Wie is aansprakelijk?

vkatleen
Topic Starter

Wie is aansprakelijk?

#1 , 15 jan 2013 19:11

Vanmorgen rijden wij traag -het heeft flink gesneeuwd dus de helft van de toegelaten 70 km/u schat ik- op het linkerbaanvak van de zijbaan van de A12 richting Antwerpen. Wij rijden links want op de rechterrijstrook staat een file. Een vrachtwagen voert namelijk een achterwaarts parkeermanoeuvre uit : vanaf de rijweg rijdt hij de oprit van een bedrijf op waarbij hij dwars over de 2 rijstroken staat. Wij waren de eerste in rij die de vrachtwagen naderen op de linker rijstrook.
Bij dit parkeermanoeuvre rijdt de vrachtwagen achteruit een bedrijfsoprit op waardoor de linker rijstrook vrij komt en wij onze weg kunnen vervolgen... dachten we.
Echter, de vrachtwagen stopt even en rijdt opnieuw een stukje vooruit waarbij hij terug op het linker rijvak komt te staan (om zijn draai beter te nemen denk ik). Daardoor moeten wij plots remmen en schuiven we (vanwege besneeuwd wegdek) enkele meters verder tegen de vrachtwagen. Wij raken de vrachtwagen links vooraan; onze auto is rechts vooraan beschadigd (flinke schade aan onze carrosserie).
Wie is in dit geval eigenlijk aansprakelijk? Wij dachten de vrachtwagen vanwege het parkeermanoeuver maar wij zijn wel verder gegleden... Graag jullie mening (onze verzekeringsmakelaar denkt dat dit nog een pittige discussie zal opleveren tussen de verzekeraars...) :?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DonTor

#2 , 15 jan 2013 23:09

Deze kan idd pittig worden.
Heb ooit meegemaakt dat iemand op een verlichte weg, op een aanhangwagen is gereden die losgekoppeld op de rijweg stond (zonder signalisatie).
Conclusie was: "men moet voor elk obstakel op de openbare weg kunnen stoppen/uitwijken."
Mijn buikgevoel zegt me ook dat de verzekeringsmaatschappij zal komen aandraven met het feit dat uw snelheid of rijgedrag niet was aangepast aan de specifieke weersomstandigheden.
Feit dat u een file aan het inhalen was zal vermoedelijk ook niet in uw voordeel spelen.

lohabra

#3 , 15 jan 2013 23:18

1) Als ze rechts niet in beweging waren, is er van inhalen géén sprake.
2) Men moet kunnen stoppen voor een hindernis die kon voorzien worden. Belangrijke nuance!
3) Die vrachtwagen was een maneuver aan het doen. Dan ben je voorrangsplichtig, totdat het maneuver volledig is afgewerkt.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

vkatleen
Topic Starter

#4 , 25 feb 2013 11:22

Goed nieuws : tegenpartij is volledig aansprakelijk gesteld!

Terug naar “Verkeersongevallen”