beste,
we kennen allemaal RSS (really simple syndication) dat toelaat om allerhande informatie te delen met de wereld. Dit gaat dan vooral om blog posts, forum post en nieuws berichten.
In hoeverre zijn deze blog posts, forum berichten e.d., die via de RSS feeds 'aangeboden' worden vrij van auteursrechten? Mag ik de inhoud van een RSS feed (van een andere site) op mijn eigen website tonen?
Ik begrijp dat de auteur ten allen tijd het auteursrecht behoudt op zijn werk en dat hij vrij is te beslissen hoe zijn werk wordt verdeeld. Kan ik er dan van uitgaan dat de auteur, door zijn bewust gebruik van RSS, een soort publicatierecht geeft voor het gedeelte van zijn werk in de RSS feed? Want daar staat die 'syndication' toch voor: de mogelijkheid om de inhoud op een andere plaats (lees: website) aan te bieden/te verdelen.
Men zou in de algemene voorwaarden van de website nog kunnen vermelden dat de inhoud van de RSS feed niet verder mag gepubliceerd worden. Moet dit dan expliciet aanwezig zijn? En als het niet aanwezig is, mag men dan de inhoud op de eigen website tonen?