Recht van opstal of andere manier om dit te regelen?

jebuske
Topic Starter

Recht van opstal of andere manier om dit te regelen?

#1 , 01 dec 2012 18:07

Beste forumleden,

De situatie zit als volgt: Samen met een collega ben ik bezig met het oprichten van een zelfstandige zaak. Voor deze zaak moeten we echter gebruik maken van de vijver in het bezit van iemand anders. Nu, om hiervoor te compenseren heeft men ons gevraagd een voorstel uit te werken. Hiervoor hebben we uiteindelijk besloten gebruik te maken van een canonvergoeding voor het gebruik van de grond. We moeten echter ook een manier vinden om het eigendomsrecht te regelen. Uit onze vorige vergadering is gebleken dat zij liefst niet voor meer dan tien jaar willen verhuren om ook de mogelijkheid te hebben om ons van de grond te zetten bij wanbeleid. Het probleem hieraan is echter dat de gehele investering die dient te gebeuren slechts op 5 jaar terugbetaald is. Dus op deze manier is het onmogelijk om onze investeerders voldoende garanties te bieden.

Zelf zou ik opteren voor een recht van opstal van minstens 20 jaar en liefst meer maar waarbij er eventueel een zeer sterke clausule is waarbij zij ons enkel bij wanbeleid van de grond kunnen zetten. Bestaan er dergelijke clausules? Wat is er bijvoorbeeld noodzakelijk om niet te fel van willekeur afhankelijk te zijn? En zijn er eventueel nog andere regelingen dan het recht van opstal die ook gebruikt kunnen worden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 01 dec 2012 18:11

Recht van opstal dient minimum 27 jaar en max 99 jaar te zijn.

jebuske
Topic Starter

#3 , 01 dec 2012 18:23

Ik dacht dat dit enkel voor erfpacht zo was? Naar wat ik heb gevonden is er geen minimumduur voor recht van opstal en is de maximumduur 50 jaar?

Als jullie al een aanzet kunnen geven van wat ik zou kunnen voorstellen dan is het voorlopig voldoende. Van zodra we zeker zijn dat het project aan ons toekomt gaan we dan ook professioneel advies inwinnen om alles optimaal te regelen en zeker niets over het hoofd te zien.

Reclame

VDG2

#4 , 01 dec 2012 19:33

Mijn excuses had het over erfpacht. Opstal is inderdaad max 50 jaar.

Terug naar “Andere”