samenwonend ipv alleenstaand,geen recht op verschilbedrag?

sophietje2000
Topic Starter

samenwonend ipv alleenstaand,geen recht op verschilbedrag?

#1 , 31 jan 2013 18:34

hallo,

ik zit met een probleem, ik ben werkloos sinds 1 november, ik heb mooi op tijd alle papieren en attesten binnengebracht, uiteindelijk heb ik midden januari pas mijn 1ste uitbetaling gehad.
ik had geen brief gekregen over de details, maar zag enkel het bedrag van de 2 maanden gestort op mn rekening, ik vond dit al zo weinig, dus ik bel even naar de hvw, daar melden ze me dat ik ingeschreven sta al samenwonende..
ik zeg meteen dat dat fout is en dat ik alleenstaande ben, ok geen probleem zeggen ze daar, we gaan het aanpassen en het verschil van bedrag wordt op je rekening gestort..
na enkele dagen nog steeds niets te hebben ontvangen bel ik hun weer, wat blijkt, de rva heeft een verkeerde code doorgegeven aan de hvw zodat ik samenwonden ipv alleenstaande was. ze gingen dit aanpassen en opnieuw ging het geld gestort worden..
na enkels dagen op nieuw niks te hebben gezien, bel ik hun weer, krijg nu doodleuk een antwoord, ja die 2 maanden het bedrag dat we je moeten zie je pas volgend jaar van de belastingen terug?
ze kunnen met het verschil, de fout, die zij hebben gemaakt niet storten??
dus ik ben gewoon een bedragn rond de 300 euro kwijt omdat zij een fout hebben gemaakt
ik word gewoonweg niet meer geholpen door hun.. ik vroeg me af of nog iemand tips heeft om me te helpen om toch stappen te ondernemen zodat ik het geld toch krijg..

bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Myriam2

#2 , 01 feb 2013 12:31

Toen u een werkloosheidsuitkering bent gaan aanvragen heeft u een formulier C1 moeten ondertekenen (aangifte persoonlijke en familiale toestand).

Wat staat er op dat formulier?

sophietje2000
Topic Starter

#3 , 01 feb 2013 13:13

op dat papier staat correct 'alleenstaand'
het is de rva die een verkeerde code nl die van samenwonende heeft doorgegeven
dus ik heb zelf geen fout gemaakt, de fout is echt bij hun gebeurt en dat geven ze ook toe
ma verder willen ze er niks aan doen

Reclame

Myriam2

#4 , 01 feb 2013 13:53

Ik heb jaren geleden bij een vakbond gewerkt en als er iemand werd uitbetaald aan een foute code volgde er later een bijpassing na rechtzetting. Bij u is het formulier C1 correct ingevuld dus ik zie niet in waarom er geen bijpassing zou volgen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze hun boekjaar hebben afgesloten en dat ze daarom die bijpassing niet meer kunnen uitbetalen omdat het over 2012 gaat maar dit lijkt me sterk.

Ik raad u aan om terug naar het HVW te gaan en daar een duidelijke uitleg te eisen. Als u telefoneert bent u 1 van de zovelen en aan het loket moeten ze tijd maken en u helpen. Het zou niet mogen maar dat is helaas de realiteit.

Of anders moet u langs een vakbond gaan. Toen ik er nog werkte was het eerste advies gratis en hoefden de mensen geen lid te worden. Ze zullen u wel vragen om lid te worden bij een 2de advies of als u vraagt om stappen te ondernemen.

Ze vragen uw dossier op bij het HVW als u besluit om lid te worden.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 04 feb 2013 21:56

myriam2: als het verschil qua bedrag gewoon de bedrijfsvoorheffing is die ingehouden werd, kan dit wel zijn. Maar we hebben concrete bedragen nodig om te weten hoe het nu echt zit in dit dossier.

best even terug naar de HVW (om alle info te krijgen: vraag de code waaraan uitbetaald is (zal iets zijn à la 01/58B) én laat het hier eens weten

dobbel

#6 , 06 feb 2013 12:17

als u een volledig dossier had op 1/11/12 lijkt mij dat zeer sterk dat dit pas wordt uitbetaald in januari. Maar het bedrag van € 300 ben je inderdaad niet kwijt. als je
deze invult op je belastingsbrief wordt dit in mindering gebracht op je totale inkomen. zodat je dit eventueel terugkrijgt ( of minder belastingen moet betalen).

Terug naar “Werkloosheid”