samengesteld gezin

naderkertje
Topic Starter

samengesteld gezin

#1 , 17 mei 2012 00:57

wij wonen in een nieuw samengesteld gezin. Ik heb een zoon iuit mijn vorige relatie. met mijn huidige man heb ik 2 kinderen; voor dat ik met mijn huidige man trouwde had ik al een eigendom. dus is volledig van mij want we zijn getrouwd met scheiding van goederen;
nu komt het we willen dit verkopen om een kleiner huisje te kopen en wat buiten de stad; Maar dit zullen dan wel volledig mijn gelden zijn. kan ik dat door de notaris laten noteren in de akte? dus dat de gelden volledig van mij zijn. Ook wat betreft erfrecht:ik <il dat mijn 3 zonen hetzelfde krijgen en dat kan nooit gebeuren als het huis gemeenschappleijk w want dan erft mijn zoon alleen van mij en niet van zijn stiefpa. of ben ik verkeerd? vuur jullie vragen en bestook mij met oplossingen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 mei 2012 18:51

Inderdaad , als je het huis verkoopt is de opbrengst van u alleen. Jij alleen bent immers de verkoper. Als jij een ander huis koopt , is het best dat jij alleen koopt. De akte zal op die manier opgemaakt worden. Bespreek het met uw notaris vooraf. Gezien het feit dat u kinderen hebt uir twee relaties , is het inderdaad best dat u alleen eigenaar blijft van de woning , om uw kinderen steeds gelijk te behandelen. Uw huidige man heeft daarvan geen nadeel : bij uw overlijden bekomt hij toch het vruchtgebruik van de woning waardoor hij , zonder problemen , toch zelf nog levenslang kan blijven wonen. Geen van de kinderen kan hem dat beletten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

naderkertje
Topic Starter

#3 , 02 feb 2013 23:01

beste Wanton, ik heb een foutje geschreven:wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen

Reclame

roharro

#4 , 02 feb 2013 23:06

beste Wanton, ik heb een foutje geschreven:wij zijn getrouwd met gemeenschap van goederen
Bezittingen die men al had voor huwelijk blijven persoonlijke bezittingen, ook in het wetteljk stelsel.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

naderkertje
Topic Starter

#5 , 02 feb 2013 23:09

maar niet na verkoop....want dan worden het gemeenschappelijke gelden...of?

roharro

#6 , 02 feb 2013 23:14

maar niet na verkoop....want dan worden het gemeenschappelijke gelden...of?
Neen die worden niet automatisch gemeenschappelijk. Maar de opbrengst van de verkoop moet wel herbelegd worden enkel op uw eigen naam.

naderkertje
Topic Starter

#7 , 02 feb 2013 23:36

oei oei dit is moeilijk te begrijpen. als ik het verkoop(volledig afbetaald) komt het toch in de gezamelijke pot? Ik verkoop:het geld is dan toch en van hem en van mij want we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen? met dat geld kopen we een huis,samen want ik kan toch niets alleen kopen mits we getrouwd zijn met gemeenschap van goederen...ja sorry hoor is een meoilijke materie

roharro

#8 , 03 feb 2013 00:02

Alle roerende bezittingen (bv. spaarrekeningen, enz.) en onroerende bezittingen die men heeft van voor het huwelijk blijven strict persoonlijk.
Verkoopt men tijdens huwelijk een persoonlijk onroerend goed dan blijft de opbrengst ook persoonlijk bezit (wel zorg dragen dat het traceerbaar blijft; dus plaatsen op rekening op eigen naam). Met dat geld kan men daarna terug een woning kopen op eigen naam. Alles moet uiteraard zorgvuldig gebeuren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 feb 2013 13:54

En ook zo geacteerd in de aankoopakte.

wanton

#10 , 03 feb 2013 18:57

Iemand die eigen vermogen heeft , gehuwd is en kinderen heeft kan dat geld gewoon gemeenschappeleijk maken door het op een gezamenlijke rekening te zetten.
Maar u heeft kindern uit twee verschillende relaties. Indien u dat doet benadeelt u het kind uit de eerste relatie. U heeft 3 kinderen : u kan uw geld zodanig verdelen dat ze elk 1/4 krijgen , nl. één deel voor elk kind plus één deel voor uw huidige man. Dat is het maximum dat u hem kan geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”