Illegaal bezit van een blank wapen.

Bench1989
Topic Starter

Illegaal bezit van een blank wapen.

#1 , 27 jan 2013 00:47

Hoi iedereen,

Ik was op café buiten een sigaret aan het roken , in redelijk dronken toestand. Blijkbaar vonden de agenten van dienst dit een reden om ons te fouilleren. Ik had hierbij mijn klein opinel mesje bij.
Ze hebben dit toen in beslag genomen en verder niets , we mochten gewoon terug vertrekken.
Nu krijg ik vandaag een uitnodiging tot verhoor wegens dit feit.
Moet hiervoor een advocaat inhuren en welke straffen kan ik krijgen voor het meehebben van een zakmesje? Ik had dit totaal onbewust mee omdat ik die middag een kartonnen doos had opengedaan..

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jan 2013 09:27

Elk mes wordt een verboden wapen van zodra het door omstandigheden duidelijk is dat de bezitter, de intentie heeft om er personen mee te bedreigen of te verwonden.
Ik denk niet dat dit hier het geval was.

Als ik nu nog weg rijd om bij een vriend vlees te gaan versnijden zitten mijn messen altijd in een koffertje waar een slot aanhangt in de koffer van mijn wagen en het sleuteltje zit in mijn broekzak.
Bij controle kan men mij niks maken, heb nog nooit controle gehad maar het kan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

siesken

#3 , 27 jan 2013 11:52

Je mag je aan een fixe boete verwachten.

Reclame

Jef 007

#4 , 27 jan 2013 13:49

als u "in redelijk dronken toestand" was, hebben de agenten u waarschijnlijk beschermd tegen uzelf.
als u zou vallen, zou u zichzelf ernstig kunnen bezeren!

Franciscus

#5 , 27 jan 2013 14:36

U zal vervolgt worden vermoed ik voor
besluitwet 14 november 1939 openbare dronkenschap.
Art. 2. Indien, bij het plegen van het misdrijf, de delinquent drager is van een wapen, wordt dit wapen in beslag genomen door den agent die het misdrijf vaststelt, en de verbeurdverklaring er van wordt door den rechter uitgesproken, zelfs indien dit wapen niet aan den veroordeelde toebehoort.
+ inbreuk wapenwet.

Oude Belg

#6 , 27 jan 2013 14:48

+ inbreuk wapenwet.
Een opinelmes een wapen? Lijkt me sterk. Mes openen, ring draaien om lemmet vast te zetten,.... Dan heb je al 73 vuistslagen vast. Een opinel is prima in de tuin en zeer geschikt om de verpakkingen bij Col**yt open te krijgen, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het is echt geen stiletto. Een Laguiole is dat véél gevaarlijker, maar daar mag je in Frankrijk probleemloos mee binnen bij een bank. Dient namelijk om biefstuk te snijden. Of kotelet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#7 , 27 jan 2013 14:59

Mes openen, ring draaien om lemmet vast te zetten

Oude Belg

#8 , 27 jan 2013 17:09

Mes openen, ring draaien om lemmet vast te zetten
Spring- en valmessen met slot kunnen natuurlijk niet. Maar dit soort messen valt daar niet onder het zijn echt geen aanvalswapens. Ze dienen om peterselie en dergelijke te snijden. Als theatertechnicus en hobbykok heb ik vaak veel scherpere en gevaarlijker messen bij. Dat mag. Link http://www.belgium.be/nl/justitie/veili ... en_wapens/
Afbeelding
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus

#9 , 27 jan 2013 17:11

Maar niet als u vervolgd wordt voor openbare dronkenschap. 8_)

Oude Belg

#10 , 27 jan 2013 17:39

. Verwijderd wegens onvolledig.
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 27 jan 2013 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg

#11 , 27 jan 2013 17:40

Dronken zijn en dan een opinel nemen, openen, blokkeren met de ring en dan gebruiken? Dat is geen wapen, maar een handicap.

Bench1989
Topic Starter

#12 , 27 jan 2013 19:42

Ja maar ze hadden helemaal geen alcoholtest afgenomen , dus ik kan toch nog beweren dat ik niet dronken was die avond? Denkt iemand dat het de moeite is om een advocaat te contacteren? Bedankt

floris

#13 , 27 jan 2013 20:42

Ze kunnen toch gewoon dronkenschap vaststellen, daarvoor moet je niet blazen.

Franciscus

#14 , 27 jan 2013 21:13

Blazen en een bloedproef zijn zaken uit de verkeerswetgeving.
Zoals ik heb geschreven is het een inbreuk op de wet op openbare dronkenschap.
Men had u ook kunnen aanhouden en opsluiten en neen dan had u ook geen advocaat kunnen raadplegen. Politie kan dan wel een vertrouwenspersoon verwittigen.
Daar het een bestuurlijke maatregel betreft.

Bij openbare dronkenschap is het gewoon voorzien zie art 2.

Ik vermoed dat de kosten van een advocaat als u enkel gaat vervolgd worden voor besluitwet kosten op het sterfhuis zullen zijn.
Maar uiteraard mag u voor alles een advocaat raadplegen en de zaak voor de rechtbank laten komen.

Bench1989
Topic Starter

#15 , 28 jan 2013 01:52

met andere woorden mag je niet op café gaan en kunnen ze mij een serieuse boete geven voor een zakmesje? :shock:

Terug naar “Andere”