#1 , 16 jan 2013 10:10
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje in verband met burgerlijke aansprakelijkheid.
De kat van mijn zus werd vorige week zaterdag dood teruggevonden in de tuin van haar buren. Zij hebben een husky, en die zat langs het lijkje toen de buurvrouw het heeft gevonden. Zij ging naar mijn zus en het eerste wat ze zei was: "ik denk dat mijn hond jouw kat heeft dood gebeten". Het nekje van de kat (amper 4 maanden oud) was gebroken - dit werd bevestigd door de mensen van het dierencrematorium.
Nu ben ik diezelfde avond bij die mevrouw langsgeweest. Mijn zus wilde ook geen klacht indienen omdat ze geen burenruzie wou, enkel dat zij de crematiekosten (zo'n €200) zou betalen en dan was het afgehandeld. De Ze had heel veel spijt en zei dat ze dat ook zeker zou doen, maar dat ze er niet zeker van was dat haar hond het ook gedaan heeft want ze had zelf niks gezien of gehoord.
Maar goed. Gisteren kreeg mijn zus een briefje van de buurvrouw in de bus, waarop stond dat ze opeens niet meer wou betalen want het was haar schuld niet en de politie had volgens haar dit ook bevestigd. Mijn zus is toen daar naar toe gegaan om te vragen hoe het zat, en die mevrouw vertelde dat mijn zus geen bewijs had, dat iemand anders het ook had kunnen doen. Ze beweert nu nooit te hebben gezegd dat haar hond de dader was (terwijl er nog andere buren waren die dit kunnen bevestigen).
Ik begrijp de redenering van deze mevrouw niet zo goed. Oké, zij heeft uiteindelijk zélf niks gedaan, maar het was haar hond en dus ook haar verantwoordelijkheid. Volgens BW artikel 1385 valt het toch onder haar verantwoordelijkheid, want zij is duidelijk de eigenaar van het dier.
En voor zover het bewijs gaat: de kat ligt dood in uw tuin, naast uw hond. Wat denkt u zelf dat er is gebeurd? Het dierencrematorium had ons ook verteld dat de nek wellicht werd gebroken door de hond, omdat er twee punctiewonden waren.
Persoonlijk heb ik zelf ook twee honden, en als zij de kat van mijn buren zouden doden (ongeacht het feit dat die kat in MIJN tuin was), dan zou ik de kosten betalen... Mijn zus heeft heel veel verdriet en wou al geen klacht indienen, maar ik vrees dat er weinig andere keuze is.
Dus, wat zou jullie advies zijn? Ik weet dat het knelpunt is dat de kat in hun tuin zat. Maar als jij bezoek krijgt en je hond bijt die persoon, dan ben je toch ook verantwoordelijk?
Alvast erg bedankt voor jullie raad!
Heef