Zeker en vast ! Als er geen getuigen zijn en de een beweert het tegenovergestelde van de ander (hier wat betreft het groene/rode licht) tellen de andere verkeersregels. Met andere woorden: wie heeft voorrang in uw geval indien de lichten op geel knipperlicht staan of niet werken ?. Dit is een meer dan duidelijk geval dacht ik.ja Dust dat dacht ik dus ook.... en ik dacht ook dat er in geval van een ongeval terug rekening zou gehouden worden met de andere verkeersregels
<advokaat_van_de_duivel_mode>En ik dacht dat een groen licht u niet! per definitie 'voorrang' verleent op een kruispunt.
Kan je ons dan ook vertellen waarom de volgende regels plots niet meer zouden gelden:Zeker en vast ! Als er geen getuigen zijn en de een beweert het tegenovergestelde van de ander (hier wat betreft het groene/rode licht) tellen de andere verkeersregels. Met andere woorden: wie heeft voorrang in uw geval indien de lichten op geel knipperlicht staan of niet werken ?. Dit is een meer dan duidelijk geval dacht ik.ja Dust dat dacht ik dus ook.... en ik dacht ook dat er in geval van een ongeval terug rekening zou gehouden worden met de andere verkeersregels
Vanzelfsprekend gelden die niet in dat geval; waarschijnlijk heb ik me verkeerd uitgedrukt. Maar hier zijn er geen getuigen. Dus valt de voorrang die het verkeerslicht geeft weg omdat niet kan bewezen worden welke kleur het had. M.a.w. komt de situatie overeen met een niet-werkend verkeerslicht. En gelden dus de andere voorrangsregels.Zeker en vast ! Als er geen getuigen zijn en de een beweert het tegenovergestelde van de ander (hier wat betreft het groene/rode licht) tellen de andere verkeersregels. Met andere woorden: wie heeft voorrang in uw geval indien de lichten op geel knipperlicht staan of niet werken ?. Dit is een meer dan duidelijk geval dacht ik. Ik ben 100 % formeel. Als de lichten (rood / groen) in werking zijn gelden de borden die de voorrang regelen niet.ja Dust dat dacht ik dus ook.... en ik dacht ook dat er in geval van een ongeval terug rekening zou gehouden worden met de andere verkeersregels
Interessante uitspraak, maar gelukkig niet bindend. Maar "de fout van geen van beiden bewezen" vind ik maar een vaag begrip. Wat houd dat in voor de schadevergoeding ? Gelukkig zijn rechters niet verplicht zich steeds en onder alle omstandigheden aan deze uitspraak te houden; en geld ze enkel als leidraad. Ik denk wel dat er ook al andere uitspraken geweest zijn.Hof van Beroep Brussel 1 februari 1988, R.G.A.R. 1989, nr. 11.556.
Wanneer bij een ongeval op een kruispunt met verkeerslichten (art. 61.1 Wegcode) beide bestuurders beweren dat het licht voor hen groen was, is zowel de ene als de andere gerechtigd zich te beroepen op het bestaan van een onvoorzienbare hindernis. Wanneer er geen objectieve gegevens zijn om te zien wie de waarheid spreekt, is de fout van geen van beiden bewezen.
scorpioen
Juist en niet meer dan eerlijk vind ik (pech natuurlijk voor diegene die toch door het groen reed maar toevallig niet op een voorrangsweg was). Daarom ook begrijp ik die uitspraak van het hof van beroep niet. Uw situatie is juist hetzelfde, behalve dan dat het om een voorrangsweg ging ipv van een voorrang van rechts.ooit zelf voorgehad.
Beiden door het rood.
Mijn man toen het net rood werd..
De andere man toen het nog rood was net voor het groen zou worden.
Wie verloor?
mijn man, want de andere persoon kwam van rechts !
Ze beweerden ook beiden dat het groen was natuurlijk.
Wie kan oordelen wie niet door het rood/groen/oranje reed?
niemand, dus werd de voorrang van rechts toegepast zoals op die rijweg geldt.
De wet is nog steeds: je moet de fout van iemand bewijzen. Als de kans bestaat dat ik groen had kan men mij toch niet veroordelen omdat ik de voorrang van rechts niet heb nageleefd.Juist en niet meer dan eerlijk vind ik (pech natuurlijk voor diegene die toch door het groen reed maar toevallig niet op een voorrangsweg was). Daarom ook begrijp ik die uitspraak van het hof van beroep niet. Uw situatie is juist hetzelfde, behalve dan dat het om een voorrangsweg ging ipv van een voorrang van rechts.ooit zelf voorgehad.
Beiden door het rood.
Mijn man toen het net rood werd..
De andere man toen het nog rood was net voor het groen zou worden.
Wie verloor?
mijn man, want de andere persoon kwam van rechts !
Ze beweerden ook beiden dat het groen was natuurlijk.
Wie kan oordelen wie niet door het rood/groen/oranje reed?
niemand, dus werd de voorrang van rechts toegepast zoals op die rijweg geldt.
Dat is het abc van het aansprakelijkheidsrecht: wie schadevergoeding vordert moet de fout van de tegenpartij bewijzen. Kan je die fout niet bewijzen, krijg je geen schadevergoeding.Maar "de fout van geen van beiden bewezen" vind ik maar een vaag begrip. Wat houd dat in voor de schadevergoeding ?