voorbaat voor uw advies / opmerkingen in dit verband.

Groeten,
Anthony

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 feb 2013 17:45

In het geval u er gedomicilieerd bent:

Kijk voor wetgeving en opzoeken registratiekantoor onder de sectie "nuttige documenten".

Een huurcontract van bepaalde duur kan niet stilzwijgend verlengd worden. Op 01/08/2012 is uw huurcontract er eentje van negen jaar geworden. Contacteer het lokale registratiekantoor om na te kijken of uw huurcontract werd geregistreerd.

Bij niet-registratie kan u opzeggen wanneer u wenst met de termijn die u wenst zonder een schadevergoeding schuldig te zijn. U moet wel opzeggen.

Indien het huurcontract is geregistreerd kan u opzeggen wanneer u wenst met een opzegperiode van drie maand. Als deze opzegperiode eindigt voor 31/07/2013 bent u bovendien twee maand wederverhuring schuldig.

Hopelijk helpt dit u verder?

freelance

#3 , 18 feb 2013 22:39

Uw huurcontract is helemaal niet wettelijk opgesteld .

Een kortlopend contract van één jaar wordt NIET automatisch verdergezet in opnieuw één jaar .
Die mogelijkheid bestaat , maar dan moet er na het éérste jaar een NIEUW contract opgemaakt worden.
Indien stilzwijgende verlenging gaat het contract automatisch over op een langlopend contract , die met terugwerkende kracht begint vanaf 1 augustus 2011 .
u zit dus nu in het tweede jaar van het langlopend contract .
De opzegmogelijkheid in dit geval bedraagt drie maand .

Evenwel in het tweede jaar dient er een schadevergoeding betaald van twee maand . ( na 1 augustus 2013 is dit maar één maand -- maar wel steeds met drie maand opzeg ) .
De te betalen schadevergoeding is afdwingbaar d.m.v. het inhouden van de huurwaarborg , hetzij via de vrederechter .

Zoals Vandebos schrijft : indien NIET geregistreerd komt dit allemaal te vervallen , en zegt u op wanneer u wil , zonder schadevergoeding .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

AnthonyV
Topic Starter

#4 , 19 feb 2013 12:20

Allen hartelijk dank voor uw commentaren.

Uit navraag bij het bevoegde registratiekantoor blijkt dat het huurcontract niet werd geregistreerd. Goed nieuws dus, aangezien ik begrijp dat ik bijgevolg geen schadevergoeding verschuldigd ben (op voorwaarde dat de verhuurder het contract niet alsnog laat registreren).

Ik zal een opzegging laten betekenen eind deze maand (per 1 maart) en zal de huurder alsnog de drie maanden opzegtermijn laten genieten. Ik hoop hiermee de nodige goodwill bij hem te creëren, zodanig dat ik de waarborg integraal terugkrijg. Kans bestaat dat hij zich immers alsnog beroept op het (ongeldige) schadebeding en dat ik de waarborg moet terugvorderen in rechte.

Groeten,
Anthony

freelance

#5 , 19 feb 2013 12:44

Nuttige informatie : huurbrochure .
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”