Hoe schenking aangeven ?

lammens
Topic Starter

Hoe schenking aangeven ?

#1 , 21 sep 2012 15:09

Mijn vader is enige tijd geleden overleden.
Daar het een eenvoudige erfenis is (aleen wat roerende goederen), wil ik het zelf invullen om alzo de notariskosten te besparen.
Ik ben de enige zoon, en mijn moeder leeft nog.
Vorig jaar hebben mijn ouders hun huis moeten verkopen omdat ze in een rusthuis werden opgenomen. Mijn ouders hebben de opbrengst van hun enige gezinswoning aan mij geschonken, daar werd een akte van opgemaakt door een notaris (schenking roerend).

Nu staat er op de aangifte : De overledene heeft in de drie jaar voor zijn / haar overlijden wel een schenking gedaan die bij akte werd geregistreerd, of had moeten worden geregistreerd.
Vermeld hieronder alle begunstigden en het bedrag van de schenking (grondslag) waarop registratierecht is of moet worden geheven.

Ik veronderstel dat ik hier die schenking moet vermelden, alhoewel, als ik goed geinformeerd ben, ik hier niet bijkomend moet betalen.
Maar moet ik nu het volledig bedrag, of de helft van het bedrag vermelden ? De schenking was van mijn beide ouders (hun huis was gemenschappelijk bezit).

Bedankt voor de deskundige hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 sep 2012 15:14

U vermeldt ergens in de aangifte , maar nieet in de opsomming van de tegoeden , dat er idd een schenking geweest is van die bepaalde som , die voortkomt uit de verkoop van het onroerend goed. En idd alleen over vaders helft spreken. U kan zeggen : volgens notariële akte dd. .....De Registratie heeft daarvana een kopij. U moet dus zowel zeggen dat er een geregistreerde schenking was én dat het de opbengst betreft van die verkoop van de woning. Beide zaken zijn belangrijk. U zal evenwel geen bijkomende rechten moeten betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

riho

#3 , 28 nov 2012 06:46

Wat indien de schenking gebeurde zonder akte?

Groetjes,

Riho

Reclame

Creatief

#4 , 28 nov 2012 10:34

Groetjes,

Riho
Indein er een schenking gebeurt zonder akte of zonder registratie en indien de ouder overlijdt binnen de 3 jaar na schenking, dan dient deze schenking ingebracht te worden in de aangifte van de successierechten. U betaalt dan successierechten.

succes-sie

#5 , 28 nov 2012 13:00

Neen dit kan niet dienen als akte van bekendheid of erfrechtverklaring. Hiervoor dien je (jammer genoeg) een notaris te raadplegen (gezien er een huwelijkskontrakt is).

riho

#6 , 08 dec 2012 14:30

Groetjes,

Riho
Indein er een schenking gebeurt zonder akte of zonder registratie en indien de ouder overlijdt binnen de 3 jaar na schenking, dan dient deze schenking ingebracht te worden in de aangifte van de successierechten. U betaalt dan successierechten.

Is het niet aangeven vóór het overlijden een reden om alsnog, zelfs na het bekendmaken tijdens de successie, een boete te kunnen krijgen op die, tot voor de successieaangifte onbekende schenking?

Groeten,

Riho.

Creatief

#7 , 12 dec 2012 10:48

Ja, als ze die schenking achterhalen en indien je die niet hebt aangegeven, kan je een forse boete krijgen. Bij mijn broer achterhaalde ze zelfs een afhaling van 230.000 € en dit zelfs na 5 jaar.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”