Moeilijke erfenis

Ragnarok
Topic Starter

Moeilijke erfenis

#1 , 05 feb 2013 11:49

Allen, hopelijk kan ik hier terecht voor een erfeniskwestie van een vriendin die nogal moeilijk ligt:

De vrouw in kwestie heeft een relatie gehad met een man gedurende 21 jaar doch de man heeft zijn adres nooit officieel bij haar gezet, niettegenstaande hij wel in haar woning verbleef gedurende die tijd. De rekeningen waren gescheiden op één rekening na, voor de gezamelijke kosten. Er is echter nooit iets op papier gezet.

De man is vorig jaar overleden en er bleek geen testament achtergelaten te zijn waarop de vriendin en de familie van de man wat in onmin geraakten. Blijkbaar zou de familie recht hebben op de volledige nalatenschap van de man.

Inmiddels heeft de familie nog geen enkele stap gezet naar de vriendin van de overledene toe, om een afspraak te maken over de verdeling van de erfenis. Er staat toch een aanzienlijk deel van de nalatenschap in de woonst van de vriendin doch dit blijft daar staan omdat de familie niets laat horen in verband met het ophalen hiervan.

Kan de vriendin in kwestie iets doen om de verdeling te bespoedigen (ik dacht mss een aangetekend schrijven) en eventueel zelf al beginnen met de opkuis van spullen die in de weg zouden staan? Er zijn namelijk voertuigen die op privé-terrein staan doch niet meer gebruikt werden sinds het overlijden. Zij zou graag weten of zij een voertuig hiervan zou kunnen overnemen doch we weten nu niet of dit na enige tijd zou komen vervallen, indien de familie het nalaat hier iets in te doen. Ik veronderstel ook dat zij niet zomaar voorwerpen mag verkopen...

Ik sta ook steeds open voor informatie-avonden of andere plaaten waar ik mijn licht eens kan opsteken.

Als ik nog informatie dien te voorzien, gelieve het te laten weten, dan zal ik hiervoor zorgen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 05 feb 2013 12:21

U ziet dat volgens mij correct.
Zijn de erfgenamen van deze man zijn kinderen ? ( al maakt het niets uit)

Nalatenschap gaat naar de familie van de overledene , Deze vriendin kan best contact opnemen met deze familie om af te spreken wat er met de goederen dient te gebeuren.
Zorg er voor dat alle arfgenamen schriftelijk bevestigen dat deze vriendin mag opkuisen en verwijderen wat haar niet dienstig kan zijn ...

k.b.

wanton

#3 , 05 feb 2013 13:35

Officiëel is er niets van die man van wat zich in haar huis bevindt. Zij erft dus niets. De erfgenamen moeten eventueel bewijzen wat van hem is. Zij kan dus mi. zonder problemen 'opruimen'. Misschien best de familie laten weten wat ze gaat doen en hen de kans geven om iets op te halen , zeker al de auto's.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Ragnarok
Topic Starter

#4 , 05 feb 2013 15:40

Beste, alvast bedankt voor de snelle reacties. Nu is het allemaal al iets duidelijk maar als ik het goed begrijp, moet de familie van de overledene (er zijn namelijk geen kinderen in het koppel) dus alle bewijzen voorleggen van goederen die aan hem toebehoorden? Dit zijn dus facturen op naam en betalingsbewijzen? Er is bijvoorbeeld sprake van een voertuig dat ingeschreven stond op naam van de overledene (nummerplaten) doch ik weet natuurlijk niet welke naam er op de aankoopfactuur vermeld staat.

Het is ook wel zo dat de woonst waar beiden hebben gewoond ten tijde van de relatie eigendom is van de vrouw. Zij heeft dit verkregen na een erfenis doch er moest nog een derde partij uitgekocht worden in het kader van deze erfenis. De man heeft hier ook een bepaald bedrag van betaald en dit staat vermeld op een overschrijvingsbewijs. In de akte werd enkel neergeschreven dat het huis een gift was aan de familie van mevrouw aan haar. Ik weet niet of dit veel verschil maakt...
Maar de familie van de overledene zou nu het bedrag dat de man heeft betaald terug willen vorderen met een hele hoop interest en dergelijke. Ik weet nu ook niet hoe dit eventueel berekend zou kunnen worden.

wanton

#5 , 05 feb 2013 15:54

Die som kan idd teruggevorderd worden.Of er intresten moeten betaald worden moet blijken uit documenten. Anderzijds kan gesteld worden dat de man zoveel jaren gratis heeft gewoond , door geen huur te moeten betalen. Dat is ook iets waard. En zou eigenlijk moeten verrekend worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Ragnarok
Topic Starter

#6 , 05 feb 2013 16:00

Is er een bepaalde berekening over het verschuldigde bedrag (interesten, indexering,...) die gebruikt kan worden? Het is wel zo dat de man jaren gratis kost en inwoon heeft gehad, doch dit valt niet te bewijzen. De familie ontkent zelf dat hij aldaar woonde... het is eigenlijk een spelletje aan het worden op dat vlak. Ik veronderstel dat het aangeraden is om de beide partijen een overéénkomst te laten sluiten dus?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”