Wat is Uw grootste ergernis over justitie?

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

Wat is Uw grootste ergernis over justitie?

#1 , 20 okt 2007 09:44

U kan stemmen

Wat is uw grootste ergernis over justitie?
De gerechtelijke achterstand
De hoge kostprijs
Het ongebrijpelijk taalgebruik
De witteboordencriminaliteit die niet wordt bestraft
Partijdige rechters

bron
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 102007_024

RR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 26 okt 2007 12:45

De 'onnodige' (beroeps)procedures!(Echtscheidingen/erfrecht enz...)

vb. de verkoop van een woning waarvan twee of meer erfgenamen medeëigenaar zijn geworden.

'NIEMAND kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven...maar wie zijn rechten opeist, en een woning wil verkopen, moet wel langs de "kassa" passeren.'

Op vraag van één van de erfgenamen/eigenaars zou een notaris/gerechtsdeurwaarder dit ook moeten kunnen doen.

roderidder
Topic Starter

#3 , 26 okt 2007 14:03

voorbeelden:

* Wat als je vb. 1% van een onroerend goed gekregen hebt vb. in een erfenist: Dit kan je toch moeilijk (misschien wel ) het recht geven om het geheel te laten verkopen, puur uit frustratie voor de anderen die niet willen verkopen.

* In sommige situaties ben ik van oordeel dat het belang van het kind er niet mee gediend is dat de gezinswoning "plots" verkocht wordt. M.a.w. de verkoop moet wachten tot het belang van het kind er wel mee gediend is.
voorbeeld: Als men in een relatiecrisis gedreven door emoties alles overboord wil gooien, kost wat kost

Wat mij betreft: Aan die wet mag men wat sleutelen en er enkele condities bij plaatsen zodat het voor ieder duidelijker wordt
Op vraag van één van de erfgenamen/eigenaars zou een notaris/gerechtsdeurwaarder dit ook moeten kunnen doen.
* wat als je het niet eens geraakt over welke notaris en andere modaliteiten
* wat met de kunstig gemaakte brievenbus die je samen met opa gemaakt hebt er al dan niet deel van uitmaakt.
* Wie voor welk deel moet instaan voor de afbraakkosten van de verranda met jaccousi dat illegaal gezet is een jaar voor opa stierf?
* Wat met de wandschilderij van oma die je als enig kleinkind zogezegd gekregen hebt, maar die kamerbreed en op ware groote aan de muur van "je" kamer was gevezen toen je 5 jaar oud was en onnenigheid krijgt of het er al dan niet openbaar samen met het huis verkocht moet worden? Als oplossing het hele huis maar kopen, het schilderij erafhalen en de rest maar verder verkopen?

RR

DE LAATSTE KEER DAT IK GEKEKEN HEB VOND 22% DAT PARTIJDIGE RECHTERS DE GROOTSTE ERGERNIS IS VAN JUSTITIE. HET KWAM NA DE GROOTSTE SLOKKOP: DE GERECHTELIJKE ACHTERSTAND

Reclame

Alfons

#4 , 22 nov 2007 22:25

Zou het niet allemaal de schuld zijn van de Gerechtelijke Macht zelf?
Het is een Macht die geheel onafhankelijk werkt van de rest van de landsinstellingen. Het moet toch mogelijk zijn dat ze zelf eens beginnen met hun Gerechtelijk apparaat te herstructureren. Wat ben ik met een Vrederechter die zich geen snars aantrekt of de partijen na zijn uitspraak énige zicht op een verdere vredelievende oplossing hebben.
Vervang het woord Vrederechter door "ongeïnteresseerde eerste Scheidsrechter" of dergelijk iets. Wat zijn we met een Politionele Rechtbank en een politierechter die op drie uurtjes tijdens de voormiddag een stapel dossier erdoor moet jagen en daar straffen uitspreekt afgekeken vanaf een tabel. Terwijl ieder ongeval, klein misdrijf meestal een heel geëmotioneerd gebeuren kan zijn. De dader krijgt een fikse geldstraf. Het slachtoffer moet niet eens een verontschuldiging krijgen van de dader. Vervang die Politierechter door een computer die u via druktoetsen op het scherm ook brengt naar de te betalen boete!
-- Die kleine zaken die leiden tot dat afstompend gedoe van die Lagere Rechters moeten door andere diensten zoals "burenbemiddeling, Politieofficier, afgehandeld kunnen worden. Ofwel neemt die Lagere Rechtbank er zijn tijd voor en groeit er daardoor een vertrouwen tussen de klager, de aangeklaagde en de Rechtelijke Macht;
Mvg.
Alfons

JohnD

#5 , 15 dec 2007 15:37

De hoge kostprijs en de partijdige rechters lijken mij de grootste kwaal. Deurwaarders is een geval apart en volgens mijn persoonlijke ervaring zijn dit gewoon witteboordkrimimelen.
Bovendien word door het ganse gerechtelijk apparaat niet de minste moeite gedaan om de kosten voor de burger naar beneden te halen.

Aan de hand van een voorbeeld wil ik U zeggen hoe dit in zij werk gaat.

Ik moest voor een vrederechter verschijnen. De vrederechter stelt de zaak in beraad.

Een maand later volgt in gesloten zitting een uitspraak in mijn nadeel. Een dag later ontving ik reeds per post de uitspraak in mijn brievenbus.

Ik bel onmiddellijk naar de deurwaarder met de melding dat ik het vonnis niet betwist en tot betaling wens over te gaan (dit om mij de kosten te besparen dat de deurwaarder nogmaals langskomt om het vonnis af te geven of te betekenen). Ik had dit bijkomend ook gemeld aan de advokaat van de tegenpartij om de deurwaarder op de hoogte te brengen dat ik wil betalen.

De deurwaarder was op het ogenblik dat ik naar hem belde niet aanwezig. Secretaresse zou het wel wel doorgeven. Zij doet dit blijkbaar niet. Enige tijd later word het vonnis door deurwaardersbode toch betekent (zij krijgen de uitslag van het vonnis blijkbaar veel later). De bijkomende kosten had ik dus sowieso aan mijn been (een deurwaarder moet ook zijn brood verdienen en een betekenis brengt geld op).

Ik bel naar de deurwaarder om te melden dat ik het schandalig vind dat hij het vonnis betekent heeft niettegenstaande ik hem bij monde van zijn secretaresse en de advokaat van de tegenpartij toch duidelijk heb laten weten dat ik het vonnis niet betwistte en onmiddellijk tot betaling wenste over te gaan na ontvangst van de "faktuur".

Deurwaarder: "wij zijn volgens nieuwe instrukties van de kamer van deurwarders nu steeds verplicht om elk vonnis te betekenen"

Ik neem onmiddellijk kontakt op met dit organisme > zij ontkennen in alle toonaarden dat zij dergelijke instrukties ooit aan hun leden (deurwaarders) gegeven hebben.

Wat had ik in feite moeten doen ? Zonder vertraging of vragen om de rekening te sturen had ik vermits ik het vonnis niet betwistte moeten betalen. En dit natuurlijk nog voor de deurwaarder het vonnis aan huis betekende.

Nu weet ik dat bij wet bepaalde zaken moeten betekend worden door een deurwaarder om rechtsgeldig te zijn. Een uitspraak van een vonnis behoort daar niet bij. Gewoon de rekening sturen of desnoods aangetekend schrijven is meer dan voldoende.

roderidder
Topic Starter

#6 , 20 dec 2007 07:40

Een meetstok voor kwalitatieve rechtspraak

De zorgelijke zorgkosten van Nederland!

Afbeelding

of een gemiddelde scheiding via de begrafenisondernemer lijkt heel wat makkelijker om te dragen dan een gemiddelde scheiding via de rechtbank :shock:

RR

mapleleiah

#7 , 20 dec 2007 21:07

ongetwijfeld de hoge kosten en de papiermolen!

hierdoor zien vele mensen af van een gerechterlijke procedure, hoewel ze eigenlijk in hun recht zijn

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

k-nijn

#8 , 15 feb 2008 23:07

(1) Het tempo. (soms onnodig lange zaken. Uitstel, verlof, weer uitstel,etc.)
(2) De wetten uit de tijd van Napoleon en onze eerste grondwet die compleet achterhaald zijn maar alles om zeep helpen en vertragen/moeilijker maken
(3) Soms het gemis aan gezond 'boerenverstand'
(4) De kosten en inefficiëntie van dit alles als gevolg

Terug naar “Actuele Thema's”