Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Cocof

Sharon89
Topic Starter

Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Cocof

#1 , 15 dec 2012 13:50

Beste

Zou iemand mij de werking van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest kunnen uitleggen, met name de Cocof (Commission communautaire française)?

Dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Producer

#2 , 15 dec 2012 14:11

Wat wil je weten? De Cocof is bevoegd voor de aangelegenheden van de Franse Gemeenschap in Brussel-Hoofdstad (monocommunautaire aangelegenheden)...

- uitoefening inrichtende macht inzake culturele, onderwijs- en persoonsgebonden aangelegenheden;
- uitoefening van bevoegdheden die worden opgedragen door het Vlaams Parlement of het Parlement van de Franse Gemeenschap;

Bestaat uit een vergadering en een college. Ze vaardigen verordeningen uit zonder kracht van wet.

Weet je hiermee iets meer? :-)

Sharon89
Topic Starter

#3 , 15 dec 2012 14:18

Dus als de Cocof bevoegdheden inzake culturele, onderwijs-en persoonsgebonden aangelegenheden uitoefent, dan is het geen zelfstandig orgaan, maar een orgaan van de Franse Gemeenschap? En bij die overgedragen bevoegdheden op grond van artikel 138 GW is de Cocof wel een zelfstandig orgaan? Bij deze laatste vaardigt het toch ordonnanties uit en geen verordeningen? De Cocof bestaat uit de leden van de Franse taalgroep in het Brussels Parlement? Mijn excuses voor zoveel vragen, maar toch al bedankt voor het antwoord ;)

Reclame

Producer

#4 , 15 dec 2012 14:29

Je moet Cocof meer bekijken als een uitbreiding (verlening) van de Franse Gemeenschap. Volgens mij is het wel een onafhankelijk orgaan. Wanneer het orgaan op basis van art. 136 GW meer bevoegdheden krijgt, vaardigt ze inderdaad decreten uit en oefent ze dezelfde bevoegdheden uit als de Franse Gemeenschap.

Samenstelling:

Vergadering >> 72 Franstalige leden van het Brussels Hoofdstedelijk Parlement
College >> 2 Franstalige leden van de Brusselse regering + 2 gewestelijke staatssecretarissen + voorzitter van gewestregering + Brusselse minister van de Franse Gemeenschapsregering

Examen aan het voorbereiden? ;-)

Sharon89
Topic Starter

#5 , 15 dec 2012 14:55

Merci ik heb hier wel voldoende aan:p Ja dat ben ik aan het voorbereiden ;)

Terug naar “Administratief recht”