Bij de bestelling van een nieuwe wagen heb ik geopteerd voor een uitvoering met parkeersensoren achteraan. Dat werd netjes op de bestelbon van de nieuwe wagen genoteerd.
Toen wagen werd geleverd stelde ik na een paar dagen vast dat die sensoren niet normaal werken. Bovendien viel het me toen ook op dat die sensoren er anders uitzien dan in de catalogus en ook niet in koetswerkkleur waren. Omdat de dealer in verlof was op dat ogenblik heb ik rechtstreeks de invoerder gecontacteerd met mijn klacht.
Uit dat kontakt is gebleken dat de dealer nooit de bestlling van de parkeersensoren heeft doorgegeven an de invoerder, maar daarentegen op eigen initiatief sensoren van een ander merk heeft geplaatst waarschijnlijker goedkoper dan de originele, maar ik heb wel voor de originele betaald). Nu blijkt bovendien dat de dealer die alternatieve sensoren ook nog verkeerd heeft geplaatst (veel te laag in de bumper) hetwelk de reden is van de slechte werking. Bijgevolg zit ik niet alleen geplaagd met sensoren die iet werken, maar bovendien met vier gaten in de achterbumper van mijn nagelnieuwe wagen.
Ik heb intussen de dealergarage in gebreke gesteld. Tevens heb ik de invoerder een brief geschreven waarin ik hem vroeg een standpunt in te nemen.
Dit kreeg ik als antwoord:
de invoerder: indien de dealergarage de wagen niet heeft afgeleverd met de oorspronkelijke parkeersensoren dan kunnen wij niet instaan voor de goede werking ervan; aangezien u de wagen besteld hebt met de oorspronkelijke sensoren dringen we bij de dealer aan opdat hij vooralsnog de sensoren installeert conform uw bestelling zonder kosten voor u; wij mken het dosier over aan de dealer(?); wij geven hem tevens opdracht u daaromtrent onmidellijk te contacteren .
de dealer: wij zijn van mening dat de sensoren op uw wagen perfect werken(!); de parkeerhulp waarmee uw wagen werd uitgerust is gelijkwaardig met diegene die door de constructeur wordt geleverd;
maar wij gaan in ieder geval de invoerder raadplegen en U contacteren.
Aangezien ik in deze zaak niets meer hoor van mijn garage zie ik mij verplicht de garage te dagvaarden voor het gerecht.
Omdat er door de handelswijze van de garage "schade" is toegebracht aan mijn wagen stel ik mij de vraag of ik hiervoor beroep kan doen op de rechtsbijstand van mijn autoverzekering of eventueel de rechtsbijstand in het raam van mijn familiale verzekering. Kan iemand mij hieromtrent inlichten alvorens ik mijn verzekeringsmaatschappij contacter?