Geachte,
Mag je als Belg je domicilie verplaatsen naar een ander EU land , met name Duitsland,
- voor een korte periode van 6 maand?
- voor een korte periode van 2 maand?
als je je uitschrijft uit bevolkingsregister en kortlopend huurcontract hebt ondertekend?
Alvast dank bij voorbaat
Julius
Op alle vragen : JA .
Mijn vorige suggestie via OCMW : NEE . ( althans volgens Franciscus ) .
Blijft over :
a/ referentieadres bij particulier in België .
b/ Domicilie Duitsland : zie mijn vorige link (
http://diplomatie.belgium.be/nl/Dienste ... werkwijze/" onclick="window.open(this.href);return false; )
Sociale Zekerheid : kijken op wat voor u van toepassing is : :
https://www.socialsecurity.be/CMS/leavi ... rch=Zoeken" onclick="window.open(this.href);return false;
De reden voor een verhuis naar Duitsland is- naast het feit dat ik het een leuk land vind - ik een minnelijke schikking heb gehad met mijn ouders, waar ik inwoonde, tijdens een zitting van de vrederechter om de woonst te verlaten.
Daarom zou ik tijdelijk willen verhuizen naar Duitsland. Ik heb nu een kortdurend huurcontract in Duitsland met het oog op de tijd te nemen om een definitieve woonplaats in Duitsland te zoeken
Ik ben bij het OCMW langsgeweest en ze vertelden mij dat de kans op toekenning van een referente-adres klein is omdat ik:
1) niet "dakloos" ben: "ik heb wel degelijk een dak boven mijn hoofd"
2) er een ambtshalve schrapping zou moeten gebeuren uit het bevolkingsregister (ik heb van de vrederechter tot 30 januari 2013 de tijd gekregen om mijn domicilie te veranderen).
Aangezien ik nu minimum 2 maand in Duitsland verblijf, en er in mijn duits huurcontract niet staat dat ik mij daar niet zou mogen domicilieren...
vandaar de vraag: kan je je voor een korte periode 2 tot 6 maand domicilieren in een ander EU land, in dit geval Duitsland.
Wat betreft de sociale verzekering ben ik bij mijn ziekenfonds langsgeweest. Ik ben invalide. Daar wisten ze mij te vertellen dat ik mij best eerst uitschrijf uit het bevokingsregister, wat ik dan ook gedaan heb. Daarna moet ik van het ziekenfonds nog een document (S1) krijgen waarmee ik mij kan aansluiten bij een duits ziekenfonds en mijn rechten blijf behouden aangezien ik altijd in Belgie heb gewerkt en mijn rechten in Belgie heb opgebouwd. Ze vergeleken het met een gepensioneerde die naar het buitenland verhuist en ook zijn pensioen blijft behouden.
Wel moet ik bij de belgische ambassade langsgaan of een consulaat...
Voor wat betreft het fiscale aspect veronderstel ik dat ik nu onder het dubbel belastingsverdrag B-D val met die 180 dagen of 183 dagen regel maar daar ben ik niet zeker van.
De papiermolen is dus beginnen draaien en die zal zoals gewoonlijk langer duren als ik had gedacht.
vandaar de vraag: kan je je voor een korte periode 2 tot 6 maand domicilieren in een ander EU land, in dit geval Duitsland.