Info onderhoudsgeld

Merijn
Topic Starter

Info onderhoudsgeld

#1 , 17 dec 2012 15:40

Graag jullie meningen.

Ik ben intussen 18 maand gescheiden. Heb 4 kindjes.
Voor 2 van de 4 geldt een verblijfsco-oud en voor de kleinste 2 niet die vallen in de klassieke regeling.

Nu wilt de papa dat ze alle 4 in de klassieke regeling gaan vanaf januari 2013. Ik wil dat graag dat zou heel wat problemen oplossen maar hij wilt niet echt betalen. Hij vindt dat ik het moet doen van het kindergeld van 859 euro.

Ik moet dus nd jeugdrechter om de EOT te laten wijzigen. Is op zijn vraag ook dus denk ik niet dat die moeilijk gaat doen en ik wil beveiligd zijn met een vonnis als hij zen onderhoudsgeld ooit niemer kan of wilt betalen.

Ik had dus voorgesteld :

50 euro per kind onder de 3 jaar
75 : 3-6 jaar
100 euro : 6-12 jaar
150 euro 12-18 jaar
200 euro : + 18 jaar

Maar dat vindt hij bij het haar gegrepen en té veel. Ik vroeg dus 250 euro nu vr 4 kindjes. Moet ook alles betalen hé. Juist buitengewone kosten worden gedeeld. Hij stelde eerst 89 euro voor vd 4 kids. Nu plots 150 euro ... maar kom seg das al maanden heen en weer gemail en ik ben dat zo beu.

Wat denken jullie ? Is dat zo overdreven wat ik vraag ? ik heb nu een advocaat die wilt nog meer vragen. Hij verdient 1488 euro netto en men adv zegt 100 euro per kind ... Daar gaat hij mee nd rechtbank.

Worden er geen vaste bedragen vastgesteld ? Hoeveel wordt er zo per kind min toegestaan in ene vonnis ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
saba

#2 , 17 dec 2012 18:14

Hey,

natuurlijk dat uw ex alimentatie moet betalen voor de 4 kinderen , met kindergeld alleen kom je niet ver.
Een bedrag op plakken, ik denk dat er geen vast bedrag is, dit wordt berekend volgens het inkomen van u en dat van uw ex.
Aangezien hij net geen 1500 euro verdient , en uw advocaat 100 euro vraagt per kind + dan nog eens buitengewone kosten?
Je moet ook rekening houden dat ieder jaar de ali moet geïndexeerd worden en dat kan oplopen tot bijna 10 euro extra per maand per jaar.
Tenslotte zou je niet willen dat hij het niet meer kan betalen , dan is een fair bedrag beter voor allebei .
100 euro per kind aan deze ouderdom vind ik nogal veel.
Nu ja daar beslissen jullie om, maar zorg dat je later geen problemen krijgt en dat je zonder alimentatie valt.
Mijn huidige man betaald nu voor 2 kinderen 15 en 13 jaar 391 euro(ieder jaar geïndexeerd ) + schoolkosten en medische kosten (orthodontie steunzolen bril) komt er nog ongeveer
1000 euro bij per jaar. Hij verdiend evenveel dan uw ex. Doe daar nog eens de vaste kosten zoals elektriciteit , verwarming, water verzekeringen .... er vanaf,
kan hij zich niet veel meer veroorloven. De kinderen verblijven hier met klassieke regeling dat ook nog eens extra kosten met zich mee brengt zeker in de vakantie dan willen we ook de kinderen amuseren.
Ik hoop dat jullie een goede regeling vinden.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 dec 2012 18:38

Wat u klassiek noemt is niet meer de wettelijke norm
Eens lezen

http://www.f4j.be/doc/pdf/061101_CLB_en ... rschap.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

lucgescheiden

#4 , 17 dec 2012 19:41

Toch even opmerken dat u als alleenstaande ouder recht hebt op een verhoogde kinderbijslag.
Daarmee zit u al gauw over de 800 euro per maand...

Wat betreft de alimentatie: die is max. 1/3 van de 1488 netto, met andere woorden met 500 euro zit u er al over.

Het is uiteraard niet omdat jullie niet langer willen samen leven, dat:
één van de ouders het recht op een 'normaal' leven moet ontnomen te worden.
Handige documenten voor Personenrecht

Merijn
Topic Starter

#5 , 18 dec 2012 09:22

Tis op zijn vraag de klassieke regeling dan wordt dat wel toegestaan. Dat is idd niet de norm maar iets anders is niet mogelijk. Ik dacht aan 250 euro nu vd 4 kids met verhoging op 3-6-12 en 18 jaar maar dat vindt hij té veel.
Das vd tweeling 50 euro per kind, vr de dochter van 3 : 75 euro en vd oudste van 6 : 100 euro.
ik vind dat niet overdreven en dat is zeker geen 1/3e. Maar ja een compromis vinden is moeilijk want hij zegt dat hij dan zen huis niemer kan betalen en dat hij problemen gaat krijgen op termijn. Ik wil hem niet stropen dat heb ik nooit gewild maar ja 4 kids is veel en je hebt maar evenveel loon dan 2 kids hé.

alicem

#6 , 19 dec 2012 20:29

De bepaling dat het onderhoudsgeld niet meer mag bedragen dan één derde van het inkomen betreft het persoonlijk onderhoudsgeld verschuldigd voor de ex-partner. Niet het onderhoudsgeld voor de kinderen. Dat komt er gewoon bovenop.

lucgescheiden

#7 , 21 dec 2012 16:16

Echt lachen geblazen wanneer uw ex slechts een werkloosheidsvergoeding bekomt van pakweg een 1200 euro...

1/3 alimentatie aan ex = 400 euro
100 euro alimentatie per kind(4) = 400 euro
rest 400 euro om de bijzondere kosten mede te dragen.

De vraag blijft dan met welke middelen deze vader zijn co-ouderschap dient waar te maken?
Hoe kan deze vader in hemelsnaam nog voorzien in opvang voor zijn vier kinderen?
Zichzelf enigzins toonbaar maken, eten en transport naar een werkplek voorzien?

Dergelijke problematiek betekend een veroordeling, waar het er net om draait dat: er schuldloze procedures worden gevoerd!

Hij verkrijgt 1488 euro netto? Leuk! Laat hem maar een nieuw leven opbouwen op basis van een restinkomen van 288 euro per maand...
En dat terwijl jullie kinderen recht hebben op een vader!
U pleegt dan alvast een aanslag op het co-ouderschap, en op basis van wat?

JPV
Juridisch actief: Ja

#8 , 21 dec 2012 16:34

Lucgescheiden,

gelieve je eigen (voor)oordeel niet zo door te laten dringen dat je dingen ziet die er niet zijn:
- je hebt niet sowieso recht op verhoogd kinderbijslag indien je alleenstaand bent. Het kan perfect zijn dat haar kinderbijslag identiek blijft zoals deze nu al is.
- ze vraagt toch zoals we het hier zien géén alimentatiegeld voor zichzelf

lucgescheiden

#9 , 22 dec 2012 02:11

"bericht verwijderd. Gelieve feitelijk te reageren op de vraag, niet zelf iets te insinueren. Bij verdere reacties op m'n post kan je account definitief verwijderd worden."

Bovenstaande is een van de vele postings die ik mocht ontvangen van JPV.
Deze kerel beweert eigenaar te zijn van dit forum, en het aldus te mogen kneden naar eigen goeddunken.
Het moge zo weze, dus even afscheid nemen van de lotgenoten... het gaat jullie goed!
liefs,
luc

Terug naar “Echtscheiding”