Hoi,
Ik zoek een oplossing voor het volgende probleem.
Nadat een andere advocaat 2 jaar zit (bijna letterlijk) op een dossier en eigenlijk niets mee doet, besluiten we een andere advocaat op te zoeken.
U kent dat, via via vindt u dan een anders.
We nemen contact op met die persoon en 1 dag later kan die zonder problemen aan huis komen om de dossieren te bespreken.
De volgende mondelingen afspraken worden gemaakt:
- dossier laten opvragen met huidige advocaat
- rekening houden dan een 10-tal uur nodig zal zijn dat dit dossier wordt verwerkt
- de week na het bezoek is hij op reis en de week daarna laat hij ons de status weten (dus +- 3 weken later)
Volgorde:
Deze eerste afspraak komt hij niet na en 2 weken later mailt hij voor een afspraak op kantoor.
Deze wordt vastgelegd.
Enkele dagen voor de afspraak mailt hij terug dat om omstandigheden (persoonlijk) en omdat het dossier nog niet af is, niet kan doorgaan.
We spreken 1 maand later af.
Ik ga naar deze bespreking en krijg te horen dat het dossier dat ze van de andere advocaat toaal ongestructureerd en niet gedocumenteerd was en dat het veel tijd heeft gekost om het terug samen testellen.
Wel jammer dat zij mij niet gevraagd hebben eens een uurtje langs te komen om het verhaal te doen.
Een voorbeeld van deze aanpak is, is dat de vorige advocaat 2 zaken mee gegeven had aan de huidige advocaat en omdat deze alles op eigen houtje aan het verwerken is, maakt hij daar 1 dossier van. Dit was perfect te voorkomen door eerst met mij te praten.
Tijdens het bezoek stel ik ook vast dat de advocaat weermee ik afspraken maakte, het dossier doorgeschoven heeft naar zijn collega zonder mij dit te informeren.
De conclusie van het gesprek is, zoals altijd in de advocatuur, "u kan dit misschien winnen, maar wilt u alle kosten maken voor deze zaak?".
We beslissen om een dading op te stellen met de tegenpartij wat nog een paar urentjes zouden kosten om zo BTW te kunnen recupereren.
Probleem:
1) Deze week kreeg ik een verzoek voor provisie te betalen van 650,00ł€ om verder te kunnen gaan met de afsluiting van het dossier.
Ik vraag dan naar de kosten en prestatielijst waarna hij refereerd (de gemaake kosten tot nu toe).
2) ontvangst van de kostenstaat/prestateilijst
Ipv 10 uur werden 27 uur gespendeed aan het dossier met een veelvoud van het voorziene budget
Vragen:
1) Is de advocaat ook niet gehouden aan mondelingen afspraken gemakt tussen hem en mijn vrouw en mij?
2) Mag hij het dossier overdragen naar een collega zonder dit te melden
3) Mag hij aanreken ( 2x hij en collega) om een prestatie/lostenoverzicht te ontvangen?
4) Welke stappen dien ik te zetten? Eerste de huidige advocaat om uitleg te vragen?