verwarmingsprobleem - trage opwarming

familiedejonghe
Topic Starter

verwarmingsprobleem - trage opwarming

#1 , 22 jan 2013 14:23

we hebben vorig jaar via een bouwpomotor een sleutel-op-de-deurwoning gekocht, in het verkooplastenboek stond dat we in de badkamer een temperatuur van 26° moeten kunnen halen. Nu blijkt dat het concreet ongeveer 2 uur duurt om van 18° naar 23° te gaan en dat terwijl we enkel de radiator open gezet hebben in de badkamer, dus terwijl de ketel enkel draait voor deze ruimte. We hebben nog niet verder geprobeerd of we effectief aan 26° graad geraken, maar dit betekent dus dat we onze thermostaat zo moeten instellen dat we beneden veel warmte vragen en alle radiatoren dicht zetten (logica?), ofwel onze draagbare thermostaat in de badkamer leggen en uiteraard ook beneden alles dicht doen. Volgens de promotor is dit normaal. Graag uw advies en vooral ook: waar krijgen we correct advies om daarvoor een oplossing te zoeken.
Er mag ook nog vermeld worden dat we de extra prijs betaald hebben voor een draagbare thermostaat omdat we een houtkachel geplaatst hebben en dus noch wij, noch de aannemer goed wist waar de thermostaat dan best kon hangen.

De voorlopige oplevering gebeurde eind augustus 2012, dus werd de verwarming toen nog niet getest!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jan 2013 15:33

Werkt uw circulatiepomp wel goed
Warmen de andere radiatoren sneller op?

k.b.

#3 , 22 jan 2013 15:51

1. De aanliggende ruimtes dienen ook verwarmd te worden ...
2. Mij lijkt uw badkamerradiator in verhouding te klein ... en dat komt wel meer voor als men "handdoekdrogers" gebruikt. geef mij eens type radiator op / en eventueel ook de grootte ...
3. Staat het kraantje in de retourleiding wel volledig open ? Dit zit meestal verscholen inwendig in de haakse koppeling van de radiator ...
4. Wat is de vertrektemperatuur van uw ketelwater ?

U schrijft dat u beneden alles moet dichtdraaien als je de thermostaat in de badkamer zou liggen ... kan ik daaruit begrijpen dat je geen thermostatische kranen hebt op al je radiatoren ?

k.b.

Reclame

familiedejonghe
Topic Starter

#4 , 23 jan 2013 10:06

Bedankt allebei voor de tips. Ik ga de zaak eens nazien.
Circulatiepomp werkt zeker, er is maar 1 circuit en beneden gaan we in geen tijd van 18-19° naar 21°.
Type radiator is Radson Integra, nu heb ik bij Radson al de informatie gehad voor een vuistregel om zelf min of meer de wattage te berekenen, moet ik nog doen.
Ketelwater is 73° dus OK. We hebben alleen boven thermostatische kranen, normaal was er beneden een vaste thermostaat voorzien, dan hadden we nu volgens mij nog meer problemen.
Hoe dan ook: als we klagen bij de bouwpromotor, krijg je als antwoord dat het normaal is, maar als je amper 3° kan bijstoken in 2 uur, terwijl de ketel dus draait voor die ene radiator, dan lijkt me dit allesbehalve ecologisch.
Wordt vervolgd, misschien moeten we de bouwpromotor erbij vermelden, zou er dan wel actie ondernomen worden?

familiedejonghe
Topic Starter

#5 , 23 jan 2013 10:06

Bedankt allebei voor de tips. Ik ga de zaak eens nazien.
Circulatiepomp werkt zeker, er is maar 1 circuit en beneden gaan we in geen tijd van 18-19° naar 21°.
Type radiator is Radson Integra, nu heb ik bij Radson al de informatie gehad voor een vuistregel om zelf min of meer de wattage te berekenen, moet ik nog doen.
Ketelwater is 73° dus OK.
Hoe dan ook: als we klagen bij de bouwpromotor, krijg je als antwoord dat het normaal is, maar als je amper 3° kan bijstoken in 2 uur, terwijl de ketel dus draait voor die ene radiator, dan lijkt me dit allesbehalve ecologisch.
Wordt vervolgd, misschien moeten we de bouwpromotor erbij vermelden, zou er dan wel actie ondernomen worden?

Justiceseeker

#6 , 23 jan 2013 10:19

we hebben vorig jaar via een bouwpomotor een sleutel-op-de-deurwoning gekocht, in het verkooplastenboek stond dat we in de badkamer een temperatuur van 26° moeten kunnen halen. Nu blijkt dat het concreet ongeveer 2 uur duurt om van 18° naar 23° te gaan en dat terwijl we enkel de radiator open gezet hebben in de badkamer, dus terwijl de ketel enkel draait voor deze ruimte. We hebben nog niet verder geprobeerd of we effectief aan 26° graad geraken, maar dit betekent dus dat we onze thermostaat zo moeten instellen dat we beneden veel warmte vragen en alle radiatoren dicht zetten (logica?), ofwel onze draagbare thermostaat in de badkamer leggen en uiteraard ook beneden alles dicht doen. Volgens de promotor is dit normaal. Graag uw advies en vooral ook: waar krijgen we correct advies om daarvoor een oplossing te zoeken.
Er mag ook nog vermeld worden dat we de extra prijs betaald hebben voor een draagbare thermostaat omdat we een houtkachel geplaatst hebben en dus noch wij, noch de aannemer goed wist waar de thermostaat dan best kon hangen.

De voorlopige oplevering gebeurde eind augustus 2012, dus werd de verwarming toen nog niet getest!!!

"in het verkooplastenboek stond dat we in de badkamer een temperatuur van 26° moeten kunnen halen... . Feitelijke appreciatie... . Moeilijk
op te leggen.

"De voorlopige oplevering gebeurde eind augustus 2012..." laat U toe nog te onderhandelen voor een (mogelijke) oplossing.

Justiceseeker

Terug naar “Archief”