kosten notaris bij verwerping?

rgee
Topic Starter

kosten notaris bij verwerping?

#1 , 04 jan 2013 23:08

Geachte,

Enige tijd geleden stierf mijn vader.
Mijn moeder (wel gescheiden!) en mijn broer, zus en ik waren erfgenaam.
We hadden allen een andere notaris.
Mijn moeder zus en ik hebben verworpen (omwille van morele redenen), mijn broer beneficiair aanvaard (en heeft 150000 euro geërfd)

Nu krijgt mijn moeder (maanden later) een rekening van haar notaris.
(en misschien zullen mijn zus en ik er ook één krijgen?!)

Kan dit?
Ons is altijd verteld geweest dat de notariskosten (ereloon etc) betaald zouden worden uit de pot van de erfenis...
(de kosten voor de verwerping hebben we zelf betaald toen we zelf de aangifte van verwerping zijn gaan doen)

vriendelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 jan 2013 00:18

Wat hebben jullie notarissen dan wel gedaan indien jullie zelf de erfenis hebben verworpen?
Als jullie de erfenis hebben verworpen spreekt het toch vanzelf dat jullie die erfenis niet meer kunnen gebruiken voor eender welke uitgave...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

rgee
Topic Starter

#3 , 09 jan 2013 22:51

Wat onze notarissen gedaan hebben? Een gesprek voeren met ons en dingen opvragen bij de notaris van mijn broer en die dan aan ons laten weten... of antwoord geven op onze vragen met het oog op wat onze keuze zou zijn betreffende de erfenis (zo heeft mijn zus ook haar kinderen laten onterven (door de vrederechter) bij de erfenis van onze vader nadat haar dit geadviseerd werd door haar notaris).
Maar dus enkel gedurende de tijd dat we erfgenaam waren, want vanaf we verworpen hebben was er geen enkele reden om nog contact te hebben met onze notaris.

Reclame

Creatief

#4 , 10 jan 2013 12:06

Wat onze notarissen gedaan hebben? Een gesprek voeren met ons en dingen opvragen bij de notaris van mijn broer en die dan aan ons laten weten... of antwoord geven op onze vragen met het oog op wat onze keuze zou zijn betreffende de erfenis (zo heeft mijn zus ook haar kinderen laten onterven (door de vrederechter) bij de erfenis van onze vader nadat haar dit geadviseerd werd door haar notaris).
Maar dus enkel gedurende de tijd dat we erfgenaam waren, want vanaf we verworpen hebben was er geen enkele reden om nog contact te hebben met onze notaris.
Dus je zus had minderjarige kinderen. Aangezien de kinderen minderjarig waren konden ze enkel de erfenis aanvaarden onde voorwaarde van boedelbeschrijving. Zij kregen dus een stuk van die taart van x €.

EPT

#5 , 11 jan 2013 13:17

Ik lees hierboven dat de minderjarige kinderen ook de erfenis (in dit geval van grootvader) moeten weigeren zelfs als de ouders dat al gedaan hebben, of zie ik dat verkeerd?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”