Geldt een geschreven en getekende verklaring als bewijs?

C&J
Topic Starter

Geldt een geschreven en getekende verklaring als bewijs?

#1 , 30 jan 2013 15:46

Mijn schoonmoeder liet 2 jaar geleden een parking aanleggen bij haar thuis, ze was er niet tevreden over en wilde niet betalen. De aannemer heeft doodleuk een factuur op onze naam opgemaakt en naar ons adres verstuurd. Wij hebben de fout begaan met die niet binnen de 14 dagen te betwisten (man is zelfstandig). Ik heb die aannemer opgebeld en hij gaf toe dat hij de factuur naar ons had gestuurd omdat zij niet wou betalen en hij hoopte om het bij ons te vinden :shock: Ik vroeg hem vriendelijk om een creditnota op te maken wat hij beloofde van te doen.
Een tijd later stond de gerechtsdeurwaarder hier aan de deur met een gerechtsbrief, het werd dus een rechtszaak :shock:
Mijn schoonmoeder beloofde van mee te gaan naar een advokaat en alles te betalen, dat eerste heeft ze gedaan maar toen we de zaak verloren wou ze niet betalen. Onze advokaat heeft haar uiteindelijk toch zover gekregen om de kosten op zich te nemen omdat wij er in principe van in het begin niets mee te maken hadden. Ze heeft een verklaring zelf geschreven waarin staat dat zij de bedragen die door haar zoon verschuldigd zijn ingevolge het vonnis ten laste neemt. Ze vraagt tevens in die verklaring om die af te betalen, dit werd goedgekeurd door de tegenpartij. Het ereloon van de advokaat was ook voor haar rekening en beloofde ze ook af te betalen. Wij hadden al een voorschot van 300 euro betaald en dit wou ze niet terug betalen.
Deze morgen kregen we een brief in de bus met de laatste afrekening: ze moet nog 200 euro aan de advokaat en 172,34 euro aan de tegenpartij. Ze betaald dus niet meer en nu zouden wij dit moeten betalen.
Ik heb gemaild naar onze advokaat en blijkbaar telt die geschreven en getekende verklaring niet.
Klopt dit wel? Ik vraag mij af waarom de advokaat haar dan zo'n verklaring heeft laten schrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2013 15:50

Ik vermoed dat tegenover derden dus tegenover tegenpartij deze verklaring niet telt.
Ze telt wel tegenover u.
Misschien kan u voor dat bedrag stenen uit de parking meenemen die hebt u ten slotte betaald?

C&J
Topic Starter

#3 , 30 jan 2013 16:01

Zijn wij verplicht om het resterende bedrag te betalen zoals onze advokaat beweert of moet mijn schoonmoeder dit betalen omdat ze het op papier heeft verklaard om te doen?

Reclame

Franciscus

#4 , 30 jan 2013 18:42

U bent veroordeeld om te betalen dus u bent tegenover de schuldeiser gebonden door het vonnis uw schoonmoeder niet.
Die is enkel gebonden door de overeenkomst met jullie.

freelance

#5 , 30 jan 2013 19:39

Toch wel eigenaardig dat men een zaak kan verliezen waar men in eerste instantie niets mee te maken heeft ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

C&J
Topic Starter

#6 , 31 jan 2013 10:24

Dat hebben wij ook nooit begrepen waarom die rechter ons veroordeeld heeft.
Zij was de opdrachtgever en wij wonen op een ander adres, enkel omdat mijn man zelfstandig is is de rechter ervan uitgegaan dat mijn man die parking nodig had voor zijn zelfstandige activiteit. Volgens onze advokaat hadden we pech omdat we een luie rechter hadden.
Schoonmoeder heeft er zich tussenuit getrokken en spreekt nu zelfs niet meer tegen ons, het is allemaal heel bizar en zeer moeilijk om uit te leggen omdat we het soms zelf niet begrijpen.
Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ze dan zo'n verklaring moest schrijven.

Er zit dus niets anders op dan de rest van het ereloon voor onze advokaat en de rest voor de tegenpartij te betalen?

Wat een rechtsysteem is dat hier toch??

FreelancerIT

#7 , 31 jan 2013 10:27

Kan je niet in beroep gaan?

C&J
Topic Starter

#8 , 31 jan 2013 11:25

Het resterende bedrag is nog een kleine 400 euro, ik vrees dat dat de moeite niet is om in beroep te gaan...

FreelancerIT

#9 , 31 jan 2013 14:39

U heeft een bedrag betaald dat u niet moest betalen, u kan m.a.w. al het betaalde geld terugvorderen denk ik.... Dat lijkt me toch de moeite. Dat de schuldeiser dan weer bij af staat is niet uw probleem... hij had tenslotte nooit bij u het geld mogen komen vragen....

Lightning

#10 , 31 jan 2013 14:43

TS kan het geld dat nog aan de advocaat een de schuldeiser moet betaald worden (conform het vonnis) terugeisen van de schoonmoeder (conform de onderlinge overeenkomst).

FreelancerIT

#11 , 31 jan 2013 15:13

Waarom zou TS dat niet aan de schuldeiser kunnen vragen? De schuldeiser zelf is in de fout gegaan... In dit geval zou hij de enige zijn die er zonder kleerscheuren van af komt... Kan nu toch ook niet wettelijk zijn?

Franciscus

#12 , 31 jan 2013 18:58

Er is blijkbaar NOOIT enig protest geweest tegen de factuur.
Bijgevolg kan de rechter toch weinig anders doen?
Schuldeiser is niet in de fout want de factuur is NIET betaald.

Factuur had wel nooit naar hen mogen komen maar dat is hier de zaak (niet) meer gezien er nu een in kracht en gezag van gewijsde vonnis is.

En waarom is uw advocaat dan niet in beroep gegaan als het zo'n luie rechters was?

C&J
Topic Starter

#13 , 31 jan 2013 22:05

We zijn niet in beroep gegaan omdat het volgens onze advokaat nog eens 1000 euro zou kosten en de kosten van de factuur op een geblokkeerde rekening moest gestort worden, wat mijn schoonmoeder eerst niet wou betalen. Onze advokaat was er ook van overtuigd dat we de zaak zowiezo gingen verliezen.
Zij heeft schoonmoeder dan toch zover gekregen alles te betalen, die heeft dat in schijven gedaan en de laatste 2 schijven blijkbaar niet betaald.
Nu verwacht onze advokaat dat wij de laatste schijf voor het ereloon betalen en ook de laatste schijf voor de factuur en dat de geschreven overeenkomst dus niet telt.
We hebben de factuur idd niet betwist, grote fout, maar dat was ter goede trouw omdat ik de aannemer had opgebeld en hij beloofde dat hij een creditnota ging opmaken en nog eens ging proberen zijn geld bij schoonmoeder te krijgen, hij is niet van zijn woord geweest en heeft er een zaak van gemaakt op mijn man zijn naam.
Wetende dat er bij haar niets te rapen viel en bij ons wel omdat wij zelfstandig zijn...

C&J
Topic Starter

#14 , 31 jan 2013 22:07

U heeft een bedrag betaald dat u niet moest betalen, u kan m.a.w. al het betaalde geld terugvorderen denk ik.... Dat lijkt me toch de moeite. Dat de schuldeiser dan weer bij af staat is niet uw probleem... hij had tenslotte nooit bij u het geld mogen komen vragen....
Wij hebben enkel een voorschot voor het ereloon voor de advokaat betaald en nu nog een resterende 400 euro die nog moet betaald worden.
De rest heeft mijn schoonmoeder afbetaald, we hadden die geschreven verklaring gevraagd voor het geval ze niet betaalde, die telt dus blijkbaar niet.

Hoe kan ik het betaalde voorschot en het bedrag die ik nu moet betalen dan terugvorderen?

C&J
Topic Starter

#15 , 31 jan 2013 22:12

TS kan het geld dat nog aan de advocaat een de schuldeiser moet betaald worden (conform het vonnis) terugeisen van de schoonmoeder (conform de onderlinge overeenkomst).
Hoe kan ik dit dan terugeisen?
Gewoon via aangetekende brief?
En wat als ze niet wil betalen?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”