gebruik garage

Jurman
Topic Starter

gebruik garage

#1 , 12 dec 2012 17:01

Door overlijden erflater wordt ik volle eigenaar van een onroerend goed bestaande uit 3 woningen.
In 1 van die woningen zit een huurder (familielid), die een geregistreerd contract had met de erflater.
Contract dat ik dus overneem.
Die huurder mocht evenwel van de erflater zijn 2 personenwagens stallen in de garage van de daarnaast liggende woning. Dit zonder vermelding in het huurcontract maar via mondelinge toestemming dus en
gratis.
Moet ik nu als nieuwe verhuurder die mondelinge overeenkomst betreffende het stallen van die wagens ook respecteren of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 12 dec 2012 19:14

Een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst (wel moeilijker om te bewijzen), en deze heeft u mee geërfd. Deze moet u dus ook respecteren.

Wel kan u stellen dat deze buiten het huurcontract valt, en kan u deze opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Jurman
Topic Starter

#3 , 12 dec 2012 20:40

Met andere woorden: ik moet die huurder dus toelaten mijn woning te betreden.
Die garage geeft toegang tot diverse onderdelen van de woning die niet (kunnen) worden afgesloten en waar nog inboedel staat toebehorend aan de nalatenschap.

Reclame

freelance

#4 , 12 dec 2012 22:13

Ofwel zorgt u ervoor dat de woning niet kan betreden worden ( op gelijk welke manier ) ;
of als u de huurder zowiezo uit de garage wilt :
geen schriftelijke overeenkomst , en ook geen bewijzen van betaling = totaal geen overeenkomst = onmiddellijk toegang ontzeggen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2012 23:03

Mijn woning als uw eigendom of woont u daar nu?

Jurman
Topic Starter

#6 , 12 dec 2012 23:59

Neen ik woon daar niet. Ik ben door overlijden erflater volle eigenaar geworden (voordien blote eigenaar).
Kan die betreding door huurder aanzien worden als huisvredebreuk?

freelance

#7 , 13 dec 2012 00:16

Huurder kan mogelijks claimen dat hij een sleutel heeft . Maar aangezien geen bewijs van overeenkomst zou dit kunnen aanzien worden als :
huisvredebreuk door middel van braak, inklimming of valse sleutel. ( 439 Strafwetboek ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

sloeberken

#8 , 13 dec 2012 00:44

je moet het stallen van die wagens niet respecteren daar het niet in het huurcontract of ander contract staat. Dat was een gunst van de vorige eigenaar naar zijn huurder toe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”