Terugbetaling belastingen

roharro
Juridisch actief: Ja

Re: Terugbetaling belastingen

#16 , 19 okt 2012 20:29

Wat ik vrees is dat ze bijna de volle zeven jaar gaan wachten om alles van al die jaren eens in detail te controleren. Ik ben gerust dat alles in regel is maar gelet op de steeds wijzigende wetgeving wordt dat een examen dat ik op de leeftijd die ik dan zal hebben niet graag meer ga afleggen of waar ik mijn echtgenote niet wil mee opzadelen indien ik er niet meer zou zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#17 , 20 okt 2012 13:20

Controle kan drie jaar teruggaan, 5 als er sprake is van fraude.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

roharro

#18 , 20 okt 2012 13:29

Controle kan drie jaar teruggaan, 5 als er sprake is van fraude.
Die vijf jaar is toch zeven jaar geworden?

"De fiscus mag tot 3 jaar vanaf 1 januari van het aanslagjaar uw belastbare inkomsten controleren.......... Maar als men aantoont dat er ‘bedrieglijk opzet’ of het ‘oogmerk te schaden’ aanwezig is (lees: u deed het expres), dan kan hij tot 7 jaar teruggaan! "

Waar ligt de grens tussen vergetelheid en fraude?
Ik denk dat men er best van uitgaat dat men zijn bewijsstukken zeven (fiscale) jaren bijhoudt....

Reclame

Mariette

#19 , 20 okt 2012 15:00

Bij mij hebben ze al 2 maal een kopie van deze dokumenten opgevraagd. Een maal zelf enkel voor het 2jaarlijks onderhoud van de gasketel. En toen ik nieuwe ramen liet plaatsen met superisolerende beglazing hebben ze niets gevraagd. Zal van het humeur van de kontroleur afhangen zeker.
gasketel? ik dacht dat ze dit niet meer in aanmerking namen?

mava105
Juridisch actief: Nee

#20 , 20 okt 2012 15:45

Ik spreek hier over vorige aangiftes. In mei 2012 werd mijn faktuur voor het onderhoud van de CV op gas (2011) nog aanvaard toen ik persoonlijk mijn aangifte liet invullen door de belastingsdienst.

mikske

#21 , 27 okt 2012 13:03

Ik heb in juni via Tax-on-web personenbelasting ingevuld en verstuurd. Nog steeds niet vernomen. Is dat normaal?

Ik zou 3600 Euro moeten terugtrekken volgens berekeningen.

wanton

#22 , 27 okt 2012 20:47

Ik vrees dat mikske tot diep in 2013 zal moeten wachten!
Op dit moment geeft ToW geen voorrang meer to. papieren aangiftes.
Bovendien zijn de terugbetalingen uitgesteld om redenen van budgettering , zei Di Rupo.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro

#23 , 27 okt 2012 21:41

Ik vrees dat mikske tot diep in 2013 zal moeten wachten!
Op dit moment geeft ToW geen voorrang meer to. papieren aangiftes.
Bovendien zijn de terugbetalingen uitgesteld om redenen van budgettering , zei Di Rupo.
Voor zover er volgend jaar nog geld zal zijn om terug te betalen!!!! :twisted: :x :mrgreen: :oops:

KristofKDB

#24 , 28 okt 2012 02:02

De Belgisiche fiscus heeft in principe tijd tot 30/06/2013 om uw aanslag van AJ2012 te bevestigen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

john1313
Topic Starter

#25 , 01 nov 2012 11:32

Zo, dinsdag zat het in de bus en tegen eind december zou het op onze rekening staan. Olé!

krisss

#26 , 01 nov 2012 17:33

Het is zo dat tax-on-web gepromoot wordt met de belofte dat je dan veel sneller je afrekening (aanslagbiljet) zou ontvangen. Voor het grootste deel van de aangiften tax-on-web is dat ook zo gebeurd omdat zij automatisch worden ingekohierd zonder tussenkomst van een fiscaal ambtenaar (ik heb eens gelezen dat zo'n 70% van de aangiften automatisch worden verwerkt) . Ik ontving mijn afrekening reeds in juli en mijn terugbetaling eind september. Prima toch?

Natuurlijk kunnen niet alle aangiften automatisch worden verwerkt. Sommige aangiften vragen (gelukkig maar) de voorafgaande goedkeuring van een fiscaal ambtenaar (bvb. voor wie grote aftrekposten heeft ingevuld, of wie voor het eerst een lening inbrengt, of wie plots 5 kinderen ten laste invult, ...).

Zo heeft elke fiscaal ambtenaar een heleboel aangiften die hij moet nakijken. Dan moet je een beetje geluk hebben wanneer je aan de beurt bent. De ambtenaar moet dan eerst inlichtingen en bijkomende stukken en attesten opvragen. Met een beetje geluk is alles daarmee in orde en kan de aangifte verwerkt worden. Maar het kan ook zijn dat één en ander niet klopt en dat moet er een bericht van wijziging gezonden worden, met opnieuw een antwoordtermijn van één maand.

Er is ook een probleem met de gehuwde belastingplichtigen die uitgave hebben ingevuld voor belastingvermindering tegen inbraak- en brandbeveiliging. De verdeling van deze belastingvermindering onder de man en de vrouw werd aangevochten en ligt momenteel voor bij het Grondwettelijk Hof. Al deze aangiften zijn bijgevolg geblokkeerd in afwachting van een uitspraak van het Hof.

Verder kan ik als tip meegeven: blijf je aangifte tax-on-web invullen. Als er grote veranderingen zijn in vergelijking met je vorige aangifte, voeg dan al de nodige bijlagen toe aan je elektronische aangifte. Zo vermijd je heen-en-weer geschrijf met de fiscus en zal je aangifte hopelijk sneller behandeld worden.

In elk geval heeft de fiscus in principe de tijd tot 30/6/2013 om de aanslagbiljetten te versturen, maar het zijn zeldzame uitzonderingen die zo lang moeten wachten.

P to the V

#27 , 17 dec 2012 11:54

Er is ook een probleem met de gehuwde belastingplichtigen die uitgave hebben ingevuld voor belastingvermindering tegen inbraak- en brandbeveiliging. De verdeling van deze belastingvermindering onder de man en de vrouw werd aangevochten en ligt momenteel voor bij het Grondwettelijk Hof. Al deze aangiften zijn bijgevolg geblokkeerd in afwachting van een uitspraak van het Hof.
Is er ondertussen meer duidelijkheid hierover? Dit punt is kort in de pers verschenen na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Maar of de fiscale administratie ondertussen een aanpassing van de wet uitgevoerd heeft, is mij onduidelijk.

Wij zitten jammergenoeg bij de 'gelukkigen' die deze aftrekpost gebruikt hebben :?

Jef 007

#28 , 17 dec 2012 12:30

aan oude belg : terugbetalingen van belastingen gebeuren op het einde van de 2de maand volgend op het aanslagbiljet ( niet derde maand)

Amy1984

#29 , 17 dec 2012 22:38

Kan iemand voor een leek uitleggen wat de percentages in de twee laatste kolommen willen zeggen. Eventueel aan de hand van een voorbeeldje. Dus uitleggen voor een leek aub.

4de kwartaal - betaling ten laatste op 20.12.2012 - belastingsvoordeel gekoppeld aan deze voorafbetaling: 1,5 % - bekomen van vermindering: 0,75 %

JTTT

#30 , 18 dec 2012 09:35

Is er ondertussen meer duidelijkheid hierover? Dit punt is kort in de pers verschenen na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof. Maar of de fiscale administratie ondertussen een aanpassing van de wet uitgevoerd heeft, is mij onduidelijk.

Wij zitten jammergenoeg bij de 'gelukkigen' die deze aftrekpost gebruikt hebben :?
Wij ook...
Het straffe is dat het probleem heel gemakkelijk op te lossen is (toch op de werkvloer). Door gewoon de ingevulde bedragen te verplaatsen naar de plaats waar huurders van een huis deze kosten kunnen invullen, kan er een automatische berekening gebeuren door tax on web.
Een collega van mij had een bediende van Leuven aan de lijn, die dit zo opgelost heeft. En toen hij vroeg of dit niet contradictorisch was tov de rest van de belastingsaangifte (bv. hypothecaire lening) zei die dat dat allemaal geen probleem was... Hij wist daarna direct te zeggen hoeveel mijn collega terugkreeg.
Dit was eind oktober, maar ondertussen heeft hij nog altijd zijn aanslagbiljet niet gekregen klaarblijkelijk omdat dit in Brussel beslist wordt van wie aanslagbiljet opgestuurd wordt en van wie (nog) niet....

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”