schoonvader overleden

saba
Topic Starter

schoonvader overleden

#1 , 02 jan 2013 11:49

Beste,
Jammer genoeg heeft mijn schoonpapa ons verlaten op 31/12/2012. :(
Mijn schoonma weet niet goed wat er nu allemaal moet gebeuren.
Ik heb haar beloofd om via internet wat info op te zoeken.
Aangezien er nog zoveel moet gebeuren heb ik daar niet zoveel tijd voor daarom vraag ik aan jullie wat raad.
Ik heb haar aangeraden om de banken te verwittigen maar verder weet ik daar ook niet veel van.
De begrafenisondernemer verwittigt het gemeentehuis dat weet ik.
Nu i.v.m. het nalatenschap, er is een eigen woning en er is geld aanwezig op de banken. Hoeveel % zal mijn schoonmoeder en mijn man
op hun erfdeel moeten betalen?
En hoelang zullen de rekeningen geblokeerd blijven?
Moet zij ook naar de vrede rechter met haar trouwboekje?
En moet mijn man kunnen bewijzen via trouwboekje dat hij werkelijk de zoon is?
Ik hoop op een snelle reactie aangezien er niet veel tijd is .

Dank u.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2013 13:52

Beste saba , vooreerst mijn oprechte deelneming bij dit overlijden.

De eerste dagen heb je genoeg om handen met de regeling van de begrafenis en zo. Bezorg een doodsbericht aan de diverse banken. De rekeningen worden geblokkeerd , maar moeder kan toch nog over een beperkt bedrag voor 'levensonderhoud' beschikken. De begrafenis en kosten van ziekenhuis kunnen ook betaald worden.
Binnen een week zorg je voor het volgende. Indien er een huwelijkscontract is of testament , moet je bij een notaris een akte van bekendheid vragen. Is er dat niet , wend u tot het kantoor van Registratie van uw gemeente en vraag een attest van erfopvolging. Dat kan wel tot drie weken duren. Wanneer de bank in bezit is van dit document , kunnen de tegoeden vrijgegeven worden. De tussenkomst van de vrederechter is niet nodig, toch niet op dit moment.
Twee vragen :
hoeveel kinderen zijn er bij uw schoonouders?
waar wonen jullie? welke postcode?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

saba
Topic Starter

#3 , 04 jan 2013 11:04

sorry dat ik zo laat antwoord , te veel om doen.
Er is geen testament en er is maar 1 zoon.
Ik heb juist nog 1 vraag en dat is : er zijn 5 banken waar er geld op staat.
Mijn schoonmoeder zou dit graag terug brengen naar 2 banken.
Kan dat? want dan staat er eigenlijk een deel op waarvan mijn man erft .
Kan mijn schoonmoeder dit geld verplaatsen?

Groet

Reclame

lucas123

#4 , 04 jan 2013 12:21

Bij mij hebben ze op mijn vraag na het overlijden een 'zakgeldrekening' geopend met aparte bankkaart. Hierop kon tot de helft van het rekeningsaldo geplaatst worden, met een max. van 5000 euro dacht ik.
Op de akte van bekendheid van de notaris (prijs=ongeveer 250 euro) heb ik een 6-tal weken moeten wachten; ik heb dit 2 weken geleden aan de bank gegeven en volgens hun zal het nog een week duren eer ik aan de oude rekeningen kan. (voor die oude rekeningen diende ook een nieuwe bankkaart aangevraagd te worden).
Die zakgeldrekening aanvragen is dus een aanrader om de wachtijd te overbruggen en rekeningen en winkels te kunnen betalen.
Verder ook ziekenkas verwittigen van het overlijden (voorzien mogelijk ook een tussenkomst in de begrafeniskosten, toch bij CM).
Verzekeringen verwittigen (naam van overledene moet geschrapt worden uit polissen).
Persoonlijk vindt ik een notaris tussenkomst om de nalatenschap te regelen altijd wel interessant, zeker ook om de aangifte te doen van de nalatenschap bij de overheid (omdat het anders nogal een ingewikkeld werkje lijkt).

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”