hoi,zit met een vraagje,weet er soms iemand van jullie hoe ik teweten kan komen waar m'n ex werkt, ik heb die informatie nodig voor m'n advocaat, ik heb het al via z'n familie en vrienden geprobeerd maar ze weigeren het me te zeggen, ik heb het ook al via de vakbond geprobeerd enzo ma zij mogen het me ook niet geven is beroepsgeheim. ik heb al op internet gezien voor een priv? detective maar dat zal me hopen geld kosten. Weet er iemand raad voor me
Met alle respect: ik vind de vorige antwoorden eigenlijk naast de kwestie
Priscilla, ik vermoed dat je advocaat het wil weten voor loonbeslag (voor onderhoudsgeld bv.). Eigenlijk is het heel simpel: je advocaat geeft opdracht aan een deurwaarder, en die vraagt met vermelding van het vonnis de gegevens van die werkgever op bij de RSZ, en dan gaat hij over tot uitvoering. Hou wel rekening met:
- het loonbeslag is maandelijks, en het eerste loonbeslag dat de deurwaarder zal uitvoeren dient om zijn eigen kosten te dekken;
- als je ex na het eerste loonbeslag zijn werk opgeeft of part time gaat werken, heb je enkel uitgaven (deurwaarder, advocaat) maar geen inkomsten.
Misschien wil je advocaat weten waar je ex werkt en wat hij doet, net om te weten of loonbeslag zin heeft.
- - -
Lex: tenzij er in het vonnis staat dat de man een onderhoudsgeld moet betalen in procenten van zijn inkomen, is hij niet verplicht om mee te delen waar hij werkt en wat hij verdient. Er is dus geen sprake van overtreding 877 G.W. (= ik ga ervan uit dat het vonnis definitief is).
- - -
Sperwer : de rechtbank gaat het niet opvragen om aan de nieuwsgierigheid van die advocaat te voldoen. Er moet een juridisch argument aan de basis liggen, bv. een onderhoudsverplichting.