VEREFFENING VERDELING

lucve

Re: VEREFFENING VERDELING

#16 , 21 jan 2013 18:25

Een vereffening moet niet altijd lang duren en veel miserie met zich meebrengen. Ik mag van geluk spreken dat ik een goede notaris had die wel rekening hield met een strikte timing en de kostprijs van de vereffening. Op 9 maanden tijd en voor minder dan 2000 euro kosten voor notaris en advokaat was de vereffening van huis en inboedel rond.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#17 , 21 jan 2013 20:20

@drien

Is echt wel kort door de bocht wanneer de maatschappelijke belangen er net op wijzen dat een van de ouders recht heeft op de woning.
Uw standaard procedure zou er bijvoorbeeld op neerkomen, dat kinderen dakloos worden gemaakt wanneer één van de ouders door het lint gaat omdat hij/zij het gezinleven niet langer aankan.

Het zou net iets beter zijn om; juist de gezinswoning degelijk te beschermen ten voordele van de kinderen!,
bijvoorbeeld door bij aankoop van de gezinswoning een gereserveerd aandeel te voorzien voor elk minderjarig kind dat uit het huwelijk spruit.
De vechtscheiders zouden wel 2 maal nadenken alvorens enige eisen te stellen.

@lucve

spijtig dat u hier geen reclame mag voeren, maar indien deze notaris uit Antwerpen, mag u steeds zijn coördinaten via pb overmaken! gelukzak!
Laatst gewijzigd door lucgescheiden op 30 jan 2013 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Handige documenten voor Personenrecht

mommy1965
Topic Starter

#18 , 23 jan 2013 15:23

In principe moet je niet in onverdeeldheid blijven bij echtscheiding en mag éen van de partijen eisen dat het huis verkocht wordt
In mijn zaak kon mijn ex er niets aan doen en werd het huis dus openbaar verkocht
Waar je vriend wel recht zou hebben is waarschijnlijk woonstvergoeding en dit kan al heel snel oplopen
Men moet niet verwachten dat dit heel snel opgelost zal geraken en dit is emotioneel heel zwaar, ik beleef juist hetzelde gevoel van onmacht en onredelijkheid

Reclame

Camille

#19 , 23 jan 2013 16:38

Dit staat in ons verzoekschrift:

"Uiterst ondergeschikt, indien de woning niet aan verzoeker zou worden toegewezen in het
kader van huidig verzoek, de openbare verkoop van de woning te bevelen."

Maar kan dit wel? De openbare verkoop eisen wanneer de woning niet wordt toebedeeld aan mijn vriend (en rechter wel voor tegenpartij zou willen kiezen)?

moonlady

#20 , 23 jan 2013 16:53

dat zou geen miserie besparen hoor. bij openbare verkoop dient men gans het bedrag van het huis op tafel te leggen en dien je dus waarschijnlijk een overbruggingskrediet te nemen in afwachting dat je uw deel van het huis na vereffening-verdeling terugkrijgt van de notaris. dat kan dus makkelijk een jaar of langer duren dat je uw deel terugkrijgt en dat je het overbruggingskrediet kan laten wegvallen. dit betekent in praktijk dat je uw hypothecaire lening dient af te betalen en dan nog eens honderden euro's aan overbruggingskrediet. die notaris heeft geen haast voor vereffening-verdeling want uw geld staat toch op zijn rekening. met preferentiële toewijzing uw huis terugkopen dien je enkel het geld op tafel te leggen dat het gemeenschappelijk deel bevat.

lucgescheiden

#21 , 25 jan 2013 08:48

Wanneer geen van de twee ex-en de financiële mogelijkheden heeft om de ander uit te kopen, dan
vormt een 'toewijzing' eerder een stijlvorm.

Men geeft de partij die in de gezinswoning verblijft de tijd om eender waar te gaan schooien, om
alsnog het bedrag te kunnen ontlenen.
Echter in de huidige economische omstandigheden is niemand u bereid kapitaal te ontlenen op
slechts 1 inkomen, met de mogelijkheid dat dit plots wegvalt.

Zoals reeds eerder aangegeven zal men in de doorsnee gevallen een woon-vergoeding eisen, en
bij ongelijke inbreng, vallen er ook nog intresten af te rekenen, ondertussen draagt de bewoner de kosten
van onderhoud en verwarming van een woning die in de meeste gevallen te groot is naar de omstandigheden.
En wanneer tegenpartij ook nog eens gaat tegenwerken om de helft van bv de kadastrale belasting te betalen, en
u ook de kinderen niet ten laste hebt, dan wordt dit al gauw een periode van zwarte sneeuw, die
jaren kan aanslepen...

Maar zoals elke socioloog u zal vertellen; verkleint een woning in eigendom de kans dat:
uw gezin in diepe armoede vervalt na een ongeluk zoals bijvoorbeeld een v-echtscheiding ...

philbond07

#22 , 25 jan 2013 09:45

Een vereffening moet niet altijd lang duren en veel miserie met zich meebrengen. Ik mag van geluk spreken dat ik een goede notaris had die wel rekening hield met een strikte timing en de kostprijs van de vereffening. Op 9 maanden tijd en voor minder dan 2000 euro kosten voor notaris en advokaat was de vereffening van huis en inboedel rond.
Beste lucve, kan u mij per email evtueel de coordinaten van deze notaris meedelen? Mijn zaak zit hopeloos vast en ik ben ervan overtuigd dat een goede notaris in dergelijke situatie vrijwel de enige oplossing is.

moonlady

#23 , 25 jan 2013 12:27

klopt niet drien. bij openbare verkoop dient één van beide eigenaars evengoed gans het bedrag van het huis op tafel te leggen. bij preferentiële toewijzing dien je enkel het gezamelijk gedeelte op tafel te leggen. is wel een groot verschil hoor dat je een bijkomend overbruggingskrediet dient te nemen of niet. kan dus een jaar of langer duren voor de notaris uw deel van het geld terugstort na openbare verkoop en zolang dient u overbruggingskrediet te betalen. zolang er bij vereffening-verdeling geen akkoord is over alles is de vereffening-verdeling niet rond en krijg je dus ook uw betaald deel van het huis niet teruggestort van de notaris

lucgescheiden

#24 , 02 feb 2013 03:40

Wellicht bedoelt u, het geval dat er nog een schuld rest na verkoop.
In het geval dat de woning reeds afbetaald was, of indien er na verkoop een positief saldo is, dan
zal een openbare verkoop de procedure eerder versnellen.

Het positieve saldo komt daarbij toe aan het gemeenschappelijk vermogen, waardoor
een uitbetaling eveneens afhankelijk blijft van: een akkoord in de lopende procedure.

Het lijkt me echter weinig verstandig om met een verkoop in te stemmen, wanneer
er geen overeenkomst bestaat inzake de situatie na de echtscheidingsprocedures.
Zeker wanneer er kinderen zijn; geven jullie hun 'eigen' onderdak uit handen, daar
gaat minstens één van de ouders voor opdraaien(!) ten koste van het co-ouderschap, en
de welvaart van jullie kinderen.

M.a.w. een onderlinge overeenkomst is ten allertijde gunstiger dan
een verkoop zonder nadenken. Ook al lijkt dit soms niet zo.

v950511

#25 , 18 mar 2013 16:57

Bij welke instantie kan men terecht voor een klacht met betrekking tot een gerechterlijke vereffening-verdeling in echtscheiding, waarbij noch de advocaat van de meest gerede partij noch de notaris aangesteld door de rechtbank, sinds 2 jaar (laastste vergadering oktober 2010 sinds de eerste samenkomst in 2004) iets van zich laten horen (ongeacht het vele schrijven of mailen van de meest gerede partij naar deze "dienaars")?

lucgescheiden

#26 , 19 mar 2013 19:04

Geen enkele instantie!
Zoals gemeld kan u enkel om de aanwijzing van een andere notaris verzoeken bij de rechtbank.

Bij een klacht aan de Kamer der Notarissen, krijgt u enkel het standpunt van de notaris toegelicht niet meer niet minder.

Mochten meer mensen als klacht om vervanging verzoeken, springt er mss eindelijk een zwaaikicht aan bij de wetgever.... ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 25 mar 2013 13:46

De rechtbank die hem heeft aangesteld misschien?

lucgescheiden

#28 , 26 mar 2013 18:58

Negatief!

Hier, en in de meeste gevallen wellicht, is het Eerste Aanleg die de boedel-notaris van een mandaat voorziet.
Wanneer ik me bij deze rechtbank wenste te beklagen over de wijze waarop de boedel-notaris reeds jaren de vechtscheiding laat aanslepen,
(ik heb het dan over; niets natrekken, zaken uit de notaris-staat houden, ongewettigde berekeningen hanteren om over persoonlijk vermogen te kunnen oordelen...)
dan boog deze rechtbank zich geen ogenblik over de onwettigheden. Zoals ik het mocht begrijpen is zij niet eens bevoegd ter zake.

De boedel-notaris zal u zelfs voor zijn, door zich onbevoegd te verklaren en zijn staat terug te sturen aan de rechtbank.
Is het vonnis voor tegenpartij dan meegevallen, is hij plots wel weer bevoegd genoeg om u naar 'eer en geweten!' verder af te stropen.
Het vonnis wordt vriendelijk betekend door tegenpartij, en u kan u haasten om u naar het Hof van Beroep te begeven,
waar u net hetzelfde te beurt valt, en hierna bent u technisch uit geprocedeerd (en uitgekleed)
Het Hof van Beroep wenste in ons geval ook alle verder onderzoek tegen te houden, en stelt zelf
de dag vast te stellen waarop u op straat zal worden gezet.

Waarna de boedel-notaris; wetens-willens de criminaliteit die plaats vindt, zijn notaris-staat
toch definitief stelt, en hierop overmaakt aan de rechtbank van Eerste Aanleg ...
M.a.w. u krijgt zelfs niet eens de kans om u te verdedigen tegen dergelijke corruptie, dit heet een rechtstaat weet u wel!

Mijn vraag is heden of: een klacht voor de Correctionele Rechtbank deze termijn kan stoppen?
En ons tot een eerlijke verdediging kan brengen?

mommy1965
Topic Starter

#29 , 07 apr 2013 10:57

Ik zelf ben ook nog steeds bezig om notaris aan te sporen mij de staat van vereffening over te maken sinds juni elke maand 1brief
Zij beloofde aan mijn advocaat er in oktober werk van te maken nog steeds niets wij zijn nu april
Psychologisch een ramp men hangt af van de goede wil van een notaris
Dit zou echt verboden moeten worden en op 1jaar van de baan moeten zijn,
Er moet toch een manier bestaan om samen met alle onze ellende beweging te maken in onze dossiers
Dit kan toch niet meer
Ik dacht eens naar ministerie van justitie te schrijven maar 1geval zou enkel onbeantwoord blijven
Moedeloos en depressief word ik er van en machteloos

v950511

#30 , 07 apr 2013 21:19

Op 26 maart 2013 : e-mail gestuurd naar mijn advocaat :

Geachte Meester,

Dat er na 2 jaar, na de herschatting van de woning, door geen enkele partij, hetzij door de raadsman van de dwars-liggende partij hetzij door de raadsman van de meest gerede partij en vooral door de notaris, aangesteld door de rechtbank, IETS wordt ondernomen in verband met de gerechtelijke procedure vereffening-verdeling, vind ik niet kunnen.
Met alle respect voor uw beroepsbekwaamheid maar U faalt in het bijstaan van uw cliënt (advocare is het Latijnse woord voor 'bijstaan').
Uw cliënt heeft er alle baat bij dat die vereffening-verdeling toch binnen een redelijke termijn wordt behandeld.
Graag Uw instructies hoe U de verdere afhandeling van deze procedure wilt bespoedigen.

Op 27 maart ONMIDDELLIJK DAAGS NADIEN een brief toegestuurd door mijn advocaat :

Uw e-mail van 26 maart 2013 mocht ik in goede orde ontvangen.

Ik dien eerlang in (gemeente, waar ik woon) te zijn naar aanleiding van een andere vergadering. Ik zal op dat ogenblik een onderhoud hebben met de notaris met betrekking tot dit dossier waarbij het uiteraard hoogst vervelend is dat in dit dossier geen enkele vooruitgang wordt geboekt.

Ik dien er u evenwel attent op te maken dat het, hoe vervelend ook, in dergelijke aangelegenheden zeer lang kan duren vooraleer een notaris zijn werkzaamheden afhandelt.

Wordt vervolgd...

Terug naar “Echtscheiding”