Vraag over dienst Belgische provider

Tgolske
Topic Starter

Vraag over dienst Belgische provider

#1 , 15 jan 2013 10:44

Hallo iedereen,

Ik ben klant bij een Belgische provider voor televisie en internet via kabel. Ik huur van hen een decoder die eveneens een opnamefunctie heeft voor 8 euro per maand. Deze decoder is van de 2de generatie en bezit twee tuners, waardoor ik op twee verschillende zenders kan opnemen. Sinds een tijdje hebben ze een nieuwe firmware gelanceerd die een nieuwe interface voor iedereen oplegt, en dat betekent dat mijn decoder nu erg traag reageert (laat die reactiesnelheid nu net de reden zijn dat ik voor deze provider heb gekozen tov de andere grote Belgische aanbieder...).

Nu blijkt dat er twee nieuwe generaties decoders zijn gevolgd op de mijne, met DRIE tuners, een lager stroomverbruik en een snellere processor (reactiesnelheid is beduidend sneller dan de mijne). Ik heb via hun klantendienst laten weten dat ik graag de laatste generatie zou ontvangen zodat ik mee kan genieten van de voordelen. Hier wringt het echter...

Ze vertellen mij dat ik hiervoor 50 euro overstapkosten moet betalen, wat ik ronduit schandalig vind. Ik vind dat, aangezien ik huur, ik recht heb om voor hetzelfde bedrag als nieuwe klanten hun diensten moet kunnen gebruiken. Ik heb dan ook gezegd dat er wat mij betreft twee opties zijn:

1) Ik betaal voor de huur van mijn decoder een verschillend bedrag dan klanten die de nieuwste huren (ze krijgen meer)
2) Ik kan kosteloos overstappen op de laatste generatie en gebruik maken van dezelfde voordelen als nieuwe klanten (maandelijks betaal ik even veel)

Het (makkelijke) antwoord dat ik krijg is dat dit vergelijkbaar is met een leasing... Ik ga niet akkoord, daar een leasing gebaseerd is op (bv) de wagen en haar waarde en de aflossingen + kosten.

Wie heeft hier gelijk? Wat denken jullie?

Tot wie kan ik mij wenden om een klacht neer te leggen?

Dank bij voorbaat!
DL

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 15 jan 2013 11:06

Uw provider heeft gelijk, zo blijkt uit hun algemene voorwaarden.
1.6. ...De Klant verbindt zich ertoe om bij elke eerste activering van een Toestel de activeringsvergoeding
onmiddellijk te betalen op het eerste verzoek daartoe van X.
Als U een nieuw toestel vraagt betaalt U dus de activeringsvergoeding.

Tgolske
Topic Starter

#3 , 15 jan 2013 11:20

Dank Lightning,

Ik heb reeds een activeringsvergoeding betaald bij het afsluiten van mijn "pack"

Is het niet logisch dat ik voor een gelijke prijs een gelijke dienst huur?

Reclame

JPV

#4 , 15 jan 2013 11:51

De dienst die u huurt garandeert niet telkens een recentste model van het toestel. Het garandeert wel een toestel die de functies mogelijk maakt die in de overeenkomst staat. Daar zal niks over 3 tuners staan.

Indien de snelheid echt ondermaats is (u moet bvb 1 minuut wachten om naar een zender te kunnen gaan), kan u wel stappen ondernemen.

Vandebos

#5 , 15 jan 2013 12:16

De activering is voor het toestel zelf. Elk toestel verbindt zich met het netwerk van de provider namelijk met een unieke identifier. Als u van toestel verandert, verandert sowieso ook deze code.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2013 12:41

Indien de snelheid echt ondermaats is (u moet bvb 1 minuut wachten om naar een zender te kunnen gaan), kan u wel stappen ondernemen.
Om die reden heb ik vorige week mijn digicorder kunnen omruilen met het allerlaatste model met 3 gelijktijdige opnames (2 opnemen en 1 opnemen en gelijktijdig kijken)
Verder bleek na testen in de winkel dat er ook een probleem was aan de software, waardoor bepaalde toepassingen al enige tijd niet meer werkten (maar hier had ik geen last van omdat ik ze bijna nooit gebruikte)
De uiteindelijke druppel die me deed besluiten naar de winkel van T....et te gaan was het feit dat de "huisjesknop" niet meer werkte. Hier kon ik kiezen tusen een revisie en updat van de digicorder of een nieuw model. Heb dat laatste gekozen en dus ook die 50 € moeten betalen.
De activering van het nieuwe toestel heeft wel 10 minuten geduurd.
Uiteindelijk zal mijn bezoek aan de winkel me een besparing van 9 € per maand opleveren doordat ze gelijktijdig me een andere pack hebben aangeboden voor zowel telefoon, internet en televisie. (oa sneller internet)
Na 5,5 maanden heb ik mijn activeringskosten terug gewonnen. :D

Tgolske
Topic Starter

#7 , 15 jan 2013 12:47

Dank aan iedereen!

Ik ga het anders doen... Ik ga gewoon een decoder extra huren (een nieuwe), en zeg het andere abonnement na een maand op (mijn oude). Hierdoor betaal ik volgens de klantendienst maar een extra kost van 8 euro voor één maand.

Lightning

#8 , 15 jan 2013 12:50

Die extra decoder gaat U volgens de algemene voorwaarden ook 50 euro activatie kosten.

JPV

#9 , 15 jan 2013 13:55

Een handigere optie indien je met meer dan 1 persoon woont is de overeenkomst stopzetten en een nieuwe overeenkomt op de naam van uw partner/kind nemen. Dit tijdens een promotie waar activering en installatie gratis is.

Dan natuurlijk wel je e-mailadressen vrijgeven om later te heractiveren op de andere account.

Tgolske
Topic Starter

#10 , 21 jan 2013 17:04

Kleine update:

Na mijn telefonish contact met de klantendienst kreeg ik een welgmeende 'njet' te horen. Ik heb dan mijn ongenoegen weergegeven in een follow up mail die ik daags na mijn contact heb ontvangen. Ik ging er eerlijk gezegd vanuit dat ik hierop geen enkele reactie ging krijgen, zoals ik dat ik het verleden al had ervaren.

Maar vandaag kreeg ik een telefoon, out of the blue, van een zeer vriendelijke jongedame van customer care services. Ze heeft mijn beknopt verhaal nog eens moeten aanhoren waarop ze antwoorde dat het niet kon dat een klant met een wrang gevoel achterbleef... Ze zei met dat ze persoonlijk ging zorgen voor een kosteloze omruil
van mijn decoder naar het laaste model én daar bovenop -als compensatie voor de tijd en frustratie- een maand gratis internet kreeg... WOOOW

Dát heeft mijn dag onverwacht goedgemaakt!

Jef 007

#11 , 21 jan 2013 18:15

:lol:
ik hoop dat het in uw voordeel uitdraait, maar vergeet het verhaal van de beer en zijn vel niet
dus niet te vroeg victorie kraaien, toch proficiat voor uw aandringen

Terug naar “Andere”